Facebook Instagram Youtube

Miért nem kötelező a bukósisak az autósoknak?

Miért nem kötelező a bukósisak az autósoknak?
2019.01.25
Ha csak egy életet is megmenthet...

Ha csak egy életet is megmenthet...


Lloyd Alter cikke eredetileg a Treehugger oldalán jelent meg. Szalai Krisztina fordította, Halász Áron szerkesztette. A cikk a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában készült. A fordítócsoportban készülő cikkek nem tekintendők a klub szakmai állásfoglalásának, de mindenképpen megosztásra érdemesnek tartjuk őket.


A Tour de France nyertes Geraint Thomas Times-beli nyilatkozata óta ismét fellángolt a sisakvita a nemzetközi fórumokon, Thomas-hoz hasonlóan sokan érvelnek a kerékpáros bukósisak kötelezővé tétele mellett. Geraint annak ellenére emelt szót a bukósisak kötelező tétele mellett, hogy versenyeket leszámítva sosem kerékpározott Londonban, ahol egyébként taxival közlekedik.

A másik Tour-győztes Chris Boardman viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy a bukósisak kötelezővé tétele mindenütt a kerékpározók számának lényeges visszaeséséhez vezetett.

"Az Egyesült Királyságban évi közel 90.000 haláleset – minden hatból egy - a mozgásszegény életmódhoz köthető betegségeknek tudható be. Így minden intézkedés, ami a kerékpározás valószínűségét csökkenti, valójában több életet kockáztat, mint amennyit megment.”

Arra jutottam, hogy a bukósisak kötelezővé tétele mellett érvelők számára a kerékpárosok számának csökkenése nem egy elkerülendő mellékhatás, hanem a koncepció része. Nem szeretnének kerékpározókat látni az utakon. Nem szeretnének biztonságos kerékpársávokat, amelyek valóban életeket menthetnének, viszont elvennék a parkolásra vagy autós közlekedésre fordítható területeket. Az, hogy a „kerékpáros nem viselt sisakot”, máris felmentheti a terepjáró vagy a szemeteskocsi vezetőjét a felelősség alól.

A fejsérülések okai

„autó/szabadidős tevékenység/motor/bűncselekmény/kerékpározás/séta”

Ugyanakkor legyünk őszinték és realisták: a sisak valóban menthet életeket. Ezért is használ sisakot mindenki az építkezéseken. Ezért javasolja a finn közlekedésbiztonsági intézet, hogy az idősebbek is viseljék. Figyelembe véve az útviszonyokat és a közlekedési kultúrát, ezért viselek sisakot én is kerékpározás közben. Ez azonban még mindig nem válasz a címben feltett kérdésre.

Tudjuk, hogy súlyos fejsérülést a legtöbben autóban szenvednek el. Mégis, miért nem viselnek az autósok sisakot?

Létezik az autós sisak, mégsem terjedt el

A kerékpározás történetét vizsgáló Carlton Reid is feltette ugyanezt a kérdést. Kiderült, hogy Ausztráliában Davies Craig gyártott és forgalmazott autós sisakokat. Ahogy Reid írja a Motoring hasábjain:

„A fejsérülések többnyire az A és B oszlopnak, a szélvédőnek vagy az utastársnak csapódáskor következnek be. Az orvosi ellátás lehetősége azonban megnyugtatja a közvéleményt.” – mondja Davies, aki 1988-ban „értelmes megoldásnak” nevezte az autós sisakot.

„A Davies Craig Autós Sisak mindennapi használatra volt tervezve, nem autóversenyzésre. A csomagolásán láthattunk családot városi kocsikázás közben vagy sisakos üzletembert, akit sisakot viselő sofőr szállít.”

Reid azon is elgondolkodott, hogy miért nem indult soha kezdeményezés az autós sisak kötelezővé tételére, és azonos eredményre jutott, mint amit a kerékpárosok esetében is láttuk. A profi autó- vagy kerékpárversenyzők sportolás közben viselnek sisakot, de nem viselnek, amikor csak a városban vezetnek.

„Ez elég rejtélyes, ha belegondolunk abba, hogy a sisak viselése akár egyetlen életet is megmenthetne. Az autós sisak népszerűtlenségének egyik oka az a közkeletű vélekedés, hogy az autózás nem veszélyes az autóban ülők számára. Az autósok biztonságban érzik magukat egy acél ketrecbe szíjazva.” – mondja az autós sisakot tervező Davies.

Reid felteszi továbbá a kérdést, hogy miért is nem foglalkoznak ezzel az Egyesült Királyságban: „Figyelembe véve, hogy az autóbalesetek a fiatalok körében vezető halálokká váltak, és hogy a sisak életeket menthetne, nem kellene a brit kormánynak kötelezővé tenni a sisak viselését az autósok számára?”

Nekem személyesen tetszene, ha lenne olyan pillekönnyű, jól kinéző és kényelmes sisak, amelyet az idősek hordhatnának séta közben – számukra az esések és fejsérülések kritikus problémát jelentenek. A zuhanyzók szintén problematikusak, napi egy ember halálát okozva az Egyesült Államokban. Hacsak nincs jól kiépített, biztonságos zuhanyberendezés (csúszásmentes zuhanytálca, kapaszkodók, stb.) a kötelező zuhanysisak életeket menthetne.

Mindezek előtt kezdjük a legveszélyeztetebb csoporttal. Sisakot az autósoknak! Hacsak egyetlen életet is megmenthetne…

 

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  •  
  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!
  •  
  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide
  •  

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron