Az utóbbi napokban nagy visszhangot kapott, hogy a Petőfi híd járdáira kerékpársávot vezettek fel. A szalagkorlát átvágásával könnyebb lesz a járdán – szabálytalanul – biciklizni, ugyanakkor a kialakítás már most konfliktusokat okoz. Összeírtuk a főbb szempontokat, a javaslatainkat eljuttatjuk a BKK-nak is, cikkünk végén pedig “használati útmutatót” is olvashatsz.
„A kerékpár jármű, az úton a helye” – mondjuk nagyon rég óta. Egyre többen értik meg ezt a mondatot és a közlekedési átalakításokban is egyre inkább látható e hozzáállás térnyerése. Egyes helyeken azonban sokaknak továbbra is nagyon ijesztő az autó-, teherautó-forgalom nagysága miatt az úton való kerékpáros közlekedés. Különösen igaz ez ott, ahol a fejlesztések során nem veszik figyelembe közlekedők igényeit és a város stratégiai igényeit.
Ilyen hely a Petőfi-híd is, ami a mai napig a ‘80-as évekbeli állapotot tükrözi, amikor ez volt a legdélebbi átkelési pont, a teherforgalom útvonala. A fel- és lehajtók, valamint a budai Irinyi József utca – a tranzitforgalom Rákóczi-hídra és az M0-ásra kerülése miatt – ma már indokolatlan szélessége, valamint a szalagkorlátok is száguldásra ösztönöznek. Rendszeres a hídon szabályosan bringázók ledudálása, lecentizése.
Mit lehet ilyen esetben tenni?
Természetesen biztonságos és vonzó kerékpárosbarát infrastruktúrára van itt is szükség, ami a Magyar Kerékpárosklub véleménye szerint kétoldali irányhelyes kerékpársávok kialakításával oldható meg. Ilyen évtizedekig volt a hídon, majd az autóközpontú várostervezés eltüntette.
Szintben elválasztott irányhelyes kerékpárút a Petőfi-hídon 1969-ben (Fotó: Fortepan)
A kerékpársávok létesítése azonban nagyobb átalakítást igényel, ami érinti a szegélyeket és a szalagkorlátot is. A Kerékpárosklub úgy gondolja, hogy a Petőfi-híd egyre sürgetőbb felújítása során erre mindenképpen sort kell keríteni.
Addig is tenni kell valamit, hiszen egyre többen kerékpároznak Budapesten, de a hidak átjárhatósága ennek ellenére problémát jelent. A problémát orvosoló „átmeneti” eszköz lehetne például a belső forgalmi sávok szűkítése és kerékpáros nyom felfestése az így szélesebbé váló külső sávba. A hídon - kerékpározás ide vagy oda - elengedhetetlen a gyorshajtás megelőzése, a sebességhatárok betartatása (és a biciklisáv fonódásnál csökkentése) fix traffipax-szal, sebességjelzők kihelyezésével. A pesti oldalon lévő bringás lehajtónál szükségesnek tartjuk az építkezés idején kikerült 30-as sebességkorlátozás megtartását.
Pozitív (gerilla)kommunikáció a közlekedésbiztonságért a Lánchídon
(Fotó: Soós Bertalan / Magyar Kerékpárosklub)
A kerékpárral közlekedők rámpákkal történő járdára terelése a szalagkorlát átvágásával - bár sokaknak segítséget jelenthet - nem kezeli a Petőfi-híd legfőbb problémáit, hanem megerősíti a járdán biciklizés rossz gyakorlatát és szinte legalizálja az autók gyorshajtását.
Az az abszurd helyzet alakult ki, hogy aki a felfestéseket követi, szabálytalanul fog a járdán közlekedni, aki viszont a KRESZ szerint az úton haladna tovább még gyakrabban érhetik atrocitások. Bár a járdán tekerés megkönnyítése sokak közlekedését fogja megkönnyíteni, ez nem járhat a szabályosan közlekedők, hátrányos helyzetbe hozásával, veszélybe sodrásával. A Kerékpárosklub ezért továbbra is szorgalmazza kerékpáros nyomok felfestését a külső forgalmi sávba, egyértelművé téve, hogy nem kötelező a járdán tekerni, az úton haladók szabályosan közlekednek. Kerékpáros nyomok nélkül az úttesten szabályosan kerékpározót érő atrocitás felelőse lesz az út forgalomtechnikai kezelője, a BKK is.
Igazi megoldást azonban csak irányhelyes kerékpársávok kialakítása jelentheti a híd felújításakor, a kétoldali lehajtóknál biztonságos találkozási (fonódási) pontok kialakításával. A főváros Balázs Mór tervében lefektetett célok - 2030-ra 10%-os kerékpáros arány Budapest közlekedésében - elérését kizárólag ilyen következetes, jövőbe tekintő és nem a gyalogosok kárára történő fejlesztésekkel lehet elérni.
Javaslataink
A mostani kialakítás ráadásul több sebből vérzik. A lista hosszú lesz, de leírtuk a megoldási javaslatainkat is, amiket részletesen a BKK-nak küldött csatolt levelünkben lehet tanulmányozni.
A Ferenc körút és a rakparti felhajtó kereszteződésében a kerékpársáv nyomvonala nem logikus, míg autóval egyenesen lehet haladni, az ugyanott kerékpározók két éles kanyar megtételére kényszerülnek az új bringasáv miatt. Az éles kanyarok kerékpárral nem bevehetőek. Noha a jelenlegi táblázás szerint továbbra is a nagykörútról érkező kerékpárosnak van elsőbbsége a hídra felhajtókkal szemben, a kerékpársávon elsőbbségadás kötelező piktogramot festettek fel. Tapasztalataink szerint a kerékpározók továbbra is a logikus, egyenes úton haladnak tovább.
Javaslat: A Kerékpárosklub azt kéri, hogy a kerékpársáv - az eddigi, szabályos közlekedés irányát követve - egyenesen haladjon tovább, az úttesten tovább haladókat pedig ne kényszerítsük ide-oda átsorolásokra. Hely van, cikázásra nincs szükség.
Borítékolható, hogy a szabályosan az úttesten kerékpározók rendszeres atrocitásoknak, veszélyeztetésnek lesznek kitéve a hídon közlekedve – az alapból meglévő gyorshajtás veszélyessége mellett. Az átalakítás óta sajnos több ilyen jelzést kaptunk, hogy kerékpározók épségét, életét veszélyeztetik a gépjárművezetők. A járdára vezető rámpa ráadásul még ráz is, a járda pedig szűk.
A pesti lehajtó elvi kialakítása jó megoldás, a megvalósult állapot azonban balesetveszélyes. A záróvonallal jelzett szakaszon a gépjárművek áthaladása nincs meggátolva, sokan már itt áttérnek a kanyarodó sávba, ami a kerékpározók számára különösen balesetveszélyes. A forgalom elől elzárt terület határa a kerékpársáv nélküli állapotnak megfelelően íves, gyors kitérésre ösztönöz.
A felfestéseket úgy kellene kialakítani, hogy szabályos sávváltásra, a szükséges mértékű lassításra ösztönözzék a járművezetőket. Szükséges a záróvonallal védett szakaszon fizikai terelőelemek alkalmazása is, ezek nélkül a záróvonalon átvágások rendszeresek lesznek. Költséghatékony megoldásként sávelválasztó jelzőfülek alkalmazását javasoljuk. szükségesnek tartjuk az építkezés idején kikerült 30-as sebességkorlátozás megtartását.
Budán a híd felé tartva, az Irinyi József utcán hirtelen elkezdődik egy kerékpárút a járdán, amelyre felhajtási lehetőség nincs. A kerékpárút mellett a gyalogos közlekedőknek semennyi hely nem maradt. A kerékpárút – noha kacskaringós vonalvezetése miatt – kizárólag a Bubi dokkoló állomás megközelítésére szolgálhat, azt sugallja, hogy az Irinyi József utcán kerékpározóknak ott kellene haladniuk.
A bicikliúttal párhuzamosan itt is szükség lenne az úton vezetett kerékpáros nyom felfestésére, hogy megerősítsük a híd úttestjén tekerés szabályosságát.
Az Irinyi József utcán feltűnően jelzett kerékpárút vezet a híd felé a járdán, míg az úttesten szabályosan közlekedő kerékpározók számára semmilyen jelzés nincs. Az úttesten a híd felé - szabályosan - továbbhaladó kerékpározók így minden bizonnyal rendszeres atrocitásoknak, veszélyeztetésnek lesznek kitéve. A háromszög alakú szigeten a jelzőlámpánál szabályosan a kerékpárúton felálló kerékpározók nem érik el a nyomógombot.(kép)
Javasoljuk, hogy a megszűnő szélső forgalmi sáv végén legyen egy rámpa a híd járdájára felhajtók számára. Ezzel kiküszöbölhető a járda forgalmas, lépcső felőli szakaszán a gyalogos-kerékpáros konfliktusok kialakulása. Szükséges az úttesten a szélső forgami sávban végig vezető kerékpáros nyom felfestése.
Pestről Budára lehajtva a járdáról érkezők kacskaringós útvonalra kényszerülnek, a kerékpáros átvezetés a gyalogátkelő mellé került, ahonnan a hídról lehajtó, nagy sebességgel közeledő gépjármű forgalom nehezen belátható. A felfestés ezen a helyen is azt sugallja, hogy a kerékpározóknak mindenképpen a járdán kellene közlekedniük. Ez által az úttesten szabályosan kerékpározók a már említetteknek megfelelően szándékos veszélyeztetésnek lehetnek kitéve.
A rakparti biciklis útvonal irányába a járdán vezetett bicikliút burkolata több helyen hiányos, töredezett, néhol a teljes szélességre belógó fák nehezítik a közlekedést.
A lehajtók vagy a híd felújítása során szükséges lesz a kerékpározókat a lehajtó jobbra kanyarodó sávjába rámpával - a Margit híd budai hídfőjéhez hasonlóan - levezetni. A szélső forgalmi sávban - ahogyan a híd teljes hosszában is - kerékpáros nyom szükséges.
A budai hídfőnél lévő villamosmegálló járdaszigetén kialakított átkelőhelyen a gombnyomás után is nagyon sokáig kell várni a zöld jelzésre.
Javaslat: Gombnyomás után ne kelljen egy percnél, vagy a kétoldali keresztezés esetén másfél percnél tovább várni. Ahogy a gyalog közlekedőktől, a kerékpározóktól is életszerűtlen elvárni ennyi várakozást, a többség át fog szaladni a piroson.
Hogyan használd a Petőfi hidat?
Biciklivel
Mindkét felület használható. Ha gyorsan és kitérők nélkül szeretnél átjutni, válaszd az úttestet. Ebben az esetben semmiképpen nem javasoljuk, hogy Pest felől a buszmegállón átvezető kerékpársávba sorolj, majd onnan térjen vissza a jobb oldali sávba, hanem haladj végig a külső sávban. Ha a járdát választod, légy türelmes a gyalogosokkal, ne csengess rájuk, ha elengednek, köszönd meg. A járdán jogilag továbbra sem lesz szabad kerékpározni, viselkedj vendégként!
Autóval
A hídon továbbra is az úton szabályos kerékpárral közlekedni. Kérjük tartsd be a sebességhatárokat és az előírt másfél méter oldaltávolságot előzésnél. Ne sodorj senkit veszélybe, egy balesetnél sokkal több időd megy majd el a helyszíneléssel és ügyintézéssel, mint az a pár másodperc, amit éppen sajnálsz egy biztonságos előzés kivárásakor.
További közlekedési tippek olvashatóak a Kisokosunkban!
(Megjegyzés: a fotók közül a legfrissebbek október 12-én készültek. 14-én újra lezárták a pesti oldal fel és lehajtóit)
A BKK-nak küldött levelünk részletes szakmai szempontokkal és javaslatokkal itt olvasható.
Tetszett a cikk?
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!