Facebook Instagram Youtube

A magyarok többsége támogatja az alacsony kibocsátású zónák bevezetését

A magyarok többsége támogatja az alacsony kibocsátású zónák bevezetését
2025.05.28
A magyarok majdnem fele ismeri a Magyar Kerékpárosklubot, egyharmaduk a Bringázz a Munkába! kampányt, és a válaszadók túlnyomó többsége támogatná a nagyobb városokban az alacsony kibocsátású zónák (Low Emission Zones, LEZ) bevezetését

1000 főn végzett, legfrissebb országos reprezentatív kutatásunkban a válaszadók háromnegyede, 72% gondolja úgy, hogy az önkormányzatoknak korlátozni kellene a belső égésű motorok használatát nagyobb városokban, kétharmaduk (63%) szerint a kisebb városokban is. Jól látszik, főképp a nagyobb városokban, hogy a válaszadók a közlekedést tartják a légszennyezés legfőbb okának, a megkérdezettek mintegy kétharmada országszerte időnként tapasztal a légszennyezettséggel összefüggő megbetegedést a családjában, főleg Észak-Magyarországon.

A kérdőív elsődlegesen az alacsony kibocsátású zónákkal kapcsolatos attitűdöket vizsgálta. Az alacsony kibocsátású zónák (angolul: Low Emission Zones, röviden LEZ) olyan városi területek, ahol korlátozzák vagy tiltják a magas szennyezőanyag-kibocsátású járművek közlekedését, hogy csökkentsék a légszennyezést és javítsák a levegő minőségét. Ezeket a zónákat főként nagyvárosok vezetik be, ahol a közlekedési eredetű légszennyezés komoly egészségügyi problémát jelent.

Az alacsony kibocsátású zóna kezdetét jelző tábla Lyonban (forrás: TF1)

Bár az alacsony kibocsátású zónák bevezetésével a válaszadók 43 százaléka nem változtatna közlekedési szokásain, negyedük mégis úgy nyilatkozott, hogy többet gyalogolna és kerékpározna, ha bevezetnék az alacsony kibocsátású zónákat, és sokan mondták, hogy jó lenne, ha ez párosulna a közösségi közlekedés fejlesztésével.


Alacsony kibocsátású zónát jelző felfestés a Madrid közelében fekvő Boadilla del Montéban, Spanyolországban (forrás: Boadilla del Monte város honlapja)

A kérdőívben rákérdeztünk a Magyar Kerékpárosklub és legfontosabb kampányai, eseményei és kezdeményezései ismertségére is. A megkérdezettek majdnem fele, 48% ismeri a Magyar Kerékpárosklubot. Tevékenységeink közül legtöbben a Bringázz a Munkába! kampányt ismerik, de az emberek egyötöde az országban tudja, hogy mi az I bike Budapest, és sokan ismerik a Bringásreggelit és a Kisokost is.

A felmérés részletesen megtekinthető angol nyelven itt:

Public perception of low-emission zones and related transport measures in Hungary


A felmérés a Central European Active Mobility Lab 2 (CEAML2) projekt keretében, a European Climate Foundation támogatásával készült.

A LEZ témában korábban megjelent anyagainkat itt találjátok:

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron