Facebook Instagram Youtube

Fejlesztések a fogason, végre egyeztetésekkel

Fejlesztések a fogason, végre egyeztetésekkel
2012.05.14
Talán a budapesti közösségi közlekedési rendszer átalakulásának, vagy talán a növekvő kerékpáros forgalomnak köszönhetően a BKV és a BKK rájött, hogy tényleg nem elég a 8 kerékpárférőhely a fogason. Mi is már többször próbálkoztunk kapacitásbővítést elérni, de ezidáig mindig zárt kapukat döngettünk. Kifogás volt természetesen a pénzhiány, vagy például az, hogy a fogaskerekű vonalán közlekedő járművek annak idején csak 8 kerékpár szállítására kaptak engedélyt, amelyet nem vagy csak nagyon körülményes utakon lehet bővíteni. 

Talán a budapesti közösségi közlekedési rendszer átalakulásának, vagy talán a növekvő kerékpáros forgalomnak köszönhetően a BKV és a BKK rájött, hogy tényleg nem elég a 8 kerékpárférőhely a fogason. Mi is már többször próbálkoztunk kapacitásbővítést elérni, de ezidáig mindig zárt kapukat döngettünk. Kifogás volt természetesen a pénzhiány, vagy például az, hogy a fogaskerekű vonalán közlekedő járművek annak idején csak 8 kerékpár szállítására kaptak engedélyt, amelyet nem vagy csak nagyon körülményes utakon lehet bővíteni.

 

Régi állapotok a fogaskerekűn forrás: critacalmass.hu

Most végre megindult az érdemi egyeztetés.

A BKV által készített legutóbbi fejlesztési tervek 14-16 darab bicikli szállításához elegendő bővítést tartalmaztak, azonban ez a szám már a saját (BKV-s) felmérések szerint sem elegendő. Az egyeztetés során a tervezett elrendezéssel kapcsolatban több kifogásunk is volt. Véleményünk szerint a tervezett rendszer nem elégített ki minden  igényt, így a javaslatainkat, illetve a megbeszélt módosításokat lerajzoltuk és elküldtük a BKK számára.

A rajzolás folyamán rájöttünk, hogy a BKV által tervezett 14-16 bicikli szabályosan nem fér be a rendelkezésre álló területre, és plusz területet nem kívánt a BKV áldozni a kerékpárszállításra. Rajzaink szerint szabályos elhelyezésben a fogason csak 12 bicikli fér el, amely növekedés a jelenlegi 8-hoz képest a beruházás nagyságával sem lenne arányos, és az igényeket sem elégítené ki; ezért most azon dolgozunk közösen, hogy még 8 ülőhely helyén alakítsanak ki kerékpárszállításra alkalmas területet, mivel az utasforgalom ezt az ülésszámcsökkentést még bőven megengedné. Ezzel a megoldással már plusz 6, vagyis 18 bicikli lenne szállítható, ami kezdésnek már elegendő.

Nagyobb kapacitás elérésére sajnos most nincs mód, de a tervezett módosítást a BKV még a nyári szezon előtt szeretné végrehajtani. Most nem lehet új kocsit a szerelvények mögé kötni, vagy a jelenlegi kocsikat komolyabban átalakítani, mert arra vagy pénz nincs, a pálya, vagy esetleg a menetrend nem engedi meg.

Van szó későbbi kocsibeszerzésről is, ahol mindenképpen számolni kell majd a kerékpárszállítással, de addig is javasoljuk a kerékpáros bérlet bevezetését, amely nem a bérlet kiegészítése lenne, hanem egy külön bérlettípus, ami csak azokon a járműveken lenne érvényes, amelyeken kerékpár szállítható, így nem kellene fizetni egyéb, nem igénybe vett szolgáltatásokért (például a "buszozásért", ami a jelenlegi bérletárban természetesen benne van). Javasoltuk továbbá a Libegőn való kerékpárszállítást is, amelyre külföldön találhatunk működő példákat és itthon egy jó alternatívája lenne a fogasnak.

Megteszünk mindent, hogy a kapacitásbővítés gyorsan megvalósuljon, mert nap mint nap hallunk sztorikat arról, hogy az utasoknak várniuk kell a következő fogasra, mert "nem fér fel" a bicklijük.

A BKK-nak küldött észrevételeinket és javaslatainkat tartalmazó levelünket itt találjátok.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron