Facebook Instagram Youtube

Bringázható és családbarát Városligetet szeretnénk - itt vannak a javaslataink

Bringázható és családbarát Városligetet szeretnénk - itt vannak a javaslataink
2016.09.21
Részletes javaslatcsomagunk alapelve, hogy a növekedő kerékpáros igények alapján a Városligeten belüli és a liget körüli útvonalakat fejleszteni és nem visszanyesni kell. Elmondjuk hogyan, és milyen lehetne az első pesti gyerek-Bubi.

Nyár elején robbant a hír, hogy a Városliget átalakításának nyertes tájépítészeti terve az Olof Palme sétány megszüntetését, vagyis Budapest egyik bringás ütőerének elvágását tartalmazza. Tiltakoztunk, majd tárgyalásba kezdtünk a beruházó céggel, ahol megígérték, hogy nem szüntetik meg Zugló, Kelet-Pest és Újpalota naponta több ezer ember által használt belvárosi kapcsolatát. A Kerékpárosklub szeptemberre egy részletes javaslatcsomagot készített, melynek alapelve, hogy a növekedő kerékpáros igények alapján a Városligeten belüli és a liget körüli útvonalakat fejleszteni és nem visszanyesni kell. 
A cikkben elmondjuk, hol nem szabad szűkíteni a meglévő felületeket, hol lehet természetes burkolatra cserélni az aszfaltot, milyen fejlesztésekre van szükség a környező utakon, és kiderül milyen lehetne az első pesti gyerek-Bubi.

A Városliget népszerű szabadidős hely és mindennapos biciklis ütőér, ezért minden korosztálynak - hangsúlyosan a gyerekes családoknak is - kényelmes, biztonságos útvonalakat kell biztosítani, melyek nem okoznak konfliktusokat a Városligetet többi használójával.

„A Városliget tájépítészeti pályázatán győztes anyag a Stefánia utat és Hősök terét összekötő nagy forgalmú, zöldben vezető és kényelmes Olof Palme sétányt a soksávos Ajtósi Dürer soron és Dózsa György úton vezetett kerülőúttal váltaná ki. A maradék területen a bringázókat szűk, közös felületre terelné a gyalogosokkal, futókkal, gördeszkásokkal.Olvasd el az előzményeket!

A városligeti kerékpározás egyik legfontosabb adottsága, hogy természetes környezetben lehet egymás mellett kerékpározni, beszélgetni, illetve előzni, ami minőségi ugrás a városi forgatag élményeihez képest. Ez nem csak a szabadidős bringázásnak ad terepet, hanem az egyre növekvő biciklis forgalom kiszolgálásához is szükséges. Ezeket a szempontokat az Olof Palme sétányon túl a kapcsolódó fejlesztések során – pl. az újjáépülő Dózsa György úton – is figyelembe kell venni.

Térképlink

Alább (vagy a térképen a színes vonalakra kattintva) javaslataink összefoglalóját olvashatod, részletes kifejtésük elérhető a csatolmányban. Az anyagot a Városliget Zrt. műszaki igazgatójának, Sághi Attilának küldtük el.

Régi és új útvonalak a Városligeten belül

Az Olof Palme sétányt útpályával együtt a jelenlegi nyomvonalán kell megtartani mind a gyalogos, mind a kerékpáros forgalom számára, hiszen ez a legrövidebb és legkellemesebb útvonal az Andrássy út és a Stefánia út között. Napi több ezer használója gyakorlatilag balesetmentesen közlekedik itt, jelentősen keskenyebb útpálya és gyalogosokkal közös felület kialakítása kockázatos lenne. Két oldalt 1-1 méternyi szűkítést tartunk elfogadhatónak, ami a fasor védelmét és szélesebb járdát biztosíthatna.

Legfontosabb városligeti útvonalak a European Cycling Challenge hőtérképe alapján. Pirossal az Olof Palme sétány, ami a jobb oldali nyertes tervről hiányzik.

Különálló kerékpáros és gyalogos felületek kijelölését nem javasoljuk, mert konfliktusokhoz vezetne: az eddig bevált együttműködésre sarkalló kialakítás helyett a közlekedők feleslegesen azt kezdenék keresni, ki megy át a „másik területére”. Térkő vagy kockakő burkolat a használhatóságot rontaná, nem javasoljuk. A fő kerékpáros útvonalakon aszfaltburkolat alkalmazását tartjuk megfelelőnek, a Városliget kisebb forgalmú helyein pedig stabilizált földutak alkalmazását javasoljuk, melyek gyalog, kerékpárral és futva is jól járhatók és természetesebb élményt nyújtanak.

Olof Palme sétány hétköznap délelőtt

Az Erzsébet Királyné útját a 7. kerületi Damjanich utcával összekötő Zichy Mihály út és Dvorák sétány városrészek közti fontos kerékpáros útvonal, ahol troli is jár. Az útpálya felosztását (szaggatott vonal, zebrák, kerékpársáv, stb.) a használók együttműködésének elősegítése céljából nem javasoljuk, viszont forgalomcsillapítási, közlekedésbiztonsági szempontból 30-as sebességkorlátozás bevezetése hasznos lehet több – akár járdaszintbe hozott – gyalogos átkelőpont kialakításával. Az Olof Palme sétány kereszteződésében a forgalmi rend és a forgalomszabályozás módjának felülvizsgálatát javasoljuk akár egyedi, kreatív megoldás kialakításával is. Ezen az útvonalon is az aszfaltburkolat megtartását javasoljuk.

A Liget Projekt reklámjaiban a Hősök tere mögül az M3-as autópálya felé tartó Kós Károly sétány autómentesítését ígérik. A Kerékpárosklub még ilyen esetben sem javasolja az útpálya szűkítését, a kétoldali aszfaltozott és kavicsos járdák azonban bezöldíthetőek. Ha továbbra is autók szelik majd ketté a Városligetet, akkor a mostani kerékpársávok megtartását javasoljuk több, járda szintjére hozott zebra kialakításával, 30 kilométeres sebességkorlátozás mellett. Mindkét változat esetében meg kell oldani, hogy a Hermina úti csomópontban minden irányban tovább lehessen haladni.

A Liget külső ívén haladó Városligeti körút kerékpárral sportolók, közlekedők, illetve futók és sétálók közt is népszerű. Legjobban kihasznált része Olof Palme sétány és Zichy Mihály út közt található (Közlekedési Múzeumot érintő szakasz), ahol 6-8 méter széles, futósávval kiegészített gyalogos-kerékpáros felületet javasolunk. Az Olof Palme sétánytól a Dózsa György út, illetve a Zichy Mihály út és Kós Károly sétány közti szakaszon hasonló kialakítású, de keskenyebb felület is elfogadható.

A Vajdahunyad Vára és a Hungexpo (volt Kertem) területe mögötti Paál László út jelenleg nehezen közelíthető meg az Olof Palme sétány-Zichy Mihály út kereszteződéséből. Az útvonal a parkhasználók szempontjából hasznos, a városi forgalomban viszont nincs nagy szerepe. Itt elképzelhetőnek tartjuk az aszfaltfelület kismértékű csökkentését.

Sokan használják a Közlekedési Múzeum mögötti, Városligetet a Hungária körúttal összekötő járdát. Itt a mostani járdánál szélesebb, elválasztás nélküli gyalog-kerékpárút kialakítását javasoljuk a Hermina út – Ajtósi Dürer sor kereszteződésében megfelelően kialakított csomóponti kapcsolatokkal.

A Dózsa György utat az Állatkert érintésével a Kacsóh Pongrác úti csomóponttal összekötő Gundel Károly úton és Állatkerti körúton kétoldali kerékpársáv kialakítását javasoljuk. Az Állatkerti körút csomópontjában az autóforgalom lezárása esetén is tovább kell tudni menni biciklivel minden irányba, és meg kell szüntetni a gyalogos közlekedést akadályozó járdán parkolást és túl hosszú várakozást a zebránál.

A Városligetben sokan, jellemzően balesetmentesen sportolnak biciklivel, ezért életszerűtlen és betarthatatlan lenne kitiltani a kerékpáros edzéseket. Anyagunkban írtunk még a népszerű célpontok kerékpárparkolásának biztosításáról, javaslatot tettünk helyes – néhol aszfaltmentes - burkolatválasztásra és a KRESZ-park valódi közlekedési parkká való fejlesztésére. A MOL Bubi rendszer liget területén is szükséges bővítése mellett megfontolandónak tartjuk egy, akár csak a park területén működő családbarát közbringahálózat létrehozását gyerekméretű, gyereküléses, illetve tandembubikkal.

Városligeten kívüli útvonalak

A Dózsa György út felújítása lehetőséget nyújt egy régóta hiányzó városi főútvonal kerékpárosbaráttá alakítására. Ezt kétoldali irányhelyes létesítményekkel képzeljük el, ami részben a meglévő kerékpárút szakaszok használhatóbbá és biztonságosabbá tételét, részben hagyományos és megemelt kerékpársávok kialakítását jelenti.

A Hermina útra kitalált egyoldali kétirányú kerékpárút helyett kétoldali kerékpársávokat, 40-es sebességkorlátozást (kerékpársávok nélkül 30 km/óra), megemelt zebrákat és szélesebb járdákat tartunk szükségesnek.

Az Ajtósi Dürer sorra tervezett irányhelyes kerékpársáv és busz-kerékpársáv kombinációt helyes megoldásnak tartjuk, azonban megvalósíthatóságának ellentmond az építési szabályzat közlekedési munkarészének javaslata, ami a Hungária körútról lámpa nélküli jobbkanyart javasol. Hangsúlyozzuk, hogy az Ajtósi Dürer sor kerékpárosbaráttá tétele sem helyettesítheti az Olof Palme sétányt. Részletes javaslataink között szerepel az utca gyalogosbarátabbá tétele is kisebb beavatkozásokkal.

A Vágány utca meglévő szakaszának nehezen használható, buszmegállón is átvezetett gyalog-kerékpárútja helyett kétoldali, irányhelyes, koppenhágai típusú (megemelt) kerékpársávot javaslunk, hogy családok számára is megfelelő biztonságérzetet adjon. Ez lehetne a Dániában bevált kerékpársáv típus budapesti premierje. Az utca Dózsa György út és Ferdinánd híd között tervezett meghosszabbításán ennek folytatására van szükség, és mindenhol biztosítani kell az úthálózati kapcsolatokat. Bár nem a projekt része, a Ferdinánd hídnál nagy átalakítást nem igénylő, olcsó megoldásokkal Nyugati térig tartó kerékpáros kapcsolat is létrehozható, ami fontos közlekedési tengelyt nyithatna a belváros felé.

A Városliget nehezen közelíthető meg gyalog és kerékpárral a 13. kerület felől, ezért a Róbert Károly körúti felüljárónál pár éve lebontott átjáró visszaépítését meg kell tervezni, helyét biztosítani kell. A felüljáró helyén létrejövő új átjárón 4-5 méter széles elválasztás nélküli gyalogos-kerékpáros kapcsolatra lenne szükség kilátópontokkal.

A Városligethez kapcsolódóan komplex átalakításra lenne szükség, aminek keretében az Erzsébet Királyné útja vasúton belüli szakaszán, a Városligeti fasoron, a Stefánia úton és a Francia úton is fejlesztésekre lenne szükség. További részletek a csatolt szakmai anyagunkban.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron