A Lánchidat nem arra tervezték, amire ma használjuk. Budapest egyik legfontosabb jelképe, a világ egyik leghíresebb átkelője azért épült, hogy összekösse és fellendítse az akkor még különálló Buda és Pest városát. A Lánchídon ma szinte lehetetlen átmenni az autóforgalom miatt. Buszra ülni biztos késést jelent, biciklivel a járdára vagy szabálytalankodásra kényszerül, aki haladni szeretne. És még nem is beszéltünk a mentők, tűzoltók, taxik átjutásáról, vagy arról, hogy a forgalom zajától és füstjétől élvezhetetlen Budapest egyik leghíresebb látképe.
A Lánchíd ma nem méltó egy világhírű műalkotáshoz, és nem méltó egy modern fővároshoz sem. Pár évtizede azt gondolták, hogy minél több gépjárművet kell felengedni a hídra. Mára kiderült, hogy minél több autó van a hídon, annál kevesebb ember jut át a túloldalra.
A Lánchidat a közeljövőben felújítják. Itt az idő, hogy ez a helyzet végre megváltozzon. Ezért petíciót indítottunk és biciklis felvonulást szervezünk.
Fotó: Soós Bertalan / Magyar Kerékpárosklub
Írd alá és oszd meg online petíciónkat, gyere el a felvonulásra!
Azt szeretnénk, hogy olcsó és egyszerű forgalomcsillapítás után több busz és bicikli közlekedése megfelelő alternatívát nyújthasson az autózás csökkentése érdekében. A hosszú távú cél pedig egyértelműen a közösségi és kerékpáros közlekedés, valamint a gyaloglás előtérbe helyezése kell, hogy legyen.
Eljött az ideje, hogy kijavítsunk egy több évtizedes hibát és a Lánchidat végre arra használjuk, amire való. Ideje, hogy a Lánchíd méltó jelképe legyen Budapestnek.
A másik oldalra születni kell
A Lánchíd szerkezete felújításra szorul. A Fővárosi Közgyűlés döntése alapján tavaly elkészült a híd és a Váralagút felújításának tanulmányterve, a részletes tervezés és engedélyeztetés azóta folyamatban van. Elindult a forgalmi rend felülvizsgálata is.
Sajnos több olyan terv született, ami a jelenlegi helyzet megtartásával, vagy esetleg a járdák kiszélesítésével oldaná fel a helyzetet. Ez azonban nem lehet megoldás. A rohamosan változó budapesti közlekedés, a város lakói között egyre népszerűbb kerékpározás és a közösségi közlekedés előtérbe helyezése nem oldható meg felületi kezeléssel, a rossz megoldás évtizedekre való bebetonozásával.
A Lánchídon a BKK 2014-es adatai szerint naponta 37900-an mennek át valamilyen járművel. A járművek 57%-a autó, becslések szerint naponta 21600-an választották ezt a közlekedési módot (autónként 1.2 utassal számolva). Naponta mintegy 14000-en keltek át a hídon valamelyik BKK buszjáraton - java részük a dugóban állva -, ők a járműhasználók 37%-át teszik ki. Mellettük naponta 2400-an keltek át biciklivel, ez az összes járműhasználat 6%-a.
A Lánchídon a buszok utasainak van a legnehezebb dolga, az a közlekedési mód van a legrosszabb helyzetben, amit a leginkább támogatni kéne. A dugók miatt pont akkor a legjárhatatlanabb a híd, amikor a legtöbben használnák.
Jelenleg biciklivel lehet a leggyorsabban átmenni a hídon, de a mostani állapot konfliktusokat generál. A dugók miatt a kerékpárral járók mindössze 1/3-a közlekedik az úttesten, a többiek valamelyik gyalogosokkal teli járdára kényszerülnek. A gyalog és biciklivel közlekedők közti konfliktusok az úton álló dugó következményei.
A Lánchíd jelenlegi helyzete nem csak a rajta közlekedők és a turisták életét keseríti meg. A rá vezető útszakaszok környezete mind szenved a szmogtól, a zajtól, illetve a közösségi és gyalogos felületek hiányától. Elég csak szinte faltól falig autóútként használt József Attila és Fő utcára gondolni, vagy az Alagútra, mint történelmi nevezetességre. Mindezek a hatások egészségügyi kockázatokkal járnak, az ingatlanok értékvesztéséhez és gazdasági károkhoz vezetnek.
Miért a Lánchíddal foglalkozunk?
Budapest az egyik legnagyobb hiányossága a hidak bringázhatósága. Van, ahol különálló kerékpárút áll rendelkezésre (Árpád-, Rákóczi-, Újpesti vasúti híd), máshol a járdára vezetik a bringás közlekedőket (Szabadság-híd, Petőfi-híd). Az Erzsébet-híd a nehézkes rakparti csatlakozások, a buszsávok, a nagyforgalmú és hegyoldalban végződő Rákóczi út - Hegyalja út tengely miatt nem népszerű.
A Margit-hídon járdán vezetett kerékpárút és a déli oldali kerékpáros nyom folyamatos konfliktusokat generál a kerékpárral, gyalog és autóval közlekedők között. Mi már az építéskor felhívtuk a figyelmet a rossz megoldás évtizedekre való bebetonozására, nem kéne ezt a hibát a Lánchídon is elkövetni.
Fotó: Cyclechic.hu
A Lánchíd Budapest szíve. Gyors kapcsolat Buda és Pest között, az Andrássy út a város legbringásabb sugárútja, a tengely fejlesztése alternatívája lehet a Rákóczi útnak és elengedhetetlen része a belváros élhetőbbé tételének.
Emberi léptékű kialakítása könnyű kapcsolatokat nyújt a két oldal utcáival, a forgalmi dugók azonban megakadályozzák a megfelelő használatát. A Lánchíd már most népszerű a kerékpárosok körében, de a főváros Balázs Mór tervében vállalt kerékpáros és közösségi közlekedési forgalomnövelés nem lehetséges az útvonal forgalomcsillapítása tétele nélkül.
Mit javaslunk?
A Lánchíd átjárhatóvá tétele csakis a környék és a híd forgalomcsillapításával képzelhető el. Több autót már nem bír el a híd, és a mostani forgalom sem tartható fent. Sűrűbb, megbízhatóbb és gyorsabb buszközlekedéssel, valamint az útpálya jobb kerékpározhatóságával a még autóval közlekedők egy része átszoktatható a közösségi közlekedésre és biciklire.
A főváros tanulmánya szerint egy ilyen beavatkozás más hidak jelentős autóforgalom-növekedésével járna. A tanulmány nem vizsgálja a közlekedési mód váltás lehetőségét és pozitív hatásait. Pedig utóbbival megúszható lenne a szomszédos hidak autós forgalmának jelentős növekedése. Ezt támasztja alá, hogy a Lánchídon a helyi és nem a városi átmenő forgalom a jelentős. A közlekedési módok megváltoztatása számukra vonzó alternatíva kínálásával lehetséges.
Első lépésként azt javasoljuk, hogy a jövő nyári iskolaszünet alatt teszt jelleggel a busz és kerékpáros közlekedésé legyen a Lánchíd, mellettük 30-as sebességkorlátozással csak kerékpárt, taxit és természetesen az elsőbbségi járműveket engedjék a hídra. Ezzel egy időben a járdán kerékpározók átszoktathatóak lennének az úttestre.
New York-ban egy ilyen tesztidőszak sikere után lett sétatér az autók által uralt Times Square egyik feléből:
A budai alsó rakpart lezárása, a Margit híd átépítése vagy a budai fonódó villamoshálózat munkálatai megmutatták: a közlekedés egy fontos útvonal kiesésével sem omlik össze, az első kaotikus napok után a város lakói alternatív megoldásokat találnak. Egy ilyen tesztidőszak alkalmas lehet a közlekedési szokások megváltozásának mérésére és jó gyakorlat lehet a híd felújításának idejére, amikor legalább egy évre kiesik majd a Lánchíd.
A híd felújítása után pedig a Lánchíd kapjon újra méltó formát: legyen újra egy fellendülést nyújtó átjáró Buda és Pest között, legyen büszke jelképe Budapestnek!
Hogyan segíthetsz?
Írd alá!
Oszd meg a petíciónkat, hívd meg ismerőseidet a felvonulásra facebook-on! Nyomtasd ki a csatolmányban található petíciót és az aláírt íveket hozd be munkaidőben a Magyar Kerékpárosklub irodájába (13. kerület Kárpát u. 48.)
Tedd ki az aláírásgyűjtő íveket vendéglátóhelyen, bringaszervizekben!
Terjessz matricákat!
Az irodánkban (13. kerület Kárpát u. 48.) tudsz matricát szerezni. Terjeszd őket a forgalmas bringás útvonalak mentén, adj a haveroknak, tedd ki szórakozóhelyeken, iskolákban, munkahelyeden!
Ha nem tudsz bejönni az irodába, töltsd le a csatolmányok közt található matricát.
Nyomtass plakátot!
Csatolmányok közt találsz plakátot is. Nyomtasd ki és tedd ki kedvenc szórakozóhelyeden, irodádban, iskoládban!
Fotó: Cyclechic.hu
Tetszett a cikk?
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!