Facebook Instagram Youtube

Törvénysértő módon megszüntetett bicikliút az Erzsébet-híd alatt

Törvénysértő módon megszüntetett bicikliút az Erzsébet-híd alatt
2015.05.14
Sajtótájkoztatót tartottunk az Erzsébet-híd alatt a járdára terelt bicikliútnál, mely a közlekedésszakma rendszeres törvénysértéseinek eredménye.

Miért fontos szólni, ha elbontanak 50 méter kerékpárutat? A Magyar Kerékpárosklub állásfoglalása az Erzsébet híd alatt elbontott kerékpárút kapcsán. Csütörtökön sajtótájkoztatót tartottunk az Erzsébet-híd alatt a járdára terelt bicikliútnál, mely a közlekedésszakma rendszeres törvénysértéseinek eredménye.

A Duna budai oldalán hosszú évek óta kerékpáros útvonal vezet, nagyon kis rész jól megépítve, nagyrészt azonban járdán vezetve. Ezen az útvonalon ma tízezrek bringáznak elsősorban hétköznap, de jelentős a hétvégi forgalom is. Azon a járdán, ahol ugyancsak sok tízezer gyalogos sétál, szál le villamosról vagy éppen a Parlamentet fényképezi turistaként. Az így előállított konfliktus már napi probléma, néha csak üvöltözés a következménye, de már baleset is előfordult.

Szervezetünk szinte megalakulása óta jelzi közvetlenül és a sajtón keresztül is az illetékeseknek, hogy a helyzet nem tartható fenn, megoldást, helyet kell találni a rohamosan növekvő kerékpáros forgalom számára.  Tárgyalásaink, hangoskodásunk eredményeként sok minden nem történt, de két szakaszon javult a helyzet: a Margit híd és a Batthyány tér között épült egy rövid, 2 méter széles kerékpárút elválasztva a gyalogosoktól, és egy még rövidebb kerékpárutacska az Erzsébet híd alatt.  Most a fonódó villamos okán ez utóbbinak egy szakaszát elbontották, a Margit hídtól vezetőt pedig keskenyebbre veszik az épülő sín mellett.

Érdemes-e „balhézni” amiatt, hogy egy használhatatlan, gyalogosra és kerékpárosra egyaránt veszélyes, a célt kicsit sem szolgáló kerékpárforgalmi létesítmény pici, de használhatóbb részét elbontják? Az egész út rossz úgy, ahogy van, 50 méter se nem oszt, se nem szoroz. Igen, érdemes és szükséges is felemelni a szavunkat. Nem az 50 méter visszaépítéséért, hanem annak az egész országban uralkodó szakmai, szakpolitikai hozzáállásnak a megszüntetéséért, hogy egy esetleges tervezési problémát, nehézséget törvényszerűen a gyalogos és kerékpáros felületek csökkentésével, megszüntetésével kívánják megoldani.

Példa számos van: nincs elég hely az autók parkolására, engedélyezzük a járda használatát, az nem számít, hogy utána még egyedül sem lehet végigmenni, nem hogy babakocsit tolni. Közlekedési lámpa zöld fázisának ideje nem elég a kerékpáros áthaladása számára, hát tiltsuk be ott a kerékpározást. Országúton a kezelő megítélése szerint a sok gyorsan haladó autó miatt veszélyes a kerékpározás, hát betiltja, és nem gondoskodik megoldásról. Villamosmegállót kell építeni, de útban van a bicikliút, bontsuk le. A példák sora végtelen.

Miért kell a 2 méter széles kerékpárútból lecsípni, amikor az érinthetetlennek vélt úttest szélessége majd 20 méter?


Miért gondolja bárki is, felelős városvezető vagy tervező, hogy a járdán jó helye lesz az autóknak, és ez nem szül újabb problémát?


Miért kell egy új villamos megállót pont arra az 50 méterre helyezni, ahol a nevezetes kerékpárút van, a helyébe olyan járdát kijelölni a sok ezer kerékpárral közlekedő számára, aminek a szélessége alig 2 méter, a közepén pár öles villanyoszloppal?


A fenti intézkedések törvényellenesek!  

Az 1988. évi I. Törvény a közúti közlekedésről rendelkezik arról, hogy az utakat mindenkinek joga van - akár kerékpárral is - használni és ennek megfelelően kell megépíteni is:

8§ 1/A: „A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek.”

A Magyar Kerékpárosklub ez eset kapcsán is követeli, hogy a közlekedés felelősei - legyenek tervezők vagy politikusok - tartsák be a törvényeket, munkájuk során segítsék elő és ne akadályozzák a gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlődését. Az Erzsébet híd alatti átvezetést pedig tervezzék és építsék meg úgy, hogy az megfeleljen a közlekedés résztvevőinek és a törvénynek is!

László János
A Magyar Kerékpárosklub elnöke

További képek a sajtótájékoztatóról (fotók: Dimény András / Magyar Kerékpárosklub)

 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Add a Kerékpárosklubnak adód 1%-át! Az 1% felajánlásról mindent megtudhatsz itt.

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron