Támogasd 1%-kal a munkánkat!

Biciklivel a pesti belvárosban: egyre könnyebb!

Pest belvárosában, elsősorban annak Nagykörúton kívüli részén nagyon sok látványos változás történt az utóbbi hónapokban kerékpáros fronton. Áttekintjük, mi is segíti ezen a részen ezentúl a biciklivel közlekedőket, illetve milyen új típusú megoldások jelentek meg az utcákon.

A fejlesztéseket a BKK-nak, illetve a MOL BUBI elnidításához csatlakozó „intézkedési tervnek” köszönhetjük, ám a Kerékpárosklubnak is sok munkája fekszik benne.

A változások által a Lövölde tér környéke igazi kerékpáros csomóponttá alakult, hiszen az összes ide vezető utcában, illetve a téren is történt valamilyen beavatkozás. A korábban csak egy irányban használható Felsőerdősor, Rottenbiller utca, illetve a Szinyei Merse és Bajza utcák ezentúl ellenirányú kerékpársáv segítségével immár a másik irányba is használhatók biciklivel – utóbbi pedig a Lehel tér felé vezető aluljáróhoz is csatlakozást ad. Itt mindenkinek felhívnánk a figyelmét arra, hogy a felfestett kerékpársávok egyirányúak: tehát ha valaki a forgalommal megegyező irányban halad, annak továbbra is a menetirány szerinti jobb oldalon, a forgalommal együtt kell haladnia!

A Lövölde térnél maradva, külön járdasziget és balra kanyarodó sáv segíti, hogy biciklivel az Andrássy út felé lehessen kanyarodni. A Király utcán, a Városligeti fasorban és a Bajza utca erzsébetvárosi részén pedig kerékpáros nyom hívja fel a figyelmet arra, hogy itt az útfelületen (illetve befelé irányban a fasor szervizútján) ajánlott a tekerés. A Bajza utca és a Damjanich utca kereszteződésénél egy rövid egyirányú kerékpárút teszi lehetővé azt, hogy a Bethlen utca és így a Keleti pályaudvar felé továbbhaladjunk (visszafelé a Nefelejcs utcán lehet haladni). Ezáltal egy jól használható kerékpáros tengely jött létre Újlipótváros és a Keleti pályaudvar között - igaz, a Bulcsú utcai gyalogos aluljáró állapota és a Bulcsú utca terézvárosi szakaszának egyirányúsága miatt ez nem mondható teljes értékűnek.

A fejlesztések által több nagy forgalmú főút kétirányú bringás keresztezését segíti lámpa idén tavasztól: az Andrássy úton a Vörösmarty utcánál, a Kodály köröndnél és a Bajza utcánál, a Podmaniczky utcán a Szinyei Merse (Ferdinánd híd felhajtója) és a Bajza utcánál (aluljáró bejárata), a Rákóczi úton a Szövetség utca-Luther utcánál.

Sok más, kisebb utca szintén kétirányú lett biciklivel közlekedve. A VI. kerületben a Rippl-Rónai, Délibáb, Benczúr, Vörösmarty, Hegedű utcák teljes hosszban, míg a Rózsa, Munkácsy, Jókai utcák szakaszosan két irányban használhatók. A VII. kerületben a Rózsa, a Síp, a Sajó, a Szövetség, a Vörösmarty, a Jósika, a Huszár és a Kertész utca teljes hosszban, illetve a Rumbach, Peterdy, Murányi, Péterfy, Hernád, Munkás utcák és a Klauzál tér egy részén lehetséges biciklivel a kétirányú használat. A VIII. kerületben a Mária, Horánszky, Kőfaragó, Gyulai Pál, Luther utcák és a II. János Pál pápa tér nyugati része lett kerékpárosbarát.

Az imént felsorolt fejlesztések során megtöbbszöröződött a Budapesten található előretolt felállóhelyek száma. Ez az eszköz a balra kanyarodást segíti lámpás kereszteződésekben. Szintén számos közvetett balra kanyarodási hely létesült: ennek segítségével olyan kereszteződésekben, ahol egyébként a balra kanyarodás tilos, kerékpárral a jobbról betorkolló utcába lehet beállni és továbbhaladni balra. Többek között az Andrássy út-Nagymező utca, a Király utca-Nagykörút kereszteződésében, a Podmaniczky-Szinyei, az Andrássy-Bajza és a Dózsa György út-Városligeti fasor sarkán láthatunk ilyeneket.

Természetesen lehetne még több kerékpárosbarát fejlesztés is, de Budapest ezen részén elég nagy előrehaladás történt ebben. És várható még több is: pl. az Üllői út Nagykörúton belüli részének júliustól várható átalakítása után – mikor kétoldali kerékpársáv fog létesülni itt – tovább bővül a biciklivel kényelmesen használható úthálózat, ami remélhetőleg még több budapestit ültet biciklire. Egy másik cikkben áttekintjük majd a következő évekre várható terveket is.

Aki a változásokat térképen is nyomon szeretné követni, a Merretekerjek? térképén teheti meg, amit ide kattintva lehet megtekinteni. Lilával láthatók a kerékpársávok, kékkel a kerékpárutak, sötétzölddel a kerékpáros nyommal ellátott utak és halványzölddel a két irányban használható egyirányú utcák. A sárgán pöttyözött sötétzöld vonal a busz-kerékpársáv. X-ek jelölik a kockaköves, biciklivel nehezen járható utcákat.

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Helyesbítek :) Reggel leszorultam a járdáról és örömmel láttam, hogy van lámpa a Ligetből kijövők számára
Köszönet :)

Üdv!
A Ligetből ráhajtani a Városligeti fasorra nem túl barátságos. Csak gyalogos lámpa van, abból az egyiket nem is látni, ráadásul az autósok minden figyelmeztető sárga csík ellenére csak a zebrán áthaladókra figyelnek. Mindennap ott haladok át, kitörő örömmel fogadtam, hogy pár padkával kevesebb, de már az első alkalommal el akartak csapni a balra kanyarodó autósok. Marad továbbra is a padkázás a zebrán.
Gondolom idővel megszokják a gyakran arra járó autósok, hogy van bringa sáv is, de a heti szintű aszfalt krétázás a biciklis-autós találkozások miatt, azt bizonyítja, hogy ez nagyon lassú folyamat lesz. Vigyázzatok ott magatokra!
Hátszelet! Krisztina

Már meg is találtam...

Létezik ezekről a fejlesztésekről valami összesítő térkép? hogy az ember esetleg megtervezhesse, hogy merre érdemes menni...