Facebook Instagram Youtube

A Velencei Építészeti Biennálé magyar kiállítása bemutatja, hogyan foglaltuk el a Szabadság-hidat

A Velencei Építészeti Biennálé magyar kiállítása bemutatja, hogyan foglaltuk el a Szabadság-hidat
2018.06.29
2016 nyarán a fonódó villamos építése miatt lezárták a Szabadság-hidat az autó- és villamosforgalom elől. A város legkisebb Duna-hídjából közösségi tér lett, ahol csak emberi módokon lehetett átmenni két hónapon keresztül. A híd adta lehetőség az I bike Budapest oldalon általunk meghirdetett spontán piknik vártalan sikerével robbant be a köztudatba. A következő években a Város és Folyó egyesület Szabihíd projektjében már a fővárossal együttműködve szerveztek hétvégi programokat a hídra, és a 2018-as Velencei Építészeti Biennálé magyar pavilonja is ezt, a szabadon használható, autó- és fogyasztási kényszertől mentes spontán köztérhasználatot mutatta be. A Biennálé témája ugyanis a „szabad tér” volt, amit a magyar pavilon témája fogott meg a legjobban.

2016 nyarán a fonódó villamos építése miatt lezárták a Szabadság-hidat az autó- és villamosforgalom elől. A város legkisebb Duna-hídjából közösségi tér lett, ahol csak emberi módokon lehetett átmenni két hónapon keresztül. A híd adta lehetőség az I bike Budapest oldalon általunk meghirdetett spontán piknik váratlan sikerével robbant be a köztudatba. A következő években a Város és Folyó egyesület Szabihíd projektjében már a fővárossal együttműködve szerveztek hétvégi programokat a hídra, és a 2018-as Velencei Építészeti Biennálé magyar pavilonja is ezt, a szabadon használható, autó- és fogyasztási kényszertől mentes spontán közösségi térhasználatot mutatta be. A Biennálé témája ugyanis a „szabad tér” volt, amit a magyar pavilon témája fogott meg a legjobban.

Fotó: Soós Bertalan

A Kultúrgorilla kurátorai által összeállított kiállításhoz készült egy film is, ami a Szabadság híd spontán elfoglalásának példája alapján mutatja be, mekkora igény van arra, hogy a városi tereinket ne csak közlekedésre, hanem időtöltésre, barátokkal való találkozásra, beszélgetésre és pihenésre is használhassuk.

A Forbes magazin szerint a Velencei Építészeti Biennálé legnagyobb durranása volt a magyar kiállítás, ami a „free space” téma keretében mutatta be a spontán hídfoglalás történetét és üzenetét a nagyvilágnak.

A kérdés túlmutat a Szabadság-hídon: a történelmi városmag legszebb panorámájával rendelkező pontja, és a hídfoglalás különleges élménye más városrészek számára is megmutathatja az emberi léptékű, közösségi terek iránti igényt.

Fotó: Molnár Berta

A videó:

 

A kiállítás szervezői és alkotói így fogalmaztak:

„A kiállítás alapjául szolgáló eseménysor kiváló példa és alkalom arra, hogy megvizsgáljuk, hogy a spontán megfogalmazott és kivitelezett társadalmi igény és a civil aktivitás hogyan indukál folyamatokat a városhasználat terén, s ez hogyan teremt együttműködési helyzetet a városüzemeltetés szereplőivel, s mindez hogyan ad inspirációt a várostervezés, a város jövőjéről gondolkodó építészek és a városlakók számára.” 
- Fabényi Julia Nemzeti biztos

„Egy sokkal nagyobb ívű, társadalmi átalakulásnak a lenyomata ez: hogyan változik a gondolkodásunk a városról, milyen városokban szeretnénk élni? Hogyan változik a közterekhez való viszonyunk? Felszámolható-e a közönbösségünk? Mennyire merünk változtatni környezetünkön? És ha változtatunk, vajon bennünk milyen átalakulás történik?”
- Oravecz Júlia kurátor/Kultúrgorilla

„Milyen üzenete van az építészet számára a Szabadság hídon történt eseményeknek? A fenntarthatóság alapvető kérdése, hogy ne csak az anyagokat és a szerkezeteket tervezzük hosszútávra, hanem a térhasználatot is. A Szabadság hídon történt események arra mutatnak rá, hogy egy történelmi tér hogyan maradhat korszerű, hogyan lehet megváltozott használat esetén is aktuális, hogyan láthatjuk meg mindig új és új arcát.”
- Pongor Soma építész/Studio Nomad

A 16. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále a nagyközönség számára 2018. május 26-án nyílik és november 25-ig látogatható. A kiállítást az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum szervezte, honlapját itt találjátok.

Ilyen volt a 2016-os piknik:

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron