Nyugat-Ausztráliában törvény teszi kötelezővé kerékpározáshoz a sisak használatát. Már tapasztalható, hogy ennek hatásáranem növekszik a kerékpáros közlekedés, ezért Fremantle városa ki szeretné próbálni egy két éves kísérletben, hogy a kötelező sisakhasználat feloldása valóban növeli e a kerékpározás részarányát a közlekedésben. Erről szól az alábbi cikk.
Fremantle városa egy két éves vizsgálat részeként arra ösztönözné a kerékpárosokat, hogy sisak nélkül kerékpározzanak, ami feldühítette a biztonsági szakértőket.
A „sisak nélkül” próbát Fremantle polgármestere, Brad Pettit és egy független politikus, Adele Carles javasolta, mivel szerintük így több ember ösztönözhető a kerékpár használatára.
A próbaidőszak alatt a sisakhasználat opcionális (nem kötelező) volna az elválasztott kerékpárúton, a gyalog-kerékpárúton és olyan utakon haladó felnőtteknek, ahol a maximálisan megengedett sebesség 50 km/óra vagy annál alacsonyabb.
A 18 év alattiak számára továbbra is kötelező maradna a sisakviselés.
A kísérleti időszak alatt nyomon követnék, hogy növekszik-e a kerékpárhasználók száma.
A tanácsnak a kormány engedélyére van szüksége a kísérlet megkezdéséhez.
A javaslat Manfred Neun, az ECF (Európai Kerékpáros Szövetség) elnökének észrevétele után jött, aki a héten megrendezett Lipcsei Nemzetközi Közlekedési Fórumon elmondta, hogy a kerékpárosok száma megháromszorozódhat, ha Nyugat-Ausztráliában megszüntetik a kötelező sisakviselési törvényt.
Ms Carles szerint egyértelmű bizonyíték utal arra, hogy sokkal több ember venné fontolóra a kerékpárral történő közlekedést, ha felülvizsgálnák a kötelező sisakviselési törvényt.
„Kutatások azt mutatják, hogy a kötelező sisakviselési törvény csak kismértékben javítja a kerékpáros közlekedés biztonságát, míg visszatartó erőként hat azokra, akik elkezdenék a kerékpárt mindennapos közlekedési eszközként használni” – mondta el.
„Számos potenciális kerékpáros esik el a kerékpározás jótékony egészségügyi hatásától, míg az utak egyre nagyobb mértékben zsúfoltak. A biztonság más módon is növelhető, pl. kijelölt kerékpársávokkal és az elővárosi forgalom sebességének csökkentésével.”
Januárban Ms. Carles és az akkori közlekedési miniszter, Troy Buswell nagy vitát váltott ki, amikor sisak viselése nélkül kerékpározták körbe Fremantle várost.
Ugyanakkor Ms. Carles elismerte, hogy alkalmanként sisak nélkül közlekedett a Fremantle-i kerékpárutakon, ugyanakkor ahhoz mindig ragaszkodott, hogy gyermekei viseljék azt.
Mr. Buswell elismerte a törvénysértést és 100$-t adományozott, hogy jóvátegye azt.
A kötelező kerékpáros sisakviseléssel kapcsolatos törvényt 1992-ben vezették be Nyugat-Ausztráliában. A Közlekedésbiztonsági Tanács Elnöke, D’Arcy Holman szerint az érvelés, hogy a sisaktörvényt felül kell vizsgálni azért, hogy több embert ösztönözzünk kerékpározásra, elhibázott volt.
„Azt javasolni, hogy ne viseljünk sisakot, azért, hogy növeljük a kerékpárosok számát, szembemegy azon alapelvekkel, amelyek miatt elsősorban létrejött a törvény – hogy megelőzzük a kerékpárosok sérülését” – mondta el.
„Ahol a kerékpárosok gyalogosokkal illetve járművekkel kölcsönhatásban állnak, növekszik a kockázatuk, de fontos megjegyezni, hogy kerékpárról történő leesés is lehet éppolyan katasztrofális, ha a kerékpáros nem visel sisakot.”
„Ráadásul azt javasolni, hogy a felnőttek, akik szülők ne viseljenek sisakot, kettős üzenetet jelent a gyermekeknek, akik kerékpározni szeretnének, amikor a kerékpározás tényleg tanult magatartás forma kellene, hogy legyen.”
Dr. Pettitt azt mondta, hogy szeretné elindítani a próbaidőszakot ebben az évben. „A javasolt kísérlettől azt várjuk, hogy ugrásszerűen megnövekedjék a kerékpárosok száma Fremantle-ben, különösen a nők körében” – mondta el.
Mr. Buswell irodája szerint a kormány nem tervez a sisakviseléssel kapcsolatos jogszabályi változást.
Eredeti cikk itt olvasható: http://au.news.yahoo.com/thewest/a/-/newshome/13656583/fremantle-in-call-for-no-helmets-trial/