Facebook Instagram Youtube

Kerékpárral is elérhető vasútállomásokkal a bringázók mellett a vonatozók száma is megnő

Kerékpárral is elérhető vasútállomásokkal a bringázók mellett a vonatozók száma is megnő
2017.07.26
Egy idén zárult nemzetközi kutatás bebizonyította, hogy kerékpárral is elérhető vasútállomásokkal csökkenthető az autóforgalom, és nőhet a vonatozók, valamint a kerékpározók száma. Ehhez bringabarát úthálózat, jól használható kerékpárparkolók és pozitív kommunikáció kell, de több országban a vasúttársaság saját közbringa-rendszert is üzemeltet.

Egy idén zárult nemzetközi kutatás bebizonyította, hogy kerékpárral is elérhető vasútállomásokkal csökkenthető az autóforgalom, és nőhet a vonatozók, valamint a kerékpározók száma. Ehhez bringabarát úthálózat, jól használható kerékpárparkolók és pozitív kommunikáció kell, de több országban a vasúttársaság saját közbringa-rendszert is üzemeltet.

Clotilde Imbert cikke eredetileg a Copenhagenize.com oldalán jelent meg. Gerlits Judit fordította, Garai Gergely lektorálta.
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

Az elmúlt három évben a Copenhagenize Design Co. öt vasúti- és kerékpáros szolgáltatóval, valamint négy mobilitási tanácsadó céggel együtt dolgozott az európai kerékpáros–vasúti intermodális közlekedés javításán.

Miért jó ez a megoldás a városainknak?

Nem lehet minden utat kerékpárral megtenni, ez a megoldás a legversenyképesebb az autózással szemben. A „kerékpár–vonat–kerékpár” (az angol rövidítés alapján BiTiBi) energiatakarékos közlekedési módokból alakít ki zökkenőmentes utazást. Rövid távolságokra messze a bicikli a leginkább energiahatékony közlekedési mód, amellyel a vasútállomások felvevőkörzete jelentősen megnövelhető. A vasút, leginkább a kis sebességű (nem gyorsvasút) pedig a nagyobb távolságokra a legenergiatakarékosabb közlekedési mód. 

A vasútállomás felvevőkörzete mintegy 25-ször nagyobb (3 km2 helyett 79 km2)

A holland megközelítés: bicikliparkolók és a vasúttársaság közbringa-rendszere

A maga 26%-os napi közlekedési részarányával a kerékpár szerves része a hollandok mindennapi életének. Az ország élen jár a kerékpár-vonat-kerékpár kombináció megoldásában is. Az egész a ’90-es évek végén kezdődött, amikor a holland vasút illetékesei észrevették, hogy utasaik öreg bicikliket hagynak a kiindulási és érkezési állomásokon, és többé-kevésbé rendszeresen használják is őket. Ennek nyomán 1999-ben elfogadtak egy, a vasútállomások kerékpáros létesítményeinek bővítését és felújítását célzó beruházási tervet. Mára majdnem félmillió biztonságos kerékpárparkoló áll az utasok rendelkezésére az állomásokon, és ezekről általában közvetlenül el lehet jutni a peronokra vagy az állomásépületbe. Ez az infrastruktúra teszi a vasúthoz kerékpározást egyszerű és vonzó lehetőséggé.

2002-re az NS nevű vasúttársaság 20%-os utasszám-növekedést tapasztalt a vonatokon. Ma már majdnem minden második utas kerékpárral közelíti meg a vasútállomást.

HOLLANDIA – Ez történik, ha egy országban 10 000 közbringa és biztonságos kerékpártároló áll rendelkezésre a vasútállomásokon:

Az OV-fiets-tagok közlekedésimód-változása ugyanazon utakat tekintve (2011)

- OV-fiets nélkül a felhasználók 8%-a autóval utazott volna a vonat helyett

- Az első másfél km-t a vonatra szállók 42%-a biciklin teszi meg
- 54%-uk gyakrabban vonatozik az OV-fiets elérhetősége miatt
- Az OV-fiets-tagok 46%-a busz/villamos helyett közbringát használ az utolsó másfél km-en

Hollandiában a bringa és vasút kombináció sikerének kulcsa az OV-fiets. Ezzel a közbringarendszerrel is elérhetik úticéljukat a vasúton utazók, miután leszálltak a vonatról. 2003-as indulása óta már az ország 410 vasútállomásából 280-on épült ki. A klasszikus holland kialakítású kerékpárokat az NS üzemelteti. Az OV-fiets ugyanazzal az „OV-chipkaart” utazási kártyával kölcsönözhető, amivel a vonatok, buszok, metrók és villamosok vehetők igénybe. 

Houten: bicikliparkoló a vasútállomás alatt
Fotó: Clotilde Imbert

Európai fejlődés Belgiumban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban

A holland példa nyomában kísérleti projektek indultak a barcelonai, milánói, liverpooli régiókban és Belgiumban. A projektek mindenhol sikeresen váltottak ki autós utazásokat kerékpár-vasút-kerékpár kombinációkkal. Az új kerékpáros parkolók és kerékpár-kölcsönzési lehetőségek révén egyre több olyan utast regisztrálhattak, aki biciklivel jutott el a vasútállomásra, és néhányuk újonnan kezdett vasúton utazni. Ezen kerékpárhasználók egy része autóról váltott erre a hatékony kombinációra a szolgáltatások javulása nyomán.

Az alábbi ábra a 4 kísérleti projektben elért eredményeket foglalja össze:


- A biztonságos bringatárolókat használók 5–10%-a hagyott fel az autózással
- A közbringa-szolgáltatást használók 20%-a hagyott fel az autózással

EREDMÉNY: KEVESEBB AUTÓS

- A biztonságos bringatárolókat használók 15–20%-a hagyott fel az autózással
- A közbringa-szolgáltatást használók 5%-a hagyott fel az autózással

EREDMÉNY: TÖBB BICIKLIS MEGY AZ ÁLLOMÁSRA
EREDMÉNY: TÖBB VASÚTI UTAS
EREDMÉNY: TÖBB BICIKLIS MEGY AZ ÁLLOMÁSRÓL

- A bringatárolókat használók 40–50%-a hagyott fel az autózással
- A biztonságos bringatárolókat használók 20%-a újonnan kezdett vonaton utazni
- A közbringa-szolgáltatást használók 30–40%-a újonnan kezdett vonaton utazni
- A közbringa-szolgáltatást használók 70%-a újonnan kezdett biciklizni

Pozitív eredmények a négy európai országban

Az elmúlt években a rendszer bevezetését és a szolgáltatások fejlesztését, valamint egy hatásos reklámkampányt követően mindegyik országban pozitív eredményeket figyeltek meg.

Belgiumban a Blue-bike szolgáltatása már 48 vasútállomáson érhető el. A felhasználók ezen 48 állomás bármelyikére érkezve ugyanazzal a tagsági kártyával, azonos áron és feltételekkel kölcsönözhetnek ugyanolyan közkerékpárt. Számítások szerint a kísérleti projektek helyszínén a Blue-bike és a vonat együttes használatával lebonyolított utak 22%-a gépkocsival megtett utat váltott ki.

Gent St-Pieters: Blue-bike
Fotó: Clotilde Imbert

Észak-Olaszországban a Ferrovienord vasúttársaság regionális fejlesztésének célja az volt, hogy néhány év alatt megduplázza az állomásokon lévő biztonságos kerékpártárolók számát. Pár évvel ezelőtt a milánói régióban lévő Comóban épült egy jól megtervezett 90 személyes kerékpárparkoló, közvetlen kijárattal a peronokra. A megoldás számos kis- és közepes városnak mutathat lelkesítő példát.

Bringaparkoló a Como Borghi állomáson 2016 márciusában
Fotó: Clotilde Imbert

Az Egyesült Királyságban a liverpooli régióban városi vasutakat működtető Merseyrail vasúttársaság Bike & Go néven bérbicikli-rendszert és biztonságos kerékpártárolókat is üzemeltet. A társaság hatásosan szólítja meg a vonatokról éppen leszálló utasokat, a Bike & Go használatára ösztönözve őket. Ezen kívül új marketingstratégiájuk keretében a helyi cégek előfizethetnek a szolgáltatásra munkavállalóik részére, így könnyítve meg a napi ingázást.


Fotó: Copenhagenize.com

A barcelonai régióban pedig kiterjedt promócióval szólították meg a cégeket. A közbringa-rendszer működtetői „bringázz a vasútállomásra” mottóval rendezvényeket szerveztek, amelyekre számos céget hívtak meg.

"Sant Cugat (Spanyolország): Fogj egy bringát!
Ez a Sant Cugat-i gyógyszergyár csak 2,8 km-re van a vasútállomástól. A dolgozók meglepődtek, bringával milyen gyorsan odaérnek az állomásra."

Kerékpártárolók építése: 400%-os megtérülés

A bringatárolók bekerülési költségét és az általuk nyújtott különböző előnyöket – leginkább az egészségügyi hasznot és a légszennyezettség csökkenését – is figyelembe véve a beruházásnak 400%-os társadalmi megtérülése van; Másképpen fogalmazva a társadalom haszna a beruházás összegének négyszerese.

Ha ez a szám nem győzött meg arról, hogy érdemes kerékpárparkolóba és közkerékpár-szolgáltatásba beruházni, itt elérhető az összes eredményt tartalmazó kiadvány, itt pedig a kísérleti projektekben összegyűjtött legfontosabb adatok érhetők el. További információt a BiTiBi.eu honlapon találsz.

Ezt a posztert pedig a Copenhagenize Design Co. készítette a BiTiBi népszerűsítésére.

"Bringával már a peronon lennél" 

Ezt már olvastad? 7 millióval több utasa lett a dán vasútnak a kerékpárszállítás ingyenessé tétele után
 

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

A csoport eddigi fordításait itt találod.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron