Talán a budapesti közösségi közlekedési rendszer átalakulásának, vagy talán a növekvő kerékpáros forgalomnak köszönhetően a BKV és a BKK rájött, hogy tényleg nem elég a 8 kerékpárférőhely a fogason. Mi is már többször próbálkoztunk kapacitásbővítést elérni, de ezidáig mindig zárt kapukat döngettünk. Kifogás volt természetesen a pénzhiány, vagy például az, hogy a fogaskerekű vonalán közlekedő járművek annak idején csak 8 kerékpár szállítására kaptak engedélyt, amelyet nem vagy csak nagyon körülményes utakon lehet bővíteni.
Régi állapotok a fogaskerekűn forrás: critacalmass.hu
Most végre megindult az érdemi egyeztetés.
A BKV által készített legutóbbi fejlesztési tervek 14-16 darab bicikli szállításához elegendő bővítést tartalmaztak, azonban ez a szám már a saját (BKV-s) felmérések szerint sem elegendő. Az egyeztetés során a tervezett elrendezéssel kapcsolatban több kifogásunk is volt. Véleményünk szerint a tervezett rendszer nem elégített ki minden igényt, így a javaslatainkat, illetve a megbeszélt módosításokat lerajzoltuk és elküldtük a BKK számára.
A rajzolás folyamán rájöttünk, hogy a BKV által tervezett 14-16 bicikli szabályosan nem fér be a rendelkezésre álló területre, és plusz területet nem kívánt a BKV áldozni a kerékpárszállításra. Rajzaink szerint szabályos elhelyezésben a fogason csak 12 bicikli fér el, amely növekedés a jelenlegi 8-hoz képest a beruházás nagyságával sem lenne arányos, és az igényeket sem elégítené ki; ezért most azon dolgozunk közösen, hogy még 8 ülőhely helyén alakítsanak ki kerékpárszállításra alkalmas területet, mivel az utasforgalom ezt az ülésszámcsökkentést még bőven megengedné. Ezzel a megoldással már plusz 6, vagyis 18 bicikli lenne szállítható, ami kezdésnek már elegendő.
Nagyobb kapacitás elérésére sajnos most nincs mód, de a tervezett módosítást a BKV még a nyári szezon előtt szeretné végrehajtani. Most nem lehet új kocsit a szerelvények mögé kötni, vagy a jelenlegi kocsikat komolyabban átalakítani, mert arra vagy pénz nincs, a pálya, vagy esetleg a menetrend nem engedi meg.
Van szó későbbi kocsibeszerzésről is, ahol mindenképpen számolni kell majd a kerékpárszállítással, de addig is javasoljuk a kerékpáros bérlet bevezetését, amely nem a bérlet kiegészítése lenne, hanem egy külön bérlettípus, ami csak azokon a járműveken lenne érvényes, amelyeken kerékpár szállítható, így nem kellene fizetni egyéb, nem igénybe vett szolgáltatásokért (például a "buszozásért", ami a jelenlegi bérletárban természetesen benne van). Javasoltuk továbbá a Libegőn való kerékpárszállítást is, amelyre külföldön találhatunk működő példákat és itthon egy jó alternatívája lenne a fogasnak.
Megteszünk mindent, hogy a kapacitásbővítés gyorsan megvalósuljon, mert nap mint nap hallunk sztorikat arról, hogy az utasoknak várniuk kell a következő fogasra, mert "nem fér fel" a bicklijük.
A BKK-nak küldött észrevételeinket és javaslatainkat tartalmazó levelünket itt találjátok.