Facebook Instagram Youtube

Bringázható Lánchidat! - Biciklis felvonulás és aláírásgyűjtés az átjárható Lánchídért

Bringázható Lánchidat!  - Biciklis felvonulás és aláírásgyűjtés az átjárható Lánchídért
2015.09.22
A Lánchidat nem arra tervezték, amire ma használjuk, ma szinte lehetetlen rajta átmenni az autóforgalom miatt. Itt az ideje, hogy újra átjárhatóvá tegyük!

A Lánchidat nem arra tervezték, amire ma használjuk. Budapest egyik legfontosabb jelképe, a világ egyik leghíresebb átkelője azért épült, hogy összekösse és fellendítse az akkor még különálló Buda és Pest városát. A Lánchídon ma szinte lehetetlen átmenni az autóforgalom miatt. Buszra ülni biztos késést jelent, biciklivel a járdára vagy szabálytalankodásra kényszerül, aki haladni szeretne. És még nem is beszéltünk a mentők, tűzoltók, taxik átjutásáról, vagy arról, hogy a forgalom zajától és füstjétől élvezhetetlen Budapest egyik leghíresebb látképe.

A Lánchíd ma nem méltó egy világhírű műalkotáshoz, és nem méltó egy modern fővároshoz sem. Pár évtizede azt gondolták, hogy minél több gépjárművet kell felengedni a hídra. Mára kiderült, hogy minél több autó van a hídon, annál kevesebb ember jut át a túloldalra.

A Lánchidat a közeljövőben felújítják. Itt az idő, hogy ez a helyzet végre megváltozzon. Ezért petíciót indítottunk és biciklis felvonulást szervezünk.

Fotó: Soós Bertalan / Magyar Kerékpárosklub

Írd alá és oszd meg online petíciónkat, gyere el a felvonulásra!

Azt szeretnénk, hogy olcsó és egyszerű forgalomcsillapítás után több busz és bicikli közlekedése megfelelő alternatívát nyújthasson az autózás csökkentése érdekében. A hosszú távú cél pedig egyértelműen a közösségi és kerékpáros közlekedés, valamint a gyaloglás előtérbe helyezése kell, hogy legyen.

Eljött az ideje, hogy kijavítsunk egy több évtizedes hibát és a Lánchidat végre arra használjuk, amire való. Ideje, hogy a Lánchíd méltó jelképe legyen Budapestnek.

A másik oldalra születni kell

A Lánchíd szerkezete felújításra szorul. A Fővárosi Közgyűlés döntése alapján tavaly elkészült a híd és a Váralagút felújításának tanulmányterve, a részletes tervezés és engedélyeztetés azóta folyamatban van. Elindult a forgalmi rend felülvizsgálata is.

Sajnos több olyan terv született, ami a jelenlegi helyzet megtartásával, vagy esetleg a járdák kiszélesítésével oldaná fel a helyzetet. Ez azonban nem lehet megoldás. A rohamosan változó budapesti közlekedés, a város lakói között egyre népszerűbb kerékpározás és a közösségi közlekedés előtérbe helyezése nem oldható meg felületi kezeléssel, a rossz megoldás évtizedekre való bebetonozásával.

A Lánchídon a BKK 2014-es adatai szerint naponta 37900-an mennek át valamilyen járművel. A járművek 57%-a autó, becslések szerint naponta 21600-an választották ezt a közlekedési módot (autónként 1.2 utassal számolva). Naponta mintegy 14000-en keltek át a hídon valamelyik BKK buszjáraton - java részük a dugóban állva -, ők a járműhasználók 37%-át teszik ki. Mellettük naponta 2400-an keltek át biciklivel, ez az összes járműhasználat 6%-a.

A Lánchídon a buszok utasainak van a legnehezebb dolga, az a közlekedési mód van a legrosszabb helyzetben, amit a leginkább támogatni kéne. A dugók miatt pont akkor a legjárhatatlanabb a híd, amikor a legtöbben használnák.

Jelenleg biciklivel lehet a leggyorsabban átmenni a hídon, de a mostani állapot konfliktusokat generál. A dugók miatt a kerékpárral járók mindössze 1/3-a közlekedik az úttesten, a többiek valamelyik gyalogosokkal teli járdára kényszerülnek. A gyalog és biciklivel közlekedők közti konfliktusok az úton álló dugó következményei.

A Lánchíd jelenlegi helyzete nem csak a rajta közlekedők és a turisták életét keseríti meg. A rá vezető útszakaszok környezete mind szenved a szmogtól, a zajtól, illetve a közösségi és gyalogos felületek hiányától. Elég csak szinte faltól falig autóútként használt József Attila és Fő utcára gondolni, vagy az Alagútra, mint történelmi nevezetességre. Mindezek a hatások egészségügyi kockázatokkal járnak, az ingatlanok értékvesztéséhez és gazdasági károkhoz vezetnek.

Miért a Lánchíddal foglalkozunk?

Budapest az egyik legnagyobb hiányossága a hidak bringázhatósága. Van, ahol különálló kerékpárút áll rendelkezésre (Árpád-, Rákóczi-, Újpesti vasúti híd), máshol a járdára vezetik a bringás közlekedőket (Szabadság-híd, Petőfi-híd). Az Erzsébet-híd a nehézkes rakparti csatlakozások, a buszsávok, a nagyforgalmú és hegyoldalban végződő Rákóczi út - Hegyalja út tengely miatt nem népszerű.

A Margit-hídon járdán vezetett kerékpárút és a déli oldali kerékpáros nyom folyamatos konfliktusokat generál a kerékpárral, gyalog és autóval közlekedők között. Mi már az építéskor felhívtuk a figyelmet a rossz megoldás évtizedekre való bebetonozására, nem kéne ezt a hibát a Lánchídon is elkövetni.

Fotó: Cyclechic.hu

A Lánchíd Budapest szíve. Gyors kapcsolat Buda és Pest között, az Andrássy út a város legbringásabb sugárútja, a tengely fejlesztése alternatívája lehet a Rákóczi útnak és elengedhetetlen része a belváros élhetőbbé tételének.

Emberi léptékű kialakítása könnyű kapcsolatokat nyújt a két oldal utcáival, a forgalmi dugók azonban megakadályozzák a megfelelő használatát. A Lánchíd már most népszerű a kerékpárosok körében, de a főváros Balázs Mór tervében vállalt kerékpáros és közösségi közlekedési forgalomnövelés nem lehetséges az útvonal forgalomcsillapítása tétele nélkül.

Mit javaslunk?

A Lánchíd átjárhatóvá tétele csakis a környék és a híd forgalomcsillapításával képzelhető el. Több autót már nem bír el a híd, és a mostani forgalom sem tartható fent. Sűrűbb, megbízhatóbb és gyorsabb buszközlekedéssel, valamint az útpálya jobb kerékpározhatóságával a még autóval közlekedők egy része átszoktatható a közösségi közlekedésre és biciklire.

A főváros tanulmánya szerint egy ilyen beavatkozás más hidak jelentős autóforgalom-növekedésével járna. A tanulmány nem vizsgálja a közlekedési mód váltás lehetőségét és pozitív hatásait. Pedig utóbbival megúszható lenne a szomszédos hidak autós forgalmának jelentős növekedése. Ezt támasztja alá, hogy a Lánchídon a helyi és nem a városi átmenő forgalom a jelentős. A közlekedési módok megváltoztatása számukra vonzó alternatíva kínálásával lehetséges.

Első lépésként azt javasoljuk, hogy a jövő nyári iskolaszünet alatt teszt jelleggel a busz és kerékpáros közlekedésé legyen a Lánchíd, mellettük 30-as sebességkorlátozással csak kerékpárt, taxit és természetesen az elsőbbségi járműveket engedjék a hídra. Ezzel egy időben a járdán kerékpározók átszoktathatóak lennének az úttestre.

New York-ban egy ilyen tesztidőszak sikere után lett sétatér az autók által uralt Times Square egyik feléből:

 

A budai alsó rakpart lezárása, a Margit híd átépítése vagy a budai fonódó villamoshálózat munkálatai megmutatták: a közlekedés egy fontos útvonal kiesésével sem omlik össze, az első kaotikus napok után a város lakói alternatív megoldásokat találnak. Egy ilyen tesztidőszak alkalmas lehet a közlekedési szokások megváltozásának mérésére és jó gyakorlat lehet a híd felújításának idejére, amikor legalább egy évre kiesik majd a Lánchíd.

A híd felújítása után pedig a Lánchíd kapjon újra méltó formát: legyen újra egy fellendülést nyújtó átjáró Buda és Pest között, legyen büszke jelképe Budapestnek!

Hogyan segíthetsz?

Írd alá!
Oszd meg a petíciónkat, hívd meg ismerőseidet a felvonulásra facebook-on! Nyomtasd ki a csatolmányban található petíciót és az aláírt íveket hozd be munkaidőben a Magyar Kerékpárosklub irodájába (13. kerület Kárpát u. 48.)

Tedd ki az aláírásgyűjtő íveket vendéglátóhelyen, bringaszervizekben!

Terjessz matricákat!
Az irodánkban (13. kerület Kárpát u. 48.) tudsz matricát szerezni. Terjeszd őket a forgalmas bringás útvonalak mentén, adj a haveroknak, tedd ki szórakozóhelyeken, iskolákban, munkahelyeden!
Ha nem tudsz bejönni az irodába, töltsd le a csatolmányok közt található matricát.

Nyomtass plakátot!
Csatolmányok közt találsz plakátot is. Nyomtasd ki és tedd ki kedvenc szórakozóhelyeden, irodádban, iskoládban!

Fotó: Cyclechic.hu


 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron