Miért jó tagnak lenni?

Shared Mobility Kerekasztal

December 4-én került megrendezésre a „Shared Mobility” Kerekasztal a Regionális Környezetvédelmi Központ (REC) rendezésében a SEiSMiC projekt támogatásával.

A rendezvény célja a megosztáson alapuló közlekedési szolgáltatások bemutatása, a szakértők, döntéshozók és szolgáltatók egy asztalhoz ültetése volt. A kerekasztal délelőtti előadásaiban bemutatkoztak a főbb hazai szolgáltatók, a délutáni műhelymunka pedig az interaktivitás és a pertnerek közötti kommunikáció jegyében telt. 

A megnyitó előadást Mezei Csaba, a REC munkatársa tartotta. Röviden bemutatta mivel foglalkozik a Regionális Környezetvédelmi Központ, mi is az a közösségi gazdaság, milyen közösségi szolgáltatásokkal, megosztáson alapuló közlekedési módokkal találkozhatunk és mire van szükség annak érdekében, hogy ezek hazánkban is sikeresen elterjedjenek.
 
Heves Gábor (REC) “Új mobilitás szolgáltatók, és a megosztott közlekedés jó példái az EU-ban” című előadásában magyar és nemzetközi példák segítségével vezette fel a konferencia témáját. Hazánkban működik már több közbringa rendszer, vannak népszerű telekocsi szolgáltatásaink, illetve Budapesten más carsharing rendszer is működik.
 
Sződi János, az Avalon ügyvezetőjének segítségével betekintést nyerhettünk a carsharing rendszerek világába. Egy érdekesség, hogy mivel a felhasználóknak nincs szükségük saját autóra, ezért egy közösségi autó kiválthat akár 10 magánt is. A cég jelenleg 4 publikus állomást üzemeltet a belvárosban.
 
 
Prácser Attila az Oszkár társalapítója a telekocsi rendszerek működéséről beszélt . Az autónk szabad ülőhelyeinek megosztásával nem csupán saját költségeinket csökkenthetjük, de akár társadalmi hasznot is hajthatunk. Javul a kihasználtság, így csökken a felesleges gépkocsihasználat vagy éppen olyan helyekre is eljuthatunk, ami a közösségi közlekedés szolgáltatási területén kívül esik.
 
Dalos Péter, a BKK üzemeltetési főmunkatársának előadásából megtudhattuk milyen előnyöket hoz egy város életébe a közbringa. A budapesti MOL Bubi sikere számos népszerű innovatív megoldásnak köszönhető, ilyen például az extratámasz, aminek köszönhetően sosem találkozhatunk teli dokkolóállomással. A rendszer jövőre 21 állomással, 2016-ban pedig várhatóan további 120-al bővül.
 
A kerekasztal eredményeként hamarosan elindulnak egy megosztáson alapuló közlekedési szolgáltatókkal foglalkozó szakmai szervezet megalapításának előkészületei.