Facebook Instagram Youtube

Üdvözöljük a kerékpáros rendőröket Budapest utcáin

Üdvözöljük a kerékpáros rendőröket Budapest utcáin
2012.07.05
Cimkék: Érdeklődőknek
Végre, sok kérésünk és javaslatunk után megindult a kerékpáros rendőri járőrszolgálat Budapesten.Miért örülünk ennek? Sőt, miért segítettük mi, a Kerékpárosklub szakemberei az indulást oktatással, kommunikációval? Hiszen most majd „megindul a büntetések sora, ha nincs csengőm, szívatni fognak mindenért”, ahogy  olvasható fórumokon, hallható beszélgetésekben a markáns „bringás” vélemény.

Végre, sok kérésünk és javaslatunk után megindult a kerékpáros rendőri járőrszolgálat Budapesten.

Miért örülünk ennek? Sőt, miért segítettük mi, a Kerékpárosklub szakemberei az indulást oktatással, kommunikációval? Hiszen most majd „megindul a büntetések sora, ha nincs csengőm, szívatni fognak mindenért”, ahogy  olvasható fórumokon, hallható beszélgetésekben a markáns „bringás” vélemény.

A Kerékpárosklubban már elég rég megfogalmaztuk a talán legfontosabb elvet a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatban:  a kerékpáros közlekedés széleskörű elterjedéséhez elsősorban az szükséges, hogy a kerékpár egyenrangú járműként legyen elfogadott, a közlekedő felek járműtípustól függetlenül partnerként fogadják el egymást.  Ehhez bizony az is kell, hogy a kerékpáron közlekedő is járművezetőként viselkedjen.  Ez többek között azt is jelenti, hogy a kerékpár vezetőjére  is  vonatkoznak az írott meg persze az íratlan szabályok is.

2011 márciusában a rendőrség kiemelten ellenőrizte a kerékpáros közlekedést, a Kerékpárosklub már akkor fontosnak tartotta, hogy csatlakozásával segítse ezt a munkát, elsősorban azt, hogy az ellenőrzés ne „szívatás”, hanem oktatás, közlekedésre nevelés legyen.   Akkor néhányan tagjaink és szimpatizánsaink közül kritizálták lépésünket, ráadásul az egy hónapos ellenőrzés során voltak értelmetlen büntetések mondjuk a csengő vagy a kerékprizma hiánya miatt. De az együttműködésünk mégis eredményes volt, ennek hatására hívtak meg az OBB egyik elnökségi ülésére, ahol bemutatkozhattunk  és ugyancsak ennek eredménye lett, hogy mára az általunk készített Kisokos az OBB és a Kerékpárosklub közös kiadványa, az OBB a saját költségvetése terhére ki is nyomatott 15000 példányt.

Most az utcára kimenő bringás rendőröket oktattuk, főleg arra, hogy hogyan segíthetik a kerékpáros közlekedés terjedését. Hogy ne csak a bringásokat figyeljék, hanem a közlekedőket általában: autóvezetőket és gyalogosokat is. Hogy a gyengébb védelme legyen az egyik fő szempont, amit érvényesítenek (autóval vigyázz a kerékpárosra, kerékpárral meg a gyalogosra). A bemutatott prezentációnk alkalmat adott arra is, hogy elmondjuk, véleményünk szerint hol milyen szabálytalanságokat kell és hol milyeneket nem fontos és szükséges szankcionálni. 

Mert mindannyian tudjuk, hogy sok a rossz, a kerékpározás integrációját se segítő, alkalmanként önmagában is veszélyt jelentő szabály. Ezeknek megváltoztatásán dolgozunk, a rendőrség tapasztalataival alátámasztva még talán eredményesebbek is lehetünk.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron