Facebook Instagram Youtube

Blaha Lujza tér felújítása: a bringasávok kimaradnak

Blaha Lujza tér felújítása: a bringasávok kimaradnak
2019.01.22
A Blaha Lujza tér felújítási terveiből kerékpáros szempontból a lényeg maradt ki: nem lesz átjárhatóbb a tér a Nagykörút és a Rákóczi út vonalában. Azt kérjük a fővárostól, hogy legalább a sávok helyét biztosítsák, hogy később kialakíthatóak legyenek.

A Blaha Lujza tér felújítási terveiből kerékpáros szempontból a lényeg maradt ki: nem lesz átjárhatóbb a tér a Nagykörút és a Rákóczi út vonalában. Azt kérjük a fővárostól, hogy legalább a sávok helyét biztosítsák, hogy később kialakíthatóak legyenek.

A Blaha Lujza tér felújításának célja, hogy hatékony közlekedési csomópont mellett olyan hellyé váljon, ahol az emberek nem csak átszaladnak, hanem szívesen is töltenek időt. Élhető városi térré szeretnék alakítani, de a kerékpározás fejlesztése nélkül ez nem lehetséges.

Két, más útvonalakon nehezen kikerülhető városi ütőér, a Nagykörút és a Rákóczi út találkozik itt, ahol nagyon régóta várat magára a kerékpáros közlekedés hatékonyabb megoldása.

A tér körüli városrészekben már ma is sokan kerékpároznak, a bicikli használatának további növekedése várható a két kerület folyamatban lévő átalakulásával.

A jelenlegi helyzet bebetonozásával azonban nem lesz jobb kerékpározni ezen a két útvonalon, ami nem segíti elérni a város sokat hangoztatott stratégiai céljait a kerékpáros közlekedés 2030-ra kitűzött 10%-os részarányának eléréséről. Pedig ez a Blaha Lujza tér nem fog újra átalakulni addig.

A Kerékpárosklub 2017 decemberében küldte el a Blaha Lujza tér és környezete felújításához fűzött első javaslatait a tervezést irányító Budapesti Közlekedési Központnak.

A G7.hu cikkéből, és egy helyi civil fórumon tudtuk meg, hogy nem ragadják meg az alkalmat a kerékpáros közlekedés érdemi fejlesztésére.

Kerékpáros "lehetőségek" a Nagykörút Blaha Lujza téri szakaszán. Meddig marad így?

2018 decemberében a megismert tervek alapján új javaslatokkal kerestük meg, és kértük, hogy vonják be a Kerékpárosklubot a tervezésbe, ami azóta megtörtént.

Úgy gondoljuk, hogy javaslataink segítenek jobb hellyé tenni a Blaha Lujza teret. Azt kérjük, ha ragaszkodnak is a főútvonali kerékpársávok kihagyásához, akkor legalább biztosítsák a helyét. Ehhez 1-1.5 méterrel szélesebb külső sávokra van szükség a Nagykörút vonalában, így legalább fizikailag nem lehetetlenül el a sávok későbbi kialakítása.

Kérésünkre megszervezett januári szakmai találkozónkon a BKK olyan terveket mutatott, amikre két, lámpa előtti kerékpáros felállóhely már bekerült, de még mindig hiányzik a teljes tér melletti szakaszon a kerékpársávok helye.

Ezt tervezik

November végén a Civilek a Palotanegyedért Egyesület (CAPE) fórumán mutatták be a tervezést vezető BKK szakemberei, hogyan válna egy napi 200.000 ember áthaladását szolgáló csomópont mellett vonzó közösségi hellyé a Blaha Lujza tér.

A beszámoló szerint 2019 nyarára lesznek kész a tér építési engedéllyel rendelkező kiviteli tervei, a felújítás 2020-ban érhet véget, így még nem késő újragondolni a részleteket.

A térfelújítás - kifejezetten pozitív - gyalogosbarát koncepciója alapján megszűnnek a szervizutak és a parkoló, több fa, wc, kávézó, pad, galéria és művészeti installáció jönne létre. Felújítják az aluljárót, amit végre felszíni zebrák egészítenek ki, csillapítják a Somogyi Béla utca forgalmát. Az utca - 2017-es kérésünkkel - egyezően a Blaha felé egyirányú lesz autóval, kerékpárral kétirányú marad. A Rákóczi útról - a megszűnő szervizút miatt - közvetlenül lehet majd jobbra kanyarodni a József körútra, emiatt a buszmegálló hátrébb kerül.

Az eddigi egyhez képest két Bubi állomást terveznek, melyek Népszínház utcai zebránál és a Márkus Emília utca - Rákóczi út sarokra kerülnek. A helyi civilek beszámolójában azt is leírták, hogy több kerékpártároló épül, elhelyezésükről javaslatokat fogunk tenni a BKK-nak.

A kerékpáros közlekedés fejlesztését azzal utasították vissza a fórumra meghívott illetékesek, hogy “a Rákóczi út és Nagykörút problémáját nem lehet pontszerűen orvosolni, de amennyire lehet, figyelembe veszik a felmerülő jogos igényeket.”

Azt természetesen senki nem állította, hogy a teljes Nagykörút és a Rákóczi út problémáját a Blaha Lujza tér felújítása meg tudja oldani. A Blaha Lujza tér viszont a két útvonal fontos csomópontja és baleseti gócpontja, ezért a tér kerékpáros átjárhatóságának fejlesztése segítene a Nagykörút és a Rákóczi út problémáján. Ennek kihagyása évtizedekre akasztaná meg a gyorsan átalakuló környék környezetbarát, kerékpáros fejlődését, hiszen a keresztező utak felújítása idején majd a most bebetonozott megoldás lehet a kerékpárosbarát kialakítás akadálya.

Amennyiben Budapest stratégiája (Balázs Mór Terv) alapján 2030-ra 10%-ra kívánja emelni a város a kerékpárral megtett utak arányát, akkor a biztonságos, kerékpárosbarát kialakítás már nem lehetőség, hanem feladat.

A Kerékpárosklub javaslatai

2017 decemberi javaslatunkban a Rákóczi út és a Nagykörút vonalára is kétoldali kerékpársávot javasoltunk, a Rókus kórháznál az úttesthez képest megemelt, “koppenhágai” típusút. A Nagykörúti sávokat véleményünk szerint érdemes lenne a téren kívül kezdeni, tehát a Népszínház utca és a Dohány utca közötti szélesebb szakaszon kialakítani, hogy a csomópont teljes hosszát átjárhatóvá tegye.

A Klauzál utca - Márkus Emília utca vonalában a téren átvezető, lakóövezetet terhelő autós menekülőút forgalmának csillapítása mellett kértük, hogy az útvonal kerékpárral kétirányban átjárható legyen. Kértük a Népszínház utca nehézkes és szabálytalanságra ösztönző kerékpáros behajtásának megoldását, a Corvin Áruház mögötti Stáhly utca kétirányúsítását és a kereszteződésekben a balra kanyarodást segítő közvetett felállóhelyek kialakítását is.

Hiányzó kerékpárosbarát közlekedési lehetőségek a felújításra váró területen.
Pirossal a fő közlekedési útvonalak hiányzó kerékpársávjait, narancssárgával a hiányzó kétirányú mellékutcai kapcsolatokat jelöltük.

A CAPE fórumon bemutatott tervek alapján 2018 decemberében újabb levelet írtunk a BKK-nak, amiben új kértük a Kerékpárosklub bevonását a tervezésbe.

A fórumon megismert tervek alapján kértük az Akácfa és Somogyi Béla utca közötti kapcsolat biztosítását a téren kijelölt gyalogos-kerékpáros övezettel és kerékpáros átvezetéssel. Ez a megoldás egy kis autóforgalmú, Nagykörúttal párhuzamos alternatív útvonalat hozna létre.

Több kerékpártárolót, jobb elhelyzésű Bubi állomásokat, a Stáhly utca kétirányúsítását, a gyalogosok biztonságát szolgáló járdafüleket és kiemelt mellékutcai járda-átvezetéseket, a Somogyi Béla utcában pedig tolatós parkolás betervezését kérjük.

Decemberi megkeresésünk nyomán januárban tartott szakmai találkozónkon a BKK munkatársaitól megtudtuk, hogy a Stáhly utcai kétirányúsításról szóló javaslatunk bekerült a tervekbe, illetve a Nagykörút Rákóczi úti és Népszínház utcai lámpájánál Petőfi híd irányába kerékpáros felállóhelyet terveznek. Pozitív újdonság, hogy - kérésünk után - a téren is lehet majd kerékpározni, de kijelölt kétirányú kapcsolatokat egyelőre nem alakítanák ki.

Ennek ellenére a körút vonalának teljes hosszában továbbra sem tervezik a későbbi kerékpársáv helyének legalább a kihagyását.

A Kerékpárosklub azt kéri, hogy ha valamilyen okból ragaszkodnak ahhoz, hogy a Blaha Lujza tér felújításában ne legyenek kerékpársávok, akkor legalább biztosítsák a helyét. Ehhez 1-1.5 méterrel szélesebb külső sávokat kértünk a Nagykörút vonalában, így legalább fizikailag nem lehetetlenül el a sávok későbbi kialakítása.

Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy egy ilyen léptékű és fontosságú beruházásból kimarad a kerékpáros közlekedés fejlesztése. A város érdekét szolgáló, egyre népszerűbb, környezetbarát kerékpáros közlekedést is segítő beruházásra van szükség, ha másért nem, hát a törvények betartása miatt:

1988/I. 8§ 1/A: „A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek.”

 
 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!
  •  
  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron