1000 főn végzett, legfrissebb országos reprezentatív kutatásunkban a válaszadók háromnegyede, 72% gondolja úgy, hogy az önkormányzatoknak korlátozni kellene a belső égésű motorok használatát nagyobb városokban, kétharmaduk (63%) szerint a kisebb városokban is. Jól látszik, főképp a nagyobb városokban, hogy a válaszadók a közlekedést tartják a légszennyezés legfőbb okának, a megkérdezettek mintegy kétharmada országszerte időnként tapasztal a légszennyezettséggel összefüggő megbetegedést a családjában, főleg Észak-Magyarországon.
A kérdőív elsődlegesen az alacsony kibocsátású zónákkal kapcsolatos attitűdöket vizsgálta. Az alacsony kibocsátású zónák (angolul: Low Emission Zones, röviden LEZ) olyan városi területek, ahol korlátozzák vagy tiltják a magas szennyezőanyag-kibocsátású járművek közlekedését, hogy csökkentsék a légszennyezést és javítsák a levegő minőségét. Ezeket a zónákat főként nagyvárosok vezetik be, ahol a közlekedési eredetű légszennyezés komoly egészségügyi problémát jelent.
Az alacsony kibocsátású zóna kezdetét jelző tábla Lyonban (forrás: TF1)
Bár az alacsony kibocsátású zónák bevezetésével a válaszadók 43 százaléka nem változtatna közlekedési szokásain, negyedük mégis úgy nyilatkozott, hogy többet gyalogolna és kerékpározna, ha bevezetnék az alacsony kibocsátású zónákat, és sokan mondták, hogy jó lenne, ha ez párosulna a közösségi közlekedés fejlesztésével.
Alacsony kibocsátású zónát jelző felfestés a Madrid közelében fekvő Boadilla del Montéban, Spanyolországban (forrás: Boadilla del Monte város honlapja)
A kérdőívben rákérdeztünk a Magyar Kerékpárosklub és legfontosabb kampányai, eseményei és kezdeményezései ismertségére is. A megkérdezettek majdnem fele, 48% ismeri a Magyar Kerékpárosklubot. Tevékenységeink közül legtöbben a Bringázz a Munkába! kampányt ismerik, de az emberek egyötöde az országban tudja, hogy mi az I bike Budapest, és sokan ismerik a Bringásreggelit és a Kisokost is.
A felmérés részletesen megtekinthető angol nyelven itt:
Public perception of low-emission zones and related transport measures in Hungary
A felmérés a Central European Active Mobility Lab 2 (CEAML2) projekt keretében, a European Climate Foundation támogatásával készült.
A LEZ témában korábban megjelent anyagainkat itt találjátok:
- Alacsony kibocsátású zónák Közép-Európában – lehetséges ez?
- Alacsony kibocsátású zónák Közép-Európában webinárium
- Hollandia zéró kibocsátású övezeteket vezet be a városi áruszállításban
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!