Facebook Instagram Youtube

A Budapest-Balaton kerékpárút újratervezését javasoljuk Biatorbágyon

A Budapest-Balaton kerékpárút újratervezését javasoljuk Biatorbágyon
2018.06.21
Biatorbágyon egyoldali, kétirányú kerékpárút építését tervezik a Budapestet Balatonnal összekötő útvonal részeként. A Kerékpárosklubot nem vonták be a szakasz tervezésébe, ezért június 6-án egy lakossági fórumon szólaltunk fel a balesetveszélyes, felesleges oldalváltásokra kényszerítő, drága és favágásokkal járó terv ellen, kétoldali kerékpársávok tervezését javasolva. A polgármesternek is elküldött javaslatunk a lakosság tetszését is elnyerte a fórumon.

Biatorbágyon egyoldali, kétirányú kerékpárút építését tervezik a Budapestet Balatonnal összekötő útvonal részeként. A Kerékpárosklubot nem vonták be a szakasz tervezésébe, ezért június 6-án egy lakossági fórumon szólaltunk fel a balesetveszélyes, felesleges oldalváltásokra kényszerítő, drága és favágásokkal járó terv ellen, kétoldali kerékpársávok tervezését javasolva. A polgármesternek is elküldött javaslatunk a lakosság tetszését is elnyerte a fórumon.

Lakott területen belül csak nagyon kivételes esetekben fogadható el egyolali, kétirányú kerékpárutak építése. Ilyen megoldást csakis külterületi szakaszokon, települések között támogatunk, ahol a kevés útkereszteződés és a ritka gyalogosforgalom miatt nem várhatóak konfliktusok.

Lakott területen belül sokkal nagyobb baleseti kockázata van az egyoldali kétirányú kerékpárutak építésének a kétoldali kerékpársávokhoz képest. Kereszteződésekben a párhuzamos úttestről, vagy a mellékutcákból kanyarodó autóvezetők nem számítanak (sokszor nem is láthatják) a járdaszinten érkező kerékpáros közlekedőt. Az elsőbbség meg nem adása miatt forgalmas kerékpárutakon is gyakoriak a balesetek.

Kivágandó növények, kapubeállók, keresztutcák a kerékpárok útjában

A kerékpáros közlekedők számára sem logikus értelemszerű, hogy többször át kelljen kelni egy úton ahhoz, hogy egyenesen haladhassanak a nekik kiépített kerékpárúton.

Lakóházak és úticélok is vannak az utca két oldalán, ezeket sokkal nehézkesebb elérni, ha kényszerűen az út túloldalán kell haladni. Például egy keresztutcából jobbra kikanyarodó, a következő sarkon lévő bolthoz eljutni akaró kerékpározót életszerűtlen kétszer is az úttest keresztezésére rábírni, hogy egy rövid szakaszt a kerékpárúton tegyen meg. Ilyen esetekben logikusan, mégis szabálytalanul kényszerül az úttesten, vagy a járdán megtenni a boltig.

A biatorbágyi Szabadság úton és Nagy utcán tervezett kerékpárút mentén ráadásul nagyon gyakoriak az autóbeállók, melyeken rendszeres a parkolás is, így biztosra vehetőek a kerékpárutakon parkolás miatti akadályoztatás és az ebből eredő konfliktusok.

Az érintett szakaszokon ráadásul a gyalogos közlekedőkkel is kódolhatóak a konfliktusok, és fák, bokrok kivágása sem kerülhető el.

Kódolható konfliktusok a gyalogosokkal a buszmegálló mögötti járdára vezetéssel a templomnál

Bár a Budapest-Balaton kerékpárút elsősorban turisztikai céllal épül, a településeken átvezető szakaszokon a helyi kerékpáros közlekedést (és a fejlesztés után várhatóan megjelenő új kerékpározókat) is hatékonyan ki kell tudni szolgálni.

Mit javaslunk helyette?

A Kerékpárosklub által alkalmazott tervezési elvek szerint hasonló forgalmú települési főutakon kétoldali irányhelyes kerékpársávok, vagy a nagyobb biztonságérzetet nyújtó megemelt kerékpársávok építését javasoljuk.

Kerékpársávok esetén a közlekedők már messziről látják egymást, mérhetően kisebb a balesetek esélye. Nem beszélve arról, hogy olcsóbb is a kialakításuk, a megspórolt összegből akár kerékpártárolók is építhetőek Biatorbágy jellemző úticéljainál, boltoknál, hivataloknál, látványosságoknál.

Az angol CTC által is javasolt tervezési hierarchia

A június 6-i fórumon a lakosság körében is népszerű volt javaslatunk. Sokan kifogásolták az egyoldali kerékpárút miatt elvesző kapubeállókat, fákat, és aggasztónak találták a balesetveszélyes kialakítást.

Reméljük megfogadják tanácsainkat, és a költséghatékony, jó megoldás mellett döntenek, ami a Biatorbágyon élő, illetve a beruházás után ide látogatóknak is a kerékpározás örömét és előnyeit biztosíthatja.

A Kerékpárosklub szakemberei és helyi csoportjai nyitottak az önkormányzatokkal való partnerségre, reméljük legközelebb már a tervezési időszakban bevonnak minket a munkába. 

  • Biatorbágy polgármestere, Tarjáni István számára írt levelünk itt olvasható.
  • Önkormányzatoknak szóló, költséghatékony megoldásokat bemutató füzetünk itt tölthető le.

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron