Facebook Instagram Youtube

László János emlékest: A budapesti kerékpárpolitika elmúlt 100 és következő 10 éve

László János emlékest: A budapesti kerékpárpolitika elmúlt 100 és következő 10 éve
2020.06.29
Idén egy különleges összejövetellel emlékeztünk László Jánosra - a Kerékpárosklub tiszteletbeli örökös elnökére - születésnapja alkalmából. Zsigmond Gábor, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese mesélt a budapesti kerékpárpolitika változásáról a kerékpáradó századforduló környéki eltörlésétől kezdve. Hogyan lett Budapest Európa egyik legbiciklisebb városa, miként veszett el ez a kerékpáros kultúra a szocializmusban, majd kik és hogy próbálták meg visszaépíteni az 1980-as évektől napjainkig?

Idén egy különleges összejövetellel emlékeztünk László Jánosra - a Kerékpárosklub tiszteletbeli örökös elnökére - születésnapja alkalmából. Közösen tekertünk el a Kerékpárosklub irodájától Jánosék lakásához, majd a Nagykörút érintésével a Dürer Kertbe, ahol a kerékpárpolitika utóbbi 100 évének történetéről, jelenlegi kihívásairól és jövőbeli lehetőségeiről beszélgettünk.

Köszönjük, hogy ennyien eljöttetek!

Idén egy különleges összejövetellel emlékeztünk László Jánosra - a Kerékpárosklub tiszteletbeli örökös elnökére - születésnapja alkalmából.

Közösen tekertünk el a Magyar Kerékpárosklub irodájától János egykori lakásához, ahol feleségének Kertész Mártának köszöntük meg, hogy dolgozószobájukból építhette László János a szervezetet.

Zsigmond Gábor, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese mesélt a budapesti kerékpárpolitika változásairól a kerékpáradó századforduló környéki eltörlésétől kezdve. Hogyan lett Budapest Európa egyik legbiciklisebb városa, miként veszett el ez a kerékpáros kultúra a szocializmusban, majd kik és hogy próbálták meg visszaépíteni az 1980-as évektől napjainkig?

Az előadás után a jelen legnagyobb vitáiról és a jövő lehetséges fejlődési vagy kudarclehetőségeiről beszélgettünk veletek, valamint Balogh Samuval Budapest főpolgármesterének kabinetfőnökével, Kürti Gáborral a Magyar Kerékpárosklub elnökével és Vitézy Dáviddal a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójával.

A megemlékezést, az előadást és a beszélgetéseket visszanézheted alábbi videónkban, vagy összefoglalóját elolvashatod az Indexen.

A teljes esemény:

Zsigmond Gábor előadása:

Kerekasztal-beszélgetés:

Fotók:

 

Köszönjük a Dürer Kert és a Közlekdési Múzeum segítségét is.


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron