Facebook Instagram Youtube

10000 európai lakos életét lehetne meghosszabbítani a kerékpárosbarát területek bővítésével

10000 európai lakos életét lehetne meghosszabbítani a kerékpárosbarát területek bővítésével
2018.07.26
Az ISGlobal (A globális egészségügy barcelonai intézete) kutatói arra a megállapításra jutottak egy tanulmányukban, hogy a városi kerékpáros hálózatok növelése jelentős egészségügyi és gazdasági haszonnal járna. Minden egyes befektetett euróra vetítve akár 70 eurós megtérüléssel is számolni lehetne.

Barcelonai kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy a városi kerékpárosbarát területek növelése jelentős egészségügyi és gazdasági haszonnal járna. Minden egyes befektetett euróra vetítve akár 70 eurós megtérüléssel is számolni lehetne, és európai szinten akár 10000 ember idő előtti halálát is el lehetne kerülni.


Holger Haubold cikke az Európai Kerékpáros Szövetség honlapján jelent meg. Hegyközi Zsuzsa fordította, Halász Áron szerkesztette.
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!


Az elemzés az Európai Bizottság által finanszírozott PASTA projekt (Physical Activity through Sustainable Transport Approaches  – Testmozgás fenntartható közlekedési megközelítéssel) részeként készült el. A tanulmányt a Preventive Medicine (~Megelőző gyógyászat) című lap jelentette meg.  A szerzők úgy vélik, ha mind a 167 vizsgált város elérné a 24,7 %-os kerékpározási részarányt, ezzel évente több mint 10 000 idő előtti halálesetet lehetne megakadályozni.

„Ez az első olyan tanulmány, mely megvizsgálja a kerékpáros hálózat hossza, a kerékpározás közlekedésben elfoglalt részaránya és az ezzel járó kedvező egészségügyi hatások lehetséges kapcsolatát,” jelentette ki Natalie Mueller, az ISGlobal kutatója és a cikk egyik szerzője. Az egészségre gyakorolt hatások vizsgálata kimutatta, hogy a kerékpáros közlekedésre való váltás egyértelműen pozitív eredményű, mivel az egyén többet fog mozogni és „ez a hatás felülmúlja a légszennyezés és a közlekedési balesetek negatív következményeit is.”

A kutatók gazdasági elemzésük során összehasonlították a kerékpárosbarát területek bővítésének költségét azzal a becsült értékkel, amit a korai halálozások elkerülése eredményezne. Az eredmények tükrében a legjobb költség-haszon arányt 10 %-os hálózat növelésnél lehetne elérni. A megtérülés aránya egy 30 éves időszakot figyelembe véve Róma városának esetében 1 elköltött euróra akár 70 euró lenne. Zürich esetében az arány 1:62, Barcelonában 1:35 lenne.

A tanulmány szerint kerékpárosbarát területek bővítésével azok a városok tudnák jelentősen növelni közlekedésükben a kerékpározás részarányát, ahol jelenleg ez az arányszám alacsony. Ilyen például Róma, Barcelona és London. „Már a kerékpározásra kijelölt infrastruktúra 10 %-os növelése, mely cél minden helyi önkormányzat számára megvalósíthatónak tűnik, nagy valószínűséggel jelentős egészségügyi és gazdasági haszonnal járna,” állítja Mark Nieuwenhuijsen az ISGlobal Várostervezés, Környezet és Egészség kezdeményezésének (Urban Planning, Environment and Health Initiative) koordinátora és a cikk egy másik szerzője.

A tanulmány megállapításai egybecsengenek az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) olyan jellegű munkáival, ahol a kerékpározás gazdasági hasznát próbálták számszerűsíteni európai szinten. Az ECF is a közegészségügyi helyzet javulását emelte ki, mint ami a legnagyobb mértékben hozzájárul a kerékpározás általános hasznosságához az Európai Unióban. Randy Rzewnicki, az Európai Kerékpáros Szövetség egészség-politikai referense ezt nyilatkozta: „Ez egy 167 várost átfogó kiváló tanulmány. Szerzői a legjobb kutatók közül kerültek ki, akik egymással együttműködve végezték munkájukat. Megállapításaikat egy elismert kiadványban jelentették meg, mely közismert a magas színvonalú és fontos kutatásokról. Az ECF ennek a fontos tanulmánynak a megállapításait fel fogja használni munkájában, amikor a kerékpározás szélesebb körben való elterjesztéséért illetve a biztonságosabb kerékpározási körülmények megteremtéséért indul harcba.” Hozzátette, hogy a szervezet már korábban is együtt dolgozott a tanulmány több szerzőjével. 

Teljes szöveg: Mueller et.al, a PASTA konzorcium nevében - Az európai városok kerékpáros hálózatainak bővítése és ezek egészségügyi hatásainak vizsgálata (Health impact assessment of cycling network expansions in European cities). Preventive Medicine, January 2018, doi.org/10.1016/j.ypmed.2017.12.011

 

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron