A kiskörúti biciklisáv tavalyi átadása után most egy újabb régi budapesti Critical Mass cél teljesült. A Kerékpárosklub szakmai tanácsai figyelembevételével a Budapesti Közlekedési Központ megcserélte az Andrássy út parkoló - és kerékpársávját. Az Oktogon és Bajcsy Zsilinszky út közti szakaszt Tarlós István főpolgármester, Vitézy Dávid BKK igazgató adja át 2012.május 29-én, kedden, 14 órakor az Operánál. A szalag átvágása után jelképesen elsőként mi, a budapesti kerékpáros mozgalom aktivistái tekerünk végig az elkészült úton. Ezzel a gesztussal a város vezetői azt szeretnék kifejezni, hogy az utat nekünk építették, mi pedig természetesen elfogadtuk a meghívást.
A kerékagy videója az átadásról:
Miután az átadás idején sokan dolgoznak, így a kiskörút birtokba vételéhez hasonlóan egy délutáni Happy Mass-t is tartunk 17:30 perckor, szintén az Operától indulva. Ezen megtapsoljuk a készítőket, mérnököket, civileket, hivatalokban dolgozókat, akik nélkül nem jöhetett volna el ez a pillanat, majd a KRESZ szabályai szerint bringázunk egy kört az új sávokon.
Erre mindenképpen gyertek el, de mindenkinek örülünk, aki jelenlétével
megtiszteli a délutáni avatót is.
A Thököly út és kiskörút átadása után ez a harmadik Happy Mass. A közös
öröm kifejezésén kívül ezek legfőbb célja, hogy a város kerékpáros közlekedésért épített minden jól sikerült beruházást sikerként könyvelhessenek el azok a városvezetők, akiktől az újabb fejlesztéseket is várjuk.
A Critical Mass felvonulásokkal meghonosítottuk a közös célért való közös fellépést,
ugyanígy szeretnénk hagyományt teremteni a város fejlesztéséért végzett hivatali munka elismerésével is.
Az előzmények:
Évtizedes történet végére kerülhet pont azzal, hogy megkezdődik (és remélhetőleg hamar be is fejeződik) az Andrássy út belső szakaszán a kerékpársáv és a parkolósáv cseréje.
Ez volt talán az első olyan kerékpáros infrastruktúra Budapesten, ami már nem a járdára sárga festékkel „épült”, hanem az úttestre, megpróbálva integrálni a közlekedési módokat. (1995-ben készült el, a kezdeményezője Kőhalmi István, az akkori VBB elnöke volt, Ő sajnos már nem érhette meg a mostani változást.) Azonban nagyon hamar kiderült, hogy a tervezés sok fontos szempontot nem vett figyelembe, a parkoló autók jobb oldalán kialakított kerékpársáv használata veszélyes volt, az évek során számos baleset is történt.
Szervezetünk, a Magyar Kerékpárosklub elsőször 2006-ban tett javaslatot az átépítésre (http://kerekparosklub.hu/javaslat-az-andrassy-ut-atepitesere), változás ennek ellenére sem történt.
Aztán 2011 szeptemberében az autómentes napon – a BKK és az MK között megkötött együttműködési megállapodás aláírása alkalmából elhangzott az ígéret Vitézy Dávid szájából: átépül az Andrássy út (http://kerekparosklub.hu/partnersegi-megallapodas-a-bkk-es-a-magyar-kerekparosklub-kozott).
És most elkezdődik a munka (http://www.bkk.hu/2012/04/andrassy_ut_120415/).
Szép hosszú történet, sok tanulsággal, a végén happy end. (remélem, nem kiabáljuk el). Jó lenne, ha az út külső szakasza (Oktogontól a Hősök teréig) is hamar átépülne, továbbra is elfogadhatatlan, hogy az ország egyik legszebb sétányán kelljen kerékpározni, akadályozva, sőt, lehetetlenné téve itt sétát, korzózást.
Korábban itt is megfogalmaztuk kérdéseinket.