Facebook Instagram Youtube

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Kerékpáros Magyarországért Szövetség közleménye

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Kerékpáros Magyarországért Szövetség közleménye
2014.11.26
 A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Kerékpáros Magyarországért Szövetség közös közleménye a Kerékpárosbarát Település díj kapcsán írt cikkünkre: 
 
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Kerékpáros Magyarországért Szövetség közös közleménye a Kerékpárosbarát Település díj kapcsán írt cikkünkre
 
"A pályázat kiírója az immáron 8. éve sikeres KBMT kampány pályázati dokumentációjában is egyértelművé teszi: megítélése szerint nem kizárólag az infrastruktúra megléte vagy állapota határozza meg azt, hogy egy település kerékpárosbarát-e. A kitüntető cím odaítélésekor az egyenlő versenyfeltételek érdekében nem lehet kizárólagos szempont, hogy van-e pénze a településnek a kerékpáros infrastruktúra folyamatos bővítésére, tökéletesítésére (pl. egy vasúti aluljáró kiszélesítésére). Az önkormányzatok eltérő gazdálkodási kereteit is figyelembe véve a pályázat a kerékpárosbarátságot úgy méri fel, hogy a jelentősen kisebb költségű szemléletformálás, kommunikáció, a városvezetők személyes példamutatása a közlekedésfejlesztési beruházásokkal egyenlő súllyal esik latba az elbírálásnál
 
A Kerékpárosbarát Település és Munkahely cím annak elismerése, hogy a település vagy munkahely – legyen bármilyen kis lélekszámú vagy létszámú – lehetőségeihez képest komoly erőfeszítéseket tesz a mindenki számára elérhető, környezetbarát, egészséges, fenntartható közlekedési mód és életforma népszerűsítése érdekében. A cím elnyerése további motivációt jelent a nyerteseknek, az újrapályázók évről évre hozzátesznek valamit a korábban sikeresen kivitelezett fejlesztésekhez, bevált intézkedésekhez. A kampány követendő példákat, jó gyakorlatokat mutat be a leendő pályázók számára. 
 
Minden kerékpáros kampány szervezésekor – így a Magyar Kerékpárosklub bevonásával megvalósuló Bringázz a Munkába! esetében is – a legfontosabb cél, hogy minél több résztvevő népszerűsítse a környezetbarát közlekedési módot. A KBMT pályázattal kapcsolatos alapvető elvárás, hogy közérthetően legyen megfogalmazva, időigényes, felesleges kérdésekkel ne hátráltassa, ne nehezítse meg a jelentkezést, ne kedvetlenítse el a pályázókat. Ezért a kiírók rendszeresen újragondolják, aktualizálják a pályázati feltételeket, korszerűsítik a jelentkezési lehetőséget, legutóbb például az online kitöltés bevezetésével. Ha az MK túlzottan szigorú elvárásait kérnénk számon, könnyen lehet, hogy egyetlen város vagy munkahely sem lenne kerékpárosbarát Magyarországon
 
A pályázatot kritizáló cikk ugyanakkor teljesen valótlanul állítja, hogy a szerző által hiányolt követelményeket nem veszik figyelembe az elbírálás során. Az értékelési rendszer a kerékpáros infrastruktúra karbantartásának, használhatóságának, a kerékpáros részarány változásainak mérésére maradéktalanul alkalmas. A nyertes pályázók éppen azokon a területeken nyújtottak kimagaslót a pályázatra jelentkezők közül, amelyeket az írás a legfontosabbakként említ: kerékpárosbarát úthálózat, biztonságos kerékpártámaszok, B+R parkolók, népszerűsítő kampányok, oktatás.
 
A Magyar Kerékpárosklub szakmai szempontjait a partnerek az elmúlt években figyelembe vették, az elbírálási folyamatba beépítették, így jártak el pl. a kerékpárutak karbantartására, hóeltakarításra vonatkozó feltétellel is. A kitüntető címek odaítélését az MK képviselője a Bíráló Bizottság tagjaként korábban is, idén is megszavazta. A szervezet hasznos javaslataira a kiíró és lebonyolító a jövőben is számít."
 
 
 
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron