Facebook Instagram Youtube

Bécsben a bicikli is besegít a metrópótlásba

Bécsben a bicikli is besegít a metrópótlásba
2016.11.17
Miközben itthon végeláthatatlan viták folynak a 3-as metró felújításáról, és még a villamosközlekedés felfüggesztése is lehetőségként merült fel az autózás zavartalansága érdekében, addig Bécsben fenntartható közlekedési módokkal váltják ki a szerelvényeket. Ennek részeként erős bringás kampány zajlott és kerékpárosbarát fejlesztések is történtek. 

Miközben Budapesten végeláthatatlan viták folynak a 3-as metró felújításáról, és még a villamosközlekedés felfüggesztése is lehetőségként merült fel az autózás zavartalansága érdekében, addig Bécsben fenntartható közlekedési módokkal váltják ki a szerelvényeket. Ennek részeként erős bringás kampány zajlott és kerékpárosbarát fejlesztések is történtek. Október végén a Magyar Kerékpárosklub és a BKK munkatársai az osztrák fővárosban jártak, hogy az áprilistól szeptemberig tartó bécsi U4-es metróvonal felújításával kapcsolatos tapasztalatokat hazahozzák. Míg a közlekedési cég munkatársai a buszos és villamossal történő metrópótlást tanulmányozták, mi a metrópótlás alatti kerékpározást népszerűsítő kampányról beszélgettünk.

A város szemléletéből adódóan a metrófelújítással kapcsolatos tervezésbe a folyamat elejétől bevonták a kerékpáros szervezeteket. Ez jó alkalom arra, hogy több olyan metróhasználó is kerékpárra üljön, aki a vonal környezetében kialakuló torlódásokat akarja elkerülni, tudtuk meg Daniel Böhm-től, a Mobilitätsagentur Wien előadójától. A metrópótlás szempontjából ugyan csekély a kerékpárral kiváltható forgalom nagysága, de nem is emiatt érte meg a városnak támogatni a kerékpározást, hanem a hosszútávú célok miatt: szeretnék, hogy egyre több ember válasszon fenntartható, olcsó, egészséges közlekedési eszközt. A céljuk is ambiciózus, 2025-re 80%-os nem autós arányt szeretnének a közlekedésben, ami megegyezik a budapesti Balázs Mór Terv 2030-as céljával.

A bécsiek abban a szerencsés helyzetben voltak, hogy kellemes kerékpárút fut a lezárt metró szakasz mentén. Már fél évvel a felújítás megkezdése előtt elindult a Wiener Liniennel közös tájékoztató kampány, ami a buszos, villamosos pótlás mellett a kerékpárra is felhívta a figyelmet.

A kampány részeként a megállókban várakozókkal beszélgetve készítették fel a közlekedőket a várható változásokra.  A személyes jelenléthez köthető bizalmat kulcsfontosságúnak tartották a Wiener Linien munkatársai a metrópótlásból adódó várhatóan feszült légkör enyhítésére. Ezen kívül közösségi médiában, szórólapokon, óriásplakátokon üzentek, és már a felújítás megkezdése előtt 1 héttel infopult üzemelt minden nap reggel 7-től este 6-ig a lezárt szakasz elejénél.

Infopont a bringaút mentén

A meglévő infrastruktúrán és a tájékoztató kampányon túl azt keresték a Mobilitätsagentur munkatársai, hogy mivel tehetnék vonzóbbá, kényelmesebbé a bringára való váltást. A jól láthatóan elhelyezett infopultnál egy sor szolgáltatás várta a kerékpározókat, többek között ingyenes kerékpár átvizsgálást lehetett igénybe venni a kitelepített szervizkonténernél. Az egyszerűbb beállításokat ingyen elvégezték, csak az alkatrészekért kellett fizetni. Átlagosan napi 80 fő használta a szervizt.

Az infopultnál bármikor segítséget lehetett kérni, valamint az útvonal kitáblázásáról is gondoskodtak. Szemléletes ábrákon mutatták be, hogy kényelmes, vagy sietős tempóban hány perc alatt tehető meg a felújítás alatt lévő metrószakasz távolsága, vagy érhető el a belváros biciklivel.

A vonal mentén és a metró működő szakaszánál lévő állomásnál kamerával őrzött extra kerékpártámaszokat helyeztek el, amik végig teljesen ki voltak használva, sőt, meg is kellett hosszabbítani az ottlétüket.

Lehetőség volt összecsukható és elektromos bringák bérlésére is, ami iránt a média nagy lelkesedést mutatott. Helyi közszereplőket, politikusokat is meghívtak a népszerűsítő kampány alatt, mondta Böhm.

Hatás

A teles kampány 60.000 euroba került, amibe az alkalmazottak bérei és az óriásplakátok is beleszámítottak. A felújítás ideje alatt 50%-kal nőtt az útvonalon kerékpárral közlekedők száma a tavaly mért adatokhoz képest. A szeptember végi adatok alapján úgy tűnik, hogy a metrószakasz hónap eleji átadása után a többség a kerékpárjánál maradt. Még októberben is kicsivel többen ültek kerékpárra, mint egy éve.

A Nast oldalán Bécs biciklis mérőpontjainak adatait tudjátok böngészni az entwicklungen menüpont alatt. A metrófelújítás vonalára a Wienzeile pont vonatkozik.

A felújítás alatt a közeli schönbrunni kastélyban tartott zenei fesztivál idejére 6-700 kerékpártámaszt telepítettek ideiglenesen, a koncertekre 2000 ember érkezett kerékpáron. Zenészek fényképezkedtek kerékpárjukkal, nagyon jó volt a fogadtatása a kezdeményezésnek.

A videó angol feliratát az alsó soron tudod bekapcsolni

A Mobilitätsagentur intézményét Bécs városa hozta létre 2011-ben, hogy segítse a kerékpáros és gyalogos közlekedés széles körűvé válását. A város népessége évente 30.000 fővel növekszik, és a döntéshozók tisztában vannak azzal, hogy a közösségi közlekedés, gyaloglás és kerékpározás használatának erősítése nélkül az autózás ellehetetleníti a város közlekedését, kezelhetetlen dugókat, légszennyezést, és kellemetlen városi életteret létrehozva.

Az előadás során többször említésre került, hogy a városvezetésnek kiemelt fontosságú a klímaváltozás elleni cselekvés, aminek egyik eleme a közlekedési módok megoszlásának eltolása a motorizált közlekedési módoktól a közösségi közlekedés, kerékpározás, és gyaloglás felé.

A Mobilitätsagentur szemléletformáló, tájékoztató kampányokkal, fesztiválokkal, városi sétákkal, kreatív módon vonja be a lakosságot egy élettel teli, vibráló város kialakításába.

Molnár Berta


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron