Az Andrássy út külső szakaszán lekerült a járdáról a kerékpárút. A kerékpárral közlekedők mind a szervizutat, mind a főpályát szabályosan használhatják mostantól. 8 éve adtuk be a szakasz átalakítására vonatkozó első javaslatunkat a Fővárosnak, melynek egy része 2 évvel ezelőtt, a többi része most valósult meg. Már csak néhány korrekció szükséges.
Az Andrássy út külső szakaszán lekerült a járdáról a kerékpárút. A kerékpárral közlekedők mind a szervizutat, mind a főpályát szabályosan használhatják mostantól. 8 éve adtuk be a szakasz átalakítására vonatkozó első javaslatunkat a Fővárosnak, melynek egy része 2 évvel ezelőtt, a többi része most valósult meg. Már csak néhány korrekció szükséges.
Már
2006-ban beterjesztettük az illetékeseknek
szakmai javaslatunkat az Andrássy úttal kapcsolatban, hiszen a kialakított kerékpáros létesítmények nem feleltek meg a kerékpáros közlekedés minimális feltételeinek sem.
Javaslataink alapján az Erzsébet tér és az Oktogon közötti szakaszon
2012 májusában cserélték meg a
parkoló autók és a kerékpársáv sorrendjét, ám az Oktogonról a Hősök tere irányában csak most került sor a változtatásra.
Ezen a szakaszon még 1995-ben került kijelölésre közös gyalog- és kerékpárút az ún. lovagló sétányon, ami akkoriban megfelelő megoldásnak tűnt a fővárosi úttervezők számára. Ám a forgalmi igényekhez képest keskeny gyalogkerékpárút indokolatlan feszültséget okozott a gyalog és a kerékpárral közlekedők között.
A BKK mérése alapján 2014-re a kerékpáros forgalom elérte itt a naponta, irányonként 1300-as értéket, ami hozzávetőleg a gépjárműforgalom 12%-a. 8 évig vártunk
javaslataink megvalósításra - de nagyon örülünk, hogy végre a Főváros is belátta, hogy megoldást kell találniuk.
Most ezek a változtatások léptek érvénybe:
- Az Andrássy úton az Oktogon és a Kodály körönd között a lovagló sétányon a közös kerékpáros-gyalogos út megszűnt, az kizárólagosan gyalogos sétánnyá vált. (A Köröndtől kifelé eddig sem lehetett a sétányon kerékpározni)
- A szervizúton végig 30 km/h-s sebességkorlátozás került bevezetésre, illetve kerékpáros piktogramok kerültek felfestésre
- Az Andrássy út főpályáján nem került ki kerékpározást tiltó tábla, így a gyorsabban tekerők azt is használhatják!
- A Kodály köröndnél történt tűzvész miatti munkálatok következtében átmenetileg továbbra is a gyalog-kerékpárúton kell közlekedni.
A kialakítás érzékeny pontjának tűnt már eredeti javaslatunkban is a szerviz útról a kerékpárútra és onnan vissza a szervizútra való átvezetése - ami a jelenlegi megvalósulást látva további korrekciót igényel. Közlekedési munkacsoportunk megvizsgálta a kérdéses pontokat és már be is adta szakmai véleményét a BKK-nak azt kérve, hogy a hiányosságokat mielőbb orvosolják.
8 évvel ezelőtti javaslataink röviden ezek voltak:
- A szervizúton 30 km/h sebességkorlátozás
- A szerviz úton: „Behajtani tilos, kivéve célforgalom és kerékpár!” jelzőtábla
- Keresztutcákban „Kerékpárosok” veszélyjelző tábla „Keresztirányú kerékpár forgalom” kiegészítő táblával
- A kereszteződéseknél felállás helyét jelző vonal és elsőbbségadás kötelező burkolati jel
- Sárga kerékpáros piktogramok
- A Kodály köröndnél, a köröndön keresztül minimum 2,20 m széles kerékpárút
A Magyar Kerékpárosklub a legnagyobb civil szakmai szervezet ma Magyarországon, mely az élhető településekért és ennek részeként a kerékpározás feltételeinek megteremtéséért dolgozik. Munkánk elengedhetetlen feltétele a függetlenség - nem függhetünk olyan szervezetektől, melyeket kontrollálnunk kell, ezért alapvető fontosságú a közösségi finanszírozás megerősítése. Ha egyetértesz céljainkkal, támogass minket éves tagsági díjaddal és adód 1%-kával !
Fotó: Halász Áron