Facebook Instagram Youtube

A rakpartok után egyre nagyobb területek lehetnek autómentesek Párizsban

A rakpartok után egyre nagyobb területek lehetnek autómentesek Párizsban
2017.02.23
A rakpartok után Párizs több főútvonalán is a tömegközlekedés, a kerékpározás és a gyaloglás venné át az autók helyét. A negatív reakciók ellenére a város vezetése elkötelezett belvárosba tartó autós ingázás csökkentése mellett.

A rakpartok után Párizs több főútvonalán is a tömegközlekedés, a kerékpározás és a gyaloglás venné át az autók helyét. A negatív reakciók ellenére a város vezetése elkötelezett a belvárosba tartó autós ingázás csökkentése mellett.

Feargus O'Sullivan cikke eredetileg a Citylab-en jelent meg. Pataki Mihály fordította, Halász Áron szerkesztette.
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

Miután Anne Hidalgo párizsi polgármester kitiltotta az autókat a Szajna rakpartjának egy jelentősebb szakaszáról, autópárti szószólók és néhány külvárosi polgármester heves tiltakozásával találta magát szemben. Újévi polgármesteri köszöntőjében válaszolt az ellenállóknak.

Új kerékpárút látványterve a Rue de Rivoli-n

Visszalépés vagy a kritikusok csillapítása helyett azonban további gyalogosbarát intézkedéseket jelentett be. 2018 őszén Párizs 1 kilométerrel bővíti nyugati irányba autómentes övezetét, kötöttpályás buszjárat létesül, valamint egy autók által használt területet kerékpárúttá alakítanak. Az egyértelműen kijelentett cél: először 50%-kal csökkenteni az autóknak szánt közterületet, végül teljesen kitiltani a nem helybéliek autóit Párizs központjából. Ha Hidalgót megrázták az autóellenes intézkedéseire adott kritikák, akkor azt jól titkolja.

A 2018-ig tervezett átalakítások a következők: miután múlt szeptemberben végleg autómentesítették a Szajna felső rakpartjának 3,3 kilométeres szakaszát, a város egy kilométerrel nyugat felé is kiterjeszti a lezárt szakaszt. Ez azt jelenti, hogy a Louvre és a Tuileriák kertje mentén haladó - egyelőre jelentős autóforgalmú – rakparton kizárólag kerékpárral, busszal és gyalog lehet majd közlekedni.


Autómentes Szajna-part. Fotó innen.

Az autók eltávolítása nem azt jelenti, hogy sokkal kevesebb párizsi fog ezen a rakparton közlekedni. Egy új kötöttpályás busszal (ami egyfajta átmenet a busz és a villamos között) váltják ki az autóforgalmat, ami a Szajna partjának teljes 11 kilométerén haladhat végig, és a jövőben valószínűleg leágazik majd a kertvárosokba is.

Nem csak a folyóparton csökken az autóforgalom

2018 szeptemberétől csak buszok, kerékpárok és taxik hajthatnak át a Place du Carrousel-en, egy saját mini Diadalívvel büszkélkedő népszerű fényképhelyszínen a Louvre mögött. Eközben a Rue de Rivolin, a folyótól északra lévő első nagyobb közlekedési tengelyen megfelezik az autók számára fenntartott közlekedő és parkoló területeket, ahol egy védett, kétirányú bicikliutat alakítanak ki.

A város egyik legforgalmasabb útvonalán vezető új bringás útvonal biztonságot és elsőbbséget adva fogja összekötni Párizs központjának két fő terét, a Place de la Concorde-ot és a Place de la Bastille-t. Az átalakítás megváltoztathatja az építészetileg kiemelkedő, de a nagy autóforgalom miatt gyalogos szempontból mégis "arctalan" Rue de Rivoli jelenlegi imázsát.

A tervek szándékosan csak apránként változtatnak a város képén. Ahogy Hidalgo is nyilatkozta: “Az alapötlet az, hogy lépésről lépésre haladjunk a városközpont gyalogosbaráttá alakításában. Ami, ha kész lesz, továbbra is nyitva áll majd a helyiek autói, a rendőrök, a sürgősségi ellátás és a szállítmányozás számára, de azért nem akárkinek. Más globális városokhoz hasonlóan az autóforgalom teljes csökkentését tűztük ki.”

Kötöttpályás busz-villamos látványterve

A párizsi városvezetés láthatólag tökéletesen tisztában van azzal, hogy ezek a változtatások nem vihetők keresztül egyszerűen. Ahogy a CityLab is megírta novemberben, a rakpart lezárását hangosan ellenezte több külvárosi polgármester (jellemzően a jobboldali Republikánus Párt soraiból), akik szerint ez lassítja a közlekedést és csökkentése helyett csupán egyik helyről a másikra helyezi át a forgalmat.

A városháza kimutatásai szerint azonban a tavalyi adatokhoz képest enyhén csökkent a gépkocsik száma az autómentes övezetek közvetlen közelében. A kötöttpályás busz tervét akadályozhatja, hogy azt jóvá kell hagynia Valérie Pécresse-nek, aki az Île-de-France régió (ide tartoznak Párizs külvárosai, kivéve a történelmi városközpontot) vezetője, és éles hangú ellenzője a város közlekedési terveinek. Précresse ezen felül a STIF, a régió közlekedéséért felelős szervezet elnöke, így könnyen megvétózhatja az új járat költségvetését.

Précresse mégsem biztos, hogy keresztbe tud tenni a terveknek. A régió vezetőjének ugyanis nincs felhatalmazása arra, hogy felszámoljon egy történelmi városközpontra vonatkozó autótilalmat. Egy autók elől már elzárt területen haladó vonal megvétózása pedig rosszindulatúnak tűnne különösen annak fényében, hogy Précresse és mások is beismerték, hogy szükség van egy olyan gyorsabb és tisztább közlekedési módra ezen a kelet-nyugati tengelyen, ami az 1-es metró túlterheltségét csökkentheti.

Kis sétálóutcák kialakítása után már a nagy forgalmú utakon a hangsúly

2017 elején merész vállalásnak tűnhet kritikák közepette még több autót kiszorítani Párizs központjából. Az ehhez hasonló gyakorlatok mégis egyre elterjedtebbek: Madrid hasonlókat tervez a saját főutcáján, London 2020-ra autómentesítené fő bevásárlóutcáját, Berlin pedig az Unter Der Lindenről szorítaná ki a dugókat.

Az autómentes városközpontok mozgalma már jócskán túlnőtt azon, hogy szűk utcákat gyalogos zónákká alakítanak, ahogy először az 1960-as évek Koppenhágájában történt. A Rue de Rivolihoz hasonló keresztforgalmú főútvonalak látszanak a küzdelem következő színtereinek, és egyre inkább úgy tűnik, hogy a gyalogos- és biciklipártiak állnak nyerésre.

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!
A csoport eddigi fordításait itt találod.
 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron