Facebook Instagram Youtube

Újra fellángolt a vita a Budapest-Balaton kerékpárútvonal biatorbágyi szakaszán

Újra fellángolt a vita a Budapest-Balaton kerékpárútvonal biatorbágyi szakaszán
2020.10.21
Bár a kivitelezőt múlt héten bejelentették és a munka hamarosan indulhat, helyi civilek tiltakoznak a Budapest-Balaton kerékpárút Biatorbágyon átvezető szakaszának tervei ellen. A Kerékpárosklub - ahogy két éve - kerékpársávokat javasol a balesetveszélyes egyoldali kerékpárút helyett.

Bár a kivitelezőt múlt héten bejelentették és a munka hamarosan indulhat, helyi civilek tiltakoznak a Budapest-Balaton kerékpárút Biatorbágyon átvezető szakaszának tervei ellen. A Kerékpárosklub - ahogy két éve - kerékpársávokat javasol a balesetveszélyes egyoldali kerékpárút helyett.

Budapest felől a híres viadukton érkező kerékpárút a főút egyik oldalán, kétirányú kerékpárútként haladna. A gyakori kapubeállók, a keresztutcák és a több helyen gyalogosokkal közösen vezetett, illetve a fasor kivágásával járó nyomvonal helyett a Kerékpárosklub már 2018-as viták idején kerékpársávot javasolt. Az egyoldali kétirányú kerékpárút a lejtő miatti magasabb sebességből következően is balesetveszélyeses találkozásokkal járhat gyalogosokkal és autókkal is.

A gyakori konfliktuspontok miatt településen belül nem ajánlott egyoldali megoldás helyett a belterületen biztonságosabb, jobb láthatóságot adó, irányhelyes kerékpársávok építését javasoltuk a Szabadság úton és Nagy utcán.

A közelmúltban felélénkült lakossági tiltakozással egyidőben az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak levélben írtuk le javaslatainkat és egyeztetésen is részt vettünk.

A Magyar Kerékpárosklub továbbra is kerékpársávot javasol az útvonalra. A turisztikai célok mellett a mindennapos kerékpáros közlekedést is segítené, ha a Szabadság utca - Nagy utca - viadukt útvonalon marad a nyomvonal, de a mostani tervek helyett - lehetőleg megemelt - kerékpársávok biztosítják a biztonságos boltba, munkába, iskolába járást.

Kékkel a tervezett kerékpárút, rózsaszínnel a javasolt kerékpársávok

A terveket áttekintve a kritikus szűkületeknél, rézsűknél is elfér kerékpársáv, a legtöbb helyen 1,75 m széles, emelt, szintben elválasztott kilakításban is, a parkolóhelyek részleges megtartása mellett.

A kis forgalmú Vasút utcában is egyoldali kétirányú, nehezen bevehető kanyarral megtervezett kerékpárúton érkezne a biciklis forgalom, amit indokolatlannak tartunk. Az utca a parkolás rendezésével könnyen kijelölhető az útvonal számára.

A Nem ide BUBA szerveződés által a Füzes patak - Benta patak mentén javasolt alternatív útvonal a Nyakas-kő érintésével természetközeli turisztikai látványosságot adhat a Budapest-Balaton kerékpárútnak, azonban a Szabadság úti nyomvonallal ellentétben nem segíti a településen belüli mindennapos kerékpáros közlekedést és plusz emelkedőt is jelenthetne.

Arra az esetre is tettünk javaslatokat, ha a döntéshozók ragaszkodnak az egyoldali kétirányú kerékpárúthoz. Megjegyzéseink beépítésével enyhíthetik egyes helyeken a balesetveszélyt, de a koncepcionális problémát nem tudják kiküszöbölni.
 

 


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron