Miért jó tagnak lenni?

Miért jó és hogyan kell a buszsávban biciklizni?

A megnőtt biciklis forgalom és a Kerékpárosklub javaslatai hatására végre Budapesten is lehetővé válik a buszsávokban való kerékpározás. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a javaslataink alapján megvizsgálja az eddig csak BKV járatok és taxik által használható sávokat, és ahol ez nem zavarja aránytalanul a közösségi forgalmat, kijelöléssel megnyitja azokat a kerékpáros közlekedés számára is. Nemrég 10 rövidebb-hosszabb buszsáv esetén került erre sor, de az intézkedések folytatódnak. Már vidéki városokban is találunk példát erre a hasznos és költséghatékony kerékpáros „infrastruktúra építésre”.

Miért van erre szükség?

Városaink közlekedése ma nem nevezhető ideálisnak: torlódások, lassú haladás, szennyezett levegő jellemzi az utcákat, ahol már az üzletek is bezártak a zaj és szmog miatt. A világ nagyvárosaiban már belátták, hogy ez a folyamat nem tartható, ezért nekiláttak a helyzet megoldásának a közösségi közlekedés fejlesztésével, a közlekedési módok kombinálhatóságának lehetővé tételével és nem utolsó sorban a kerékpár-használat arányának növelésével. Az évente duplázódó biciklis forgalom és a Kerékpárosklub szakmai nyomásgyakorlásának hatására nálunk is megindult ez a folyamat, aminek része a buszsávok megnyitása.

A KRESZ szerint csak ott szabad buszsávban kerékpározni, ahol ezt a jelzések megengedik. Enélkül a kerékpáros két sáv között lenne kénytelen tekerni, ami sokkalta veszélyesebb, mint ez a jól bevált megoldás.

Hogyan használjuk a busz-kerékpár sávokat?

A közlekedőknek meg kell tanulni az új eszközök, így a busz-kerékpársáv használatát is. Néhány szabály, amit fontos betartani:

A kerékpár vezetője

  • Amennyire csak lehet, haladjon egyenesen a buszsáv jobb oldalán a jobbra tartás szabálya szerint. Ha akadály miatt ki kell térnie, ne tegye hirtelen! Az irányváltást mindig előre jelezze!
  • A buszsávban – mint általában az úttesten máshol is – csak egymás mögött haladjanak.
  • Soha ne előzze a buszt jobbról, mert ott nem látható a vezető számára!
  • Figyeljen a megállót elhagyó buszra. Ha a busz már indexel, amely azt jelzi, hogy a jármű elhagyni készül a megállót, ne előzze meg!
  • Amennyiben távolról látja a régóta megállóhelyen álló buszt, lassítson, azt már ne kerülje ki, mivel a későbbiekben akadályozhatná haladását!
  • Próbáljon szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel!
  • Kerülje a buszok akadályozását. Ha mellékutcából érkezik, inkább várja meg a közeledő autóbusz elhaladását, és csak utána hajtson rá a buszsávra. A háta mögött jövő autóbuszt lehetőség szerint keresztutcánál félrehúzódva engedje előre. Ez Önnek alig pár másodperc, miközben az autóbuszon utasok tucatjainak kedvez vele.

A busz vezetője

  • Ha kerékpárt előz, tartson legalább 1 méter oldaltávolságot!
  • Ha nem lehetséges megelőzni a kerékpárost, mindig tartson elegendő követési távolságot a bicikli és a busz között!
  • Ne előzze meg a kerékpárost, ha megállóhoz közeledik
  • Amikor elhagyja a megállót, ezt jelezze az indexszel, és ellenőrizze, hogy nincs-e előzési manővert végrehajtó kerékpáros a busz mellett/mögött!
  • Próbáljon szemkontaktust teremteni a kerékpár vezetőjével!
  • Jobbra kanyarodás esetén különösen figyeljen a biciklistákra!

 

Korábban készült összefoglalónk a buszsáv kérdéséről: http://kerekparosklub.hu/sites/default/files/MK_busz_kp_sav2010marc-1.pdf

További hasonlóan egyszerű, olcsó forgalomtechnikai eszközök a kerékpáros közlekedés segítéséhez:  http://kerekparosklub.hu/files/MK_onkormanyzatnak_KP_kresz_web.pdf)