Peter Walker cikke a Guardian oldalán jelent meg 2021. július 23-án. A fordítás a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában készült. Magyar Márton fordította, Halász Áron szerkesztette. Csatlakozz te is fordítócsoportunkhoz, hogy minél több külföldi jó példát, újító gondolatot mutathassunk be!
A 72 darab, tavaly március és szeptember között bevezetett forgalomcsillapításban érintett területen (LTN, low traffic neighborhood) történt sérülések rendőrségi adatait vizsgáló kutatás szerint a területeket kívülről határoló utakon sem nőtt meg a balesetveszély.
A legnagyobb csökkenés a sérülésekben a gyalogosok és az autóban ülők körében volt tapasztalható, és kisebb részben érintette a kerékpározókat - állítja a Dr. Anna Goodman, a London School of Hygiene and Tropical Medicine közegészségügyi szakértője által vezetett, a Westminster University és az Imperial College London akadémikusaival együttműködve végzett kutatás.
A biztonság látható megnövekedése egy jelentős érv lehet a forgalomcsillapítási kezdeményezések körüli vitában, amik hangos ellenzést váltanak ki a lakosság és a média egy részéből.
Nemzetközi téren elterjedt elképzelés, hogy a forgalomcsillapított, a rövid távú autózást nem támogató lakókörnyezetekben könnyebben ösztönözhető a gyalogos és kerékpáros közlekedés. Londonban virágosládákkal, oszlopokkal és térfigyelő kamerákkal egyes utcákba csak a behajtást engedélyezik autóval - az áthajtást nem -, kerékpárral és gyalog viszont teljes átjárhatóságot biztosítanak.
Ugyan a vita jelentős része arra fókuszált, hogy az intézkedések vajon elveszik a kedvet a gépjármű-használattól, vagy csak más utcákra helyezik azt át. Kutatások szerint kellően átfogó intézkedések esetén a forgalomcsillapító és nem az áthelyező hatás érvényesül. A londoni intézkedések esetén a biztonság növekedése volt még a leginkább feltűnő.
A jelentés szerzői összehasonlították a 2018 októberétől decemberig tartó, majd 2019 és 2020 - az intézkedések bevezetésének ideje - azonos időszakának baleseti adatait hasonlították össze. A forgalomcsillapítási intézkedések bevezetésével egy időben a baleseti sérülések kicsivel több, mint a felére estek London többi részének sérülési számaihoz képest ugyanabban az időszakban. Ezzel szemben 2018 és 2019 azonos időszakaiban nem volt semmilyen megfigyelhető eltérés a város többi részéhez képest. A szerzők szerint ez a forgalomcsillapítási intézkedések közlekedésbiztonságra gyakorolt hatását mutatják.
Az adatok azt is mutatják, hogy a forgalomcsillapított területeket határoló utak 25 méteres környezetében sem volt semmilyen észlelhető a személyi sérüléssel járó balesetek számában.
Bár ez a szám eleve alacsony volt, de megállapítható, hogy a forgalomcsillapított övezetekben bekövetkező balesetekben súlyosan vagy halálosan megsebesültek száma is felére csökkent.
Goodman szerint érdemes lenne hosszabb távon is vizsgálni a forgalomcsillapítási intézkedéseket kerékpáros szempontból is, mert korábbi intézkedések helyszínein a kerékpárral közlekedők szempontjából is jelentősebb közlekedésbiztonsági hatásokat mértek.
A sérülések csökkentése még így is "nagyon lenyűgöző eredmény" Goodman szerint. "Hogy kontextusba tegyük, ez a kétezres évek elején Londonban bevezetett 32km/h-ás (20 mérföldes) sebességű zónák bevezetése utáni 23%-os csökkenés kétszerese."
"A sérüléssel járó gyalogos balesetek több mint fele, a halálos balesetek harmada városi mellékutcákban történik Nagy-Brintanniában. Ez alapján további forgalomcsillapító intézkedések jelentős hatással járhatnának a gyalog közlekedők biztonságára."
Will Norman, London gyalogos- és kerékpáros közlekedésügyi megbízottja szerint "ez a kutatás a forgalomcsillapított közterületek egy újabb előnyét mutatja meg."
Kiemelt kép: Az alacsony forgalmú környékeken virágosládákat és egyéb akadályokat használnak hogy megakadályozzák a gépjárművek egy adott úton való áthaladását. (Fotó: Crispin Hughes / Greenpeace)
Olvasd el ezt is: Egyetlen gyalogos és kerékpáros sem halt meg közlekedési balesetben Oslo városában 2019-ben
- Fordítócsoportunk további cikkeit itt olvashatod.
Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
- Országos területi szervezeteink elérhetőségeit itt találod.
- Kövess minket a Facebook-on!
- Ne maradj le híreinkről, iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
- Ha nem szeretnél lemaradni budapesti híreinkről, iratkozz fel riadóláncunkra, aktivista Facebook csoportunkba, I bike Budapest Facebook oldalunkra és Instagramunkra!
Hogyan segíthetsz?
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
- Támogass adománnyal! Bankszámlaszámunk itt érhető el.
Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!