Bár a 2019-2020 közti 15%-os növekedést nem közelítette meg, mégis tovább nőtt a biciklis forgalom a BKK öt, nyilvános adatot szolgáltató mérőeszköze szerint. A 2.844.699-as szám a valóságban nagyobb lehet, mivel a több meghibásodás, és a nagyobb csoportok esetén hiányos mérés inkább a tendenciára segít következtetni.
A növekedés azt mutatja, hogy a budapestiek továbbra is szívesen ülnek kerékpárra, amivel a nem biciklizőknek is élhetőbb várost teremtenek. A kerékpározás iránti nyitottság kiaknázására viszont további jelentős fejlesztések szükségesek, különben újra platózni fog a biciklis forgalom, ahonnan - az autóforgalom sokakat elriasztó növekedése mellett - nehéz lesz tovább lépni.
Összességében elmondhatjuk, hogy a legnépszerűbb hónap június volt, amikor az évezred legtöbb kerékpározóját mérték Budapesten.
A biciklis forgalom még novemberben és decemberben is nőtt, ami azt mutatja, hogy egyre többen ismerik fel, hogy télen is a legmegbízhatóbb és legszabadabb közlekedési eszköz a kerékpár. Mindez annak ellenére történt, hogy 2021 novemberében és decemberében alacsonyabb átlaghőmérsékletet mértek 2020 azonos időszakánál.
A legnépszerűbb útvonalak
A mért útvonalak közül továbbra is a budai rakpart kerékpárútja a legnépszerűbb, ahol nyáron már egybefüggő kerékpáros dugókat lehetett látni. Az ottani helyzet jól példázza azt, hogy a régen tervezett és nem bővített infrastruktúra sem a mai igényeket, sem a várt növekedést nem szolgálja már ki. A Margit hídi kereszteződésen 2021 nyarán már csak több lámpaváltás alatt lehetett átjutni:
A Bem rakparton 6%-kal nőtt a mért kerékpáros forgalom, a 2021-es 1.080.175. elhaladásból 2021-ben 1.145.165. lett. A számok nagysága és a kerékpározók egymáshoz közeli elhaladása miatt feltételezhetjük, hogy az itteni mérőeszközök már nem képesek mindenkit egyesével megszámolni, több kerékpárt számolhatnak egynek.
A Múzeum körúton a metrópótlás ellenére – vagy pont azért – újra nőtt a biciklis forgalom, és 2017 után először meghaladta az egyirányban mért félmillió elhaladást.
A hétvégi kerékpározók és a futárok kizárólagosságáról szóló tévhiteknek ellent mond, hogy a Hungária körúton is több elhaladást mértek: itt 340.744.-ről 341.481.-re nőtt a szám.
Stabilizálódott a 2020-as kiugrás
2020 kiugró 15%-os növekedése a főútvonalakon kialakított, régóta várt kerékpáros hálózat kialakítása, a koronavírus miatti félelem és a lezárások alatt beszűkült szabadidős és nyaralási lehetőségek miatt történhetett, illetve a Csepeli HÉV lezárása is megdobta a Weiss Manfréd út kerékpáros forgalmát.
Sokan azt állították, hogy egynyári növekedés után visszaáll a „régi rend”, de nem ez történt. 2020 és 2021 fordulóján is kitartott a növekedési ütem, majd 2021-ben stabilizálódott, és kicsivel tovább nőtt a biciklis forgalom.
A kisebb növekedés oka a rendkívül hűvös és csapadékos tavasz, a 2020-asnál erősebb nyári elutazások mellett a jelentősebb kerékpárosbarát fejlesztések, a további hálózatosodás leállása lehetett. Miközben a kormány ingyenes parkolással növelte a sokakat elriasztó belvárosi autóforgalmat, még a Kerékpárosklub által javasolt, egyszerűen megvalósítható kerékpársáv-fejlesztéseket sem folytatták, ahogy további forgalomcsillapító intézkedések sem történtek. Ennek hátterében az látszott, hogy a fővárosi koalíció legnagyobb pártja, a DK kifarolhatott a zöld közlekedés mögül, a kerékpársávok megszüntetésével kampányolt az ellenzéki előválasztás során.
További ok lehet, hogy a vírus már nem riaszt el annyi embert a tömegközlekedéstől, mint 2020-ban, és a motiváló programként működő pesti alsó rakpart hétvégi megnyitása is korábban ért véget. És míg a Bubi 2021-ben nagy sikerrel megújult, nem indult el egy átfogó kerékpározást népszerűsítő és szemléletformáló program, ami segítene megismertetni a városi bringázás előnyeit.
2022-ben várhatóan több kerületben (pl. Kőbányán és Pesterzsébeten) indulnak el a VEKOP projekt több utcát érintő fejlesztései, és a Petőfi híd budai hídfőjétől a Fehérvári útig is létesülhet kerékpársáv a felújítás során. Részben a Kerékpárosklub sikeres részvételi költségvetési kampányának köszönhetően jelentősebb kerékpártároló-építés is várható idén.
A mérésekről
Elemzésünkben a BKK 5, nyilvános adatot szolgáltató kerékpárszámlálójának méréseit tudjuk összegezni. Ezek nyilván nem adnak pontos adatot az összes Budapesten közlekedő bicikliről, de tendenciákat lehet látni belőlük. A helyszínek:
- Árpád híd
- Bem rakpart
- Hungária körút
- Múzeum körút
- Weiss Manfréd út
2021-ben a Budapest Közút számos helyen telepített kerékpárszámlálókat. Ezek pontos helyéről és naprakész adatairól nincs információnk, de több ponton láthatóan olyan helyre tették őket, ahol sokan kikerülik, illetve a lámpák miatt nem hajtanak át rajta.
Fontos lenne, hogy a főváros egy helyen, és mindenki által kereshető felületen vezesse a kerékpáros forgalom méréseit. A bejövő adatok a lakosság és a döntéshozók számára is hasznosak lennének.
Olvasd el ezt is:
Támogasd adód 1%-ával a Magyar Kerékpárosklub bringás fejlődésért végzett munkáját!