Miért jó tagnak lenni?

Átadták a Petőfi híd fel- és lehajtóit

Szerdán adott hírt a BKK arról, hogy elkészültek a Petőfi-híd sokat kritizált kerékpáros átalakításai. A pesti hídfőnél két hónappal ezelőtt bringás fel- és lehajtókkal vágták át a szalagkorlátot, a budai hídfőnél pedig a rossz minőségű járdára festettek fel kerékpárutakat. Több oldalas javaslatcsomagot adtunk be a hibák kijavítására, de végül csak kisebb átalakítások történtek.

Szeretnénk ezúttal is hangsúlyozni, hogy a Petőfi-hídon nem épült kerékpárút, csupán a száguldásra hívogató útfelület használatától idegenkedők kaptak - a szabályok laza értelmezésével - könnyebb átjutást a túloldalra. Ez sokaknak segítheti a közlekedését, de számos problémát is felvet.

A járdákat - helyesen - nem táblázták ki gyalog-kerékpárútnak, a kialakítás viszont így is azt sugallja, hogy kötelező ott tekerni. Ezért javasoltuk a BKK-nak, hogy a továbbra is szabályosan az úton közlekedni kívánók biztonsága, a ledudálások és centizések elkerülése érdekében fessenek fel kerékpáros nyomot a külső forgalmi sávokba, de ez nem történt meg. 

Javasoltuk azt is, hogy a pesti oldalon a Nagykörút felől kialakított, a rakparti felhajtó sávra merőlegesen rávezetett, bevehetetlen, kötelező elsőbbségadás táblával bonyolított Z kanyar helyett értelemszerűen a forgalmi sávokkal párhuzamosan vezessék a hídra tartó kerékpársávot. A rossz kialakítás maradt, a konfliktusok borítékolhatóak.

Szeptemberi levelünkben azt is jeleztük, hogy a budai hídfő szűk, darabokban lévő, fákkal benőtt járdájára felfestett kerékpárút ilyen formában nem használható biztonságosan. A BKK erre sem reagált, ezért arra bíztatunk mindenkit, hogy az úthibákat jelentsétek be a jarokelo.hu felületén.

Továbbra is hibás a budai oldalon a hídra felhajtó kerékpárút kialakítása, amelyről nem lehet balra, a MOL Bubi állomás vagy a túloldalra tartó átvezetés felé hajtani, csak a híd felé szabad kanyarodni. Az átvezetés jelzőlámpáinál lévő gombot ugyanolyan nehezen lehet elérni, mint eddig.

Az Irinyi József utca ELTE felőli járdáján vezetett kerékpárút elejét az aluljáróhoz helyezték, de a jelzések kaotikusak maradtak, a járdán vezetett kerékpárútra fejmagasságban fák lógnak be, a táblák a lombok közé kerültek.

Szembetűnő beavatkozások kizárólag a pesti oldal le- és felhajtóinál történtek. Az északi oldali felhajtó rámpája hosszabb lett, illetve az autók felől egy elválasztóelemet is kapott. A déli oldali lehajtó mellett pár méteren keresztül szintén egy új elválasztó "fal" vezet, amire távolból is látható terelőtáblák kerültek.

A kialakítás így biztonságosabbnak tűnik, de vannak hiáyosságai. Az "elválasztófalat" csupán egy záróvonal követi, melybe nem építettek be olyan "füleket", amelyek a szabálytalan áthajtást akadályozhatnák. A kerékpáros lehajtó jobbra, a Boráros tér felé kanyarodó íve nehezebben bevehető, mint korábban, és a rámpa elejéhez kikerült egy elsőbbségadás kötelező tábla, ami jelen formájában nem segíti a járművek biztonságos fonódását.

Javasoltuk ezen a szakaszon a maximális sebesség csökkentését a lehajtó biztonságosabbá tételére, de ez nem történt meg. Így továbbra is nagy sebességgel hajtanak át a jobbra kanyarodó autóvezetők a kerékpársávon.

A Kerékpárosklub továbbra is úgy gondolja, hogy a Petőfi-híd kerékpározhatóságán az segíthet érdemben, ha a jövőbeli felújításakor kétoldali kerékpársávokat alakítanak ki az úttesten. A hídon régen is voltak külön bringás sávok, de ezeket az autópálya jellegű átalakítás során megszüntették. Ma azonban már nem a Petőfi a legdélebbi közúti átkelő Budapesten, így semmi akadálya, hogy felújítása után újra emberi léptéket kapjon, és az átmenő gépjármű-forgalom ne a belvárosban dübörögjön.

A híd közelgő, teljes felújításáig is gondolni kell azonban a kerékpárral közlekedők egyre nagyobb számára és a főváros ezt célzó programjának betartására, a jelen helyzetben is segíteni kell a híd kerékpározhatóságot. Sajnos a mostani kialakítás során vétett hibák továbbra is minimum konfliktushelyzeteket generálhatnak, ezért tovább ütjük a vasat, javaslatainkat újra elküldjük a BKK-nak.

 


 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

@Comandante en Jefe: A jelenlegi megoldásról írottakkal maximálisan egyetértek.

Amit a normális megoldásról írsz, azzal csak részben:

1) A normális megoldás szerintem egy bringasáv lenne az úttesten.
2) Átmenetileg (merthogy tudtommal a bringasáv megteremtése csak a híd majdani felújításakor lehetséges) elfogadható lehet az, hogy a járdát jogilag osztatlan gyalogos-kerékpárútnak minősítsék, de ezzel egyidejűleg szükség lenne az úttesten is kerékpáros nyomra. Ugyanis azzal semmiképp sem értek egyet, hogy "az úttesten pedig semmi szükség az útpályán korzózó bringásokra". A ma már lényegében belvárosi Petőfi hídon nem indokolt a gépjárműforgalom védelme a "lassító" kerékpárosokkal szemben. (Általános tapasztalatom, hogy a 70-80-al - szabálytalanul - áthaladó autók a hídat elhagyva piros lámpákba ütköznek, azaz a gyors áthaladással valójában semmivel sem csökkentették a menetidejüket.)

@Comandante en Jefe: Ja, ez olyan mint a Margit-híd sztori pepitában. Ott is voltak hasonló megoldások régebben.
Örülök, hogy az MK most már nem támogat olyan elvtelen kompromisszumokat, mint ott tette. Csak így tovább!

Bocs, ide szerettem volna kommentálni elsőre is.
Szóval ez a megoldás jogilag iszonyatosan gáz.

A kerékpárost a felfestések egyértelműen felterelik, ha "jóhiszeműen" közlekedik, akkor ott köt ki. Kérdés, hogy mi is az az "ott"?
- A gyalogosnak járda, ő ugye járdáról jön.
- A kerékpáros ha a budai oldalról jön, nem hagyja el a kerékpárutat, tehát ő továbbra is osztott (!) gyalog- kerékpárúton van, elvileg nem kellene gyalogosra sem számítania ott, ahol halad.
- A kerékpáros ha a pesti oldalról jön, akkor a kerékpársáv megy föl a járdára, a felfestése egy darabig még folytatódik, azonban semmiféle tábla nincs - ebben az esetben kérdés, hogy mi a fene az, amin ő halad, mert kresz szerint a kerékpársáv az úttesten van kijelölve. A Kresz betűjét nézve valszg. járda egészen a rámpától kezdve.
- A BKK azt mondja, hogy járda, de azt sugallja, hogy szabad ott közlekedni. Papíron szinte biztosan járda a terület.
- A rendőr meg gondolom, majd kiáll a végébe, és büntet.

Ebben a formában ez az egész csak élezi a konfliktusokat, jobban beégeti az agytekervényekbe a szabálytalan rutint (járdázás).

A normális megoldás pontosan az lenne, hogy az elején-végén megcsinálni a dinamikus felhajtás-lehajtás lehetőségét, és kijelölni osztatlan gyalogos-kerékpárútnak. Alapvetően nem vagyok ezek híve, de a Petőfi hídon gyalogos nem sok van, kereszteződés nincs, az úttesten pedig semmi szükség az útpályán korzózó bringásokra.