Bécsben a városháza külön céget (!) hozott létre a bringázás és gyaloglás terjesztéséért 3.5 millió eurós bringás büdzsével, mert a 6,7%-os biciklis közlekedési arányt 5 év alatt 10%-ra akarják növelni.
Június 13-án, a Velo-City konferencia harmadik napján Martin Blum, a bécsi Mobility Agency vezetőjének előadásán jártunk. A kirobbanó életenergiával és vidámsággal megáldott Blum tavaly óta vezeti a 4 biciklis ügyekkel és 3 gyalogos témákkal foglalkozó dolgozóval működő, a városháza által létrehozott céget.
Bécs egyik fő célja, hogy 5 év alatt a 6,7%-os biciklis közlekedési arányt 10%-ra emelje. Ezt infrastruktúra-fejlesztéssel és pozitív kampányokkal kívánják elérni, ennek keretében lett 2013 a biciklizés éve az osztrák fővárosban. Ha így folytatják, sikerülni fog nekik. (Összehasonlításképpen: Budapesten még mindig nincsenek használható adatok a közlekedési eszközök részarányáról, a biciklizés a meglévő számok alapján kb. 5%-ra becsülhető)
A bécsi kommunikációs kampány megkezdése előtt koppenhágai mintára felmérték a biciklivel közlekedők motivációit, jellemzőit. Ez alapján a legtöbben a bringázás öröme miatt ülnek két kerékre és legutolsó helyen említették a környezet védelmét. Tehát a bécsi bringázás már nem egy szűk kör szubkulturális tevékenysége, hanem a mindennapi élet természetes velejárója. A kampány így az „életörömre” alapul, célközönsége pedig azok az egyéni boldogulást szem előtt tartó, nyitott, jól kereső városlakók, akik még nem ültek biciklire, de nem is zárkóznak el tőle. „Nem a bringázás szerelmeseit céloztuk meg, hanem a barátait” – mondta Blum.
A kampány elemeként saját bécsi bringás brand-et építettek fel, alapítottak egy bringás programoknak helyet adó központot a városháza mellett FahrRadHaus néven (szójáték a fahrrad – bicikli és a rathaus – városháza szavak alapján). Komoly
netes és
Facebook-os jelenlét, mobilapplikációk segítik a városlakókkal való kommunikációt, de szociális integrációt segítő programok is indultak hajléktalanokat és bevándorló rétegeket megcélozva. Az állandó FahrRadHaus mellett egy mobil szolgáltató épületet is készítettek, melyet biciklivel szállítanak át egyik kerületből a másikba.
A már említett bringás év mellett a Velo-City körüli „biciklis hét” programjai (pl. koncertek, látványos bringás divatbemutató, kiállítás) mindenki számára nyitottak voltak. A kampányok során utcai reklámokat is elhelyeztek, valamint a média is tele van a bringás celebeket és ismert közéleti személyiségeket felvonultató reklámokkal.
Ennek persze ára van. A kommunikációs kampány nem lehet sikeres infrastruktúra-fejlesztés nélkül és fordítva, így a 3,5 millió eurós éves bringás büdzséből 2 millió megy fejlesztésekre. A több mint egymilliárd forintos összeg eltörpül a tömegközlekedésre fordított százmilliók mellett, de mégis meggyőzőnek tűnik, amit csinálnak, még akkor is, ha nem találták fel a spanyolviaszt. Sok esetben ugyanis olyan dolgokkal találkoztunk, melyeket mi is kitaláltunk vagy megvalósítottunk már, de a hazai körülmények miatt sokkal nehézkesebben és kisebb léptékben.
Utóbbiak nem meglepőek egy olyan városban, ahol valós politikai elköteleződés van egy élhető főváros megteremtése mellett és a politikusok nem csak kampányeseményeken pózolnak biciklikkel. Bécs tehát jó úton halad afelé, hogy Közép-Európa bringás fővárosává váljon és ehhez láthatóan mindenük megvan. Mi pedig majd járhatunk a csodájukra, ha a hazai bringás boom-ot továbbra sem követik rohamléptékű fejlesztések a városokban.
Fotók: Bencze-Kovács Virág. További fotók
itt.