Facebook Instagram Youtube

Öt család vágott bele, ma már több száz gyerek teker együtt a suliba Barcelonában

Öt család vágott bele, ma már több száz gyerek teker együtt a suliba Barcelonában
2021.10.26
A pénteki iskolába járás sok gyerek számára kicsit másképp néz ki a megszokottnál a spanyolországi Barcelonában. Reggel 8 órakor több, mint száz gyerek és szülő pattan kerékpárra, és indul útnak az iskolába és a munkahelyére. De nem a járdán vagy a kerékpársávban, hanem az utca közepén.

Deepa Shivaram cikke az NPR oldalán jelent meg 2021. október 22-én. A fordítás a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában készült. A DeepL segítségével Kötcsei Csaba fordította, Halász Áron szerkesztette. Csatlakozz te is fordítócsoportunkhoz, hogy minél több külföldi jó példát, újító gondolatot mutathassunk be!



Több tucatnyi gyerek biciklizik és rollerezik - sőt, görkorcsolyázik is - az üres utcákon, ami a közösségi médiára feltöltött videókon és fotókon is látható.

A rendszer a “bringabusz” (bicibús), azaz kerékpáros busz nevet kapta, és szeptemberben indult el Barcelona Eixample kerületében.

A környékbeli családok a kerékpárral suliba járás növekvő népszerűségét arra használják, hogy közösséget építsenek. Egyben harcolnak azért is, hogy a gyerekeik biztonságosabban és környezetbarátabb módon jussanak el az iskolába.

"Az egész öt családdal, sok elszántsággal és valami önmagukon túlmutató dolog iránti mély elkötelezettséggel kezdődött" - mondta az NPR-nek e-mailben Mireia Boix, az egyik szülő, aki 5 éves fiával teker a suliba.

Egy egészségesebb városért

A “bringabusz” hasonlóan működik, mint egy iskolabusz. Három "megállója" van az útvonal mentén, ahol további kerékpáros gyerekek csatlakoznak hozzá. Az útvonal Eixample több iskoláját is érinti.

Gyakran szülők is csatlakoznak - néhányan közülük a kisebb gyerekeket is magukkal viszik gyerekülésben. Idővel rendőrjárőrök kezdték kísérni a csoportot. A járőrök felvezetik a csoportot, zárják a keresztutcákat, és hátul is kísérik őket - mondta Boix.

Az Eixample negyedben a bicibús az Entença úton halad végig, ahol három iskola található. Az útvonal teljes hossza kb. 25 perc. Boix elmondta, hogy ez egy forgalmas út, ahol naponta körülbelül 20 000 jármű halad át, ami hangossá és forgalmassá teszi a környéket. Az iskolába igyekvő gyerekek számára pedig emiatt veszélyes lehet. Boix elmondta, hogy mióta a fia a bringabuszhoz csatlakozva megy iskolába, megkönnyebbülten engedi el, mert tudja, hogy biztonságban lesz.

Ezért a közösséghez tartozó szülők egy iskolabarát, az autós forgalomtól fizikailag is elválasztott kerékpársávot szeretnének, amely lehetővé tenné, hogy a gyerekek a családjukkal együtt kerékpározhassanak.

Boix szerint Barcelona más részein már létezik ilyen sáv. Boix szerint a városi tanács már tett néhány változtatást az utca biztonságosabbá tétele érdekében, de ettől még nem kezdtek többen kerékpározni.

Rendőrautó vezeti fel a “bringabuszt” Barcelonában, az Eixample negyedben. Amikor a kerékpárosok péntek reggelente elindulnak az iskolába, a kerületi járőrök biztosítják útjukat. A közösség azt reméli, hogy egy “sulibarát” kerékpársávot létesít az önkormányzat, hogy a többi napon is biztonságos legyen a gyerekek útja az iskolába.
(Fotó: Mireia Boix)

"A fizikailag elválasztott, sulibarát kerékpársáv csökkentené az autók számát, és lehetőséget adna a biciklizésre olyan családok számára, akik kevésbé gyakorlottak és veszélyesnek érzik a városi kerékpározást gyerekekkel" - mondta.

"A kerékpár közlekedési eszköz, és ha egy 5 éves gyerek biciklivel járhat iskolába, az azt jelenti, hogy ezt mindenki más is megteheti. Ha a városlakó használja a kerékpárt, egészségesebb, csendesebb és összességében jobb lesz a város, ahol él" - mondta Boix.

Hasonló kezdeményezések Barcelonában és Spanyolország más részein is elindultak.

Egymásra figyelés és összetartozás

Boix elmondta, hogy minden pénteken a szokásosnál korábban kel, mert izgatottan várja az utazást. Fiával a legtöbbször reggelente kerékpárral járnak iskolába. A bringabusz napon, péntekenként, a fia "imádja a tekerést és a szabadságérzést, ami vele jár”.

Az öröm, még ha csak a közösségi médiában található videókat nézzük is, ragályos. Sok járókelő áll meg, és fotózza a csoportot. Néhány kissrác még biciklis mezt is visel. Sokan úgy vélik a közösségi médiában, hogy a bringabusz mindenki számára érthetővé teszi, mit jelent a közterület, az útfelület újraosztása.

Boix szerint a tekerés közösségi élmény, ami kivétel nélkül jóérzéssel tölt el mindenkit.

“Mindannyiunkkal előfordult már, hogy elérzékenyültünk a bringabusztól. Az ezt életre hívó közösség olyan emberekből áll, akik meg vannak győződve arról, hogy lehet és érdemes új dolgokat létrehozni. Hogy nem ördögtől való, amit kérünk.”


Olvasd el ezt is:



 

Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
10 tipp a biztonságos téli bringázáshoz hóban, fagyban is

Bringázni télen is egyszerű, gyors és olcsó. Persze a nyári könnyedségre még pár hónapot várnunk kell, ezért érdemes pár dologra odafigyelned. Öltözködési és karbantartási tippjeink után itt van pár tanács a havas és jeges napokra.

2016.12.01 |  aron
Barcelona kiterjeszti autómentes szuperblokkjait

A katalán főváros gyalogosoknak elsőbbséget biztosító zónáit a belváros nagy részére kiterjesztik – jelentette be Ada Colau polgármester.

2020.12.10 |  aron