A Pest Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályával közösen szervezett kerékpáros szakmai fórumon adtunk elő a hivatal és pest megyei önkormányzatok dolgozói számára. Célunk szemléletformálás, a kerékpáros közlekedésből származó előnyök bemutatása, valamint a műszaki előírások ismertetése volt.
A tavalyi Bringázni élmény konferencián Czine Ferenc, a Pest Megyei Kormányhivatal útügyi referense kért fel minket, hogy szervezzünk a Kormányhivatal dolgozói számára egy szakmai délutánt, ahol a különböző szakterületen dolgozó munkatársak közelebbről is megismerkedhetnek kerékpáros közlekedéssel, a fejlesztésekből származó előnyökkel és a vonatkozó műszaki előírásokkal.
Az együttműködés eredményeként március 30-án tartottuk meg a fórumot, melyen az összegyűlt hallgatóság igen sokszínű volt. A Közlekedési Útügyi Osztály útügyi referensei (akik az útépítési beruházások engedélyezési eljárásait vezetik) , járművezetői képzésfelügyelő, és Önkormányzati műszaki előadók, egyaránt képviseltették magukat.
Tolna Sándor főosztályvezető és Czine Ferenc köszöntője után Radics Miklós, a Kerékpárosklub közlekedésmérnökének előadása következett.
A kerékpár igen sokszínű eszköz, sport- és rekreációs célú felhasználása mellett hatékony közlekedési eszköz, jármű, mely városon belül, kb. 5 km-es utakon a leggyorsabb eljutást biztosítja. Egy jól felszerelt kerékpárral a napi bevásárlás vagy gyerekek is gond nélkül szállíthatóak. A kerékpárhoz kapcsolódó sokszínűség és számtalan előny miatt az egyik leghatékonyabb városfejlesztési eszközről beszélünk, ha kerékpárosbarát fejlesztésekről van szó.
A kerékpár igen sokrétűen képes orvosolni azokat a problémákat, melyek a városainkat túlterhelő motorizációra és közlekedési igény növekedésére vezethető vissza. A kerékpár nem okoz zaj és levegőszennyezést, illetve lényegesen kisebb a területigénye parkolás esetén, mint egy autónak. A járdán parkolás miatt akár egymás mellett setálni is lehetetlen, ehhez képest egy autó-parkolóhelyen akár 6-8 kerékpár is elfér. Minél többen ülnek biciklire, annál kevesebb lesz a torlódás, menet közben is lényegesen kisebb a kerékpár helyigénye az autóéhoz képest. Emellett a kerékpárosbarát fejlesztések jelentős helyi gazdaságélénkítő szereppel bírnak, a fejlesztések hatásaként az ingatlanárak növekedése várható.
A bevezető előadás után Czine Ferenc mutatta be a különböző kerékpárforgalmi létestményeket, azok alkalmazásának szempontjait. Egy út kerékpárosbarát fejlesztése során mindig a közlekedők igényeit legjobban kielégítő, az adott forgalmi és környezeti viszonyoknak megfelelő kialakítást kell választani. Biztonságos, kényelmesen használható, direkt eljutást biztosító létesítmények esetén lesz kellően vonzó alternatíva a kerékpáros közlekedés. Ezután a műszaki előírások és az engedélyezési folyamat során figyelembe veendő további szempontok kerültek terítékre.
A dániai mintára készült koppenhágai típusú megemelt kerékpársáv tervezési útmutatóját Radics Miklós ismertetette. A hazánkban még kevésbé ismert költséghatékony kialakítás egyesíti az irányhelyes kerékpárutak által nyújtott nagyobb szubjektív biztonságérzetet a kerékpársávok által nyújtotta forgalombiztonsági előnyökkel. A kialakítás lényege, hogy a kerékpársáv az úttest és a járda között helyezkedik el, szintkülönbséggel és szegéllyel elválasztva azoktól. Kevésbé ismert, de Budapesten néhány évtizede a Petőfi és az Árpád hídon is volt hasonló kialakítás. Reméljük a Petőfi híd soron következő felújításával hasonló, jól használható megoldás születik.
A fórumot gondolatébresztő és szemléletformáló céllal rendeztük, ezért örülünk, hogy az előadások után aktív szakmai vita alakult ki.
Radics Miklós
Tetszett a cikk?
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!