Facebook Instagram Youtube

Ausztriában már nem minden kerékpárút használata közelező

Ausztriában már nem minden kerékpárút használata közelező
2012.12.13
Az osztrák parlament módosította az országuk közlekedés szabályait (KRESZ), már lehet olyan kerékpárutat építeni, kijelölni, aminek használata NEM kötelezőSok országban, ahol fontosnak tartották és tartják a kerékpározás integrációját a közlekedés egészébe, vizsgálták és változtatták meg azt a jogszabályt és az ebből fakadó gyakorlatot, hogy a  kerékpárutak használata kötelező.

Az osztrák parlament módosította az országuk közlekedés szabályait (KRESZ), már lehet olyan kerékpárutat építeni, kijelölni, aminek használata NEM kötelező

Sok országban, ahol fontosnak tartották és tartják a kerékpározás integrációját a közlekedés egészébe, vizsgálták és változtatták meg azt a jogszabályt és az ebből fakadó gyakorlatot, hogy a  kerékpárutak használata kötelező.

Az általános szabály az, hogy ha meglévő úttal párhuzamosan építenek egy kerékpárutat (akár önállót, akár gyalogosokkal közösen használtat), annak használata kötelező. A gyakorlat és a sok tapasztalat, vizsgálat azonban megmutatta, hogy ez nem feltétlenül és mindenhol jó. Két, egymástól merőben különböző ok, ami arra készteti a közlekedésszakmát, hogy felülbírálja a szigorú szabályt:

• A korábban tervezett és épített egyes kerékpárforgalmi létesítményekről (elsősorban az egy oldalra épített kétirányú kerékpárút és a hasonló gyalog-kerékpárút) kiderült, hogy azok használata alkalmasint veszélyesebb, mint ha továbbra is a vele párhuzamos úton haladnának a kerékpárral közlekedők. Erről a szakirodalom már nagyon régóta ír, mérések sokasága hívta fel erre a figyelmet. Látható, hogy a balesetek túlnyomó része ilyen létesítmények használata során keletkezik, a gyalogosokkal közös felületre terelt kerékpáros közlekedés komoly baleseti kockázatot okoz éppen a gyalogosok kárára. Mindezek mellett településeken belül az út egyik oldalára épített kétirányú kerékpárút nem szolgálja az ellenkező oldalon lakók, dolgozók vagy éppen oda közlekedni akarók céljait. (itthoni publikációk pl.: http://mek.oszk.hu/01200/01210/01210.pdf, http://www.kertam.hu/doc/K%C3%B6zlek_bizt_Nap/04_KG_Kerekparos_balesetek_Metrober.pdf)

• A különböző típusú kerékpárosok különböző közlekedési jellemzői (sebességkülönbség elsősorban) nem szolgálhatók ki megfelelő szinten egyazon létesítménnyel. Egy országúti edzést tartó sportoló nem engedhető rá arra a kerékpárútra, ahol családok gyerekekkel kirándulni mennek, egy gyakorlott bringás a maga sebességével biztosan veszélyeztetné a kerékpárúton haladva az ott lassabban biciklizőket.


Ezek miatt mára sok országban hoztak olyan jogszabályokat, amik lehetővé teszik, hogy ne legyen kötelező bizonyos, meglévő közút mellett párhuzamosan kialakított kerékpárutak használata. Itthon is lehetővé teszi a KRESZ 2010 januárja óta, hogy az utak kezelője (bizonyos feltételek megléte esetén) feloldja a kötelezettséget. Ez a hazai szabályozás azonban nem megfelelő, nem engedi a kötelezettség feloldását főútvonal mellett, a szükséges útburkolati jel (kerékpáros nyom) – alkalmazási módjától függően - nem eléggé informatív, a használata és a jelentése éppen a szükséges kommunikáció és oktatás hiánya miatt nem ismert, a jelek ráadásul gyakran hamar le is kopnak.

Ausztriában most nagyon fontos és iránymutató lépést tett a parlament, létrehozta a „nem kötelezően használandó kerékpárút, osztott és osztatlan gyalog- és kerékpárút” táblákat és a vonatkozó jogszabályváltozásokat .


Íme az létrehozott táblák sora:

 



 

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron