Facebook Instagram Youtube

Átadták a Petőfi híd fel- és lehajtóit

Átadták a Petőfi híd fel- és lehajtóit
2015.11.12
Szerdán adott hírt a BKK arról, hogy elkészültek a Petőfi-híd sokat kritizált kerékpáros átalakításai. A pesti hídfőnél bringás fel- és lehajtókkal vágták át a szalagkorlátot, a budai hídfőnél pedig a rossz minőségű járdára festettek fel kerékpárutakat. Több oldalas javaslatcsomagot adtunk be a hibák kijavítására, de csak kisebb átalakításokra került sor.

Szerdán adott hírt a BKK arról, hogy elkészültek a Petőfi-híd sokat kritizált kerékpáros átalakításai. A pesti hídfőnél két hónappal ezelőtt bringás fel- és lehajtókkal vágták át a szalagkorlátot, a budai hídfőnél pedig a rossz minőségű járdára festettek fel kerékpárutakat. Több oldalas javaslatcsomagot adtunk be a hibák kijavítására, de végül csak kisebb átalakítások történtek.

Szeretnénk ezúttal is hangsúlyozni, hogy a Petőfi-hídon nem épült kerékpárút, csupán a száguldásra hívogató útfelület használatától idegenkedők kaptak - a szabályok laza értelmezésével - könnyebb átjutást a túloldalra. Ez sokaknak segítheti a közlekedését, de számos problémát is felvet.

A járdákat - helyesen - nem táblázták ki gyalog-kerékpárútnak, a kialakítás viszont így is azt sugallja, hogy kötelező ott tekerni. Ezért javasoltuk a BKK-nak, hogy a továbbra is szabályosan az úton közlekedni kívánók biztonsága, a ledudálások és centizések elkerülése érdekében fessenek fel kerékpáros nyomot a külső forgalmi sávokba, de ez nem történt meg. 

Javasoltuk azt is, hogy a pesti oldalon a Nagykörút felől kialakított, a rakparti felhajtó sávra merőlegesen rávezetett, bevehetetlen, kötelező elsőbbségadás táblával bonyolított Z kanyar helyett értelemszerűen a forgalmi sávokkal párhuzamosan vezessék a hídra tartó kerékpársávot. A rossz kialakítás maradt, a konfliktusok borítékolhatóak.

Szeptemberi levelünkben azt is jeleztük, hogy a budai hídfő szűk, darabokban lévő, fákkal benőtt járdájára felfestett kerékpárút ilyen formában nem használható biztonságosan. A BKK erre sem reagált, ezért arra bíztatunk mindenkit, hogy az úthibákat jelentsétek be a jarokelo.hu felületén.

Továbbra is hibás a budai oldalon a hídra felhajtó kerékpárút kialakítása, amelyről nem lehet balra, a MOL Bubi állomás vagy a túloldalra tartó átvezetés felé hajtani, csak a híd felé szabad kanyarodni. Az átvezetés jelzőlámpáinál lévő gombot ugyanolyan nehezen lehet elérni, mint eddig.

Az Irinyi József utca ELTE felőli járdáján vezetett kerékpárút elejét az aluljáróhoz helyezték, de a jelzések kaotikusak maradtak, a járdán vezetett kerékpárútra fejmagasságban fák lógnak be, a táblák a lombok közé kerültek.

Szembetűnő beavatkozások kizárólag a pesti oldal le- és felhajtóinál történtek. Az északi oldali felhajtó rámpája hosszabb lett, illetve az autók felől egy elválasztóelemet is kapott. A déli oldali lehajtó mellett pár méteren keresztül szintén egy új elválasztó "fal" vezet, amire távolból is látható terelőtáblák kerültek.

A kialakítás így biztonságosabbnak tűnik, de vannak hiáyosságai. Az "elválasztófalat" csupán egy záróvonal követi, melybe nem építettek be olyan "füleket", amelyek a szabálytalan áthajtást akadályozhatnák. A kerékpáros lehajtó jobbra, a Boráros tér felé kanyarodó íve nehezebben bevehető, mint korábban, és a rámpa elejéhez kikerült egy elsőbbségadás kötelező tábla, ami jelen formájában nem segíti a járművek biztonságos fonódását.

Javasoltuk ezen a szakaszon a maximális sebesség csökkentését a lehajtó biztonságosabbá tételére, de ez nem történt meg. Így továbbra is nagy sebességgel hajtanak át a jobbra kanyarodó autóvezetők a kerékpársávon.

A Kerékpárosklub továbbra is úgy gondolja, hogy a Petőfi-híd kerékpározhatóságán az segíthet érdemben, ha a jövőbeli felújításakor kétoldali kerékpársávokat alakítanak ki az úttesten. A hídon régen is voltak külön bringás sávok, de ezeket az autópálya jellegű átalakítás során megszüntették. Ma azonban már nem a Petőfi a legdélebbi közúti átkelő Budapesten, így semmi akadálya, hogy felújítása után újra emberi léptéket kapjon, és az átmenő gépjármű-forgalom ne a belvárosban dübörögjön.

A híd közelgő, teljes felújításáig is gondolni kell azonban a kerékpárral közlekedők egyre nagyobb számára és a főváros ezt célzó programjának betartására, a jelen helyzetben is segíteni kell a híd kerékpározhatóságot. Sajnos a mostani kialakítás során vétett hibák továbbra is minimum konfliktushelyzeteket generálhatnak, ezért tovább ütjük a vasat, javaslatainkat újra elküldjük a BKK-nak.

 


 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron