Az úgy volt, hogy a Margit híd felújításának tervezése során nem nagyon foglalkoztak - mint tudjuk - a kerékpározás feltételeinek javításával. Azzal sem, hogy talán nem kellene a híd alatti gyalogos aluljárót, HÉV pénztárat többé kerékpáros átkelőnek használni. Mondtuk jó sokszor, meg erősen. Így aztán megkezdődött a gondolkodás, hogyan lehet a híd alatt/mellett átvezetni a bringás forgalmat. Már tervasztalon volt az alsó rakpart felett konzolokon lógó út, mondjuk nem lehetett elegendő magasságot biztosítani itt (magyarul behúzott fejjel kellett volna áttekerni), amikor megkérdeztük, hogy miért nem lehet a pillérbe alagutat építeni. Kaptunk választ bőven a miért nem-re, de végül megterveződött. És lám, meg is épült. Végre lehet folyamatosan kerékpározni Budán a híd alatt is.
De mi lesz a gyalogosokkal? Annak idején azt kértük, hogy legyen meg az ő helyük is. Nem lett. És ismét a "szembecsukós" megoldás született meg: kiteszünk egy táblát, hogy ez itt kizárólag kerékpárút, és akkor meg is oldottuk a problémát, innét kezdve, ha egy gyalogos átmegy ott, az szabálytalan (pedig nem is szabálytalan, ha alaposan elolvassuk a KRESZ ide vonatkozó részét).
fotó: cyclechic.hu
Komolyan azt gondolja valaki, hogy a gyalog közlekedő, látva az alagutat meg a táblát, majd átmegy a túloldalra meg vissza a sok lámpás zebrán, ha véletlenül egyenesen szeretne tovább menni?
Szóval az örömünk picit felhős. Mikor jutunk végre oda, hogy a közlekedést komplexen tervezik/fejlesztik az erre rendeltek? És nem csak (kicsit magunk ellen szólva) érdekek/érdekcsoportok alapján. Hogy a város vezetése felállítja a az alapokat meghatározó prioritásokat a város közlekedésfejlesztéséhez, és onnét kezdve ezek egyikét sem lehet figyelmen kívül hagyni. Még akkor sem, ha valamilyen vélt vagy valós érdek felszólal is ellene.
Tudom, nem illik morogni utólag, főleg egy hasznos és szép alagút átadásakor. Azért szólunk mégis, mert a város közlekedésszakmai munkáját irányító új szervezet - úgy látjuk - szintén a komplex gondolkodás híve, és hogy számukra is kiemelkedően fontos a környezetet kímélő, fenntartható közlekedési mód előnyben részesítése. A mostani helyzet (gyalogosokat nem figyelembe vévő alagút építés) örökség, érdemes belőle tanulni.
Most mindenesetre a kerékpárral közlekedőkön a sor: figyeljünk a gyalogosokra, lassan menjünk át az alagúton, és ne csengessük/kiabáljuk le őket, legyünk megértők!