Facebook Instagram Youtube

MINDEN ÚT BRINGAÚT! – A 2008 április 20-adikai Critical Mass kerékpáros felvonulás jelmondata.

2008.04.21
A Magyar Kerékpárosklub fontosnak tartja, hogy e gondolatot mindenki számára érthetővé és elfogadhatóvá tegye. Alábbi állásfoglalásunk a fenti jelszavunkban megfogalmazott szakmai érveket ismerteti. Sokan mondják, hogy szívesen közlekednének kerékpárral Budapesten, de nem mernek, mert nincsen elég bringaút. Pedig MINDEN ÚT BRINGAÚT! Kerékpárral ugyanis mindenütt szabad közlekedni, ahol azt a KRESZ nem tiltja. A jövőképünk, hogy minden úticél elérhető legyen kerékpárral is: gyorsan, akadálymentesen, biztonságosan.

A Magyar Kerékpárosklub fontosnak tartja, hogy e gondolatot mindenki számára érthetővé és elfogadhatóvá tegye. Alábbi állásfoglalásunk a fenti jelszavunkban megfogalmazott szakmai érveket ismerteti. Sokan mondják, hogy szívesen közlekednének kerékpárral Budapesten, de nem mernek, mert nincsen elég bringaút. Pedig MINDEN ÚT BRINGAÚT! Kerékpárral ugyanis mindenütt szabad közlekedni, ahol azt a KRESZ nem tiltja. A jövőképünk, hogy minden úticél elérhető legyen kerékpárral is: gyorsan, akadálymentesen, biztonságosan. A kerékpár nemcsak játékszer, sportszer, hanem – talán elsősorban - közlekedési eszköz. Rövid, 5 km alatti távolságokra biciklizni a legjobb. Gyorsabb, mint az autó, hiszen nem kell vele megállni a dugóban, nem probléma a parkolás sem. De gyorsabb a tömegközlekedésnél is, mert nem kell várni a megállóban, és szinte ajtótól-ajtóig lehet vele menni. A kerékpár jármű, tehát az úton a helye - nem a járdán. Ezzel együtt jár, hogy a kerékpáros maga is járművezető – tehát viselkedjen úgy, és cserébe tekintsék is őt annak. A kerékpározás integrált és egyenrangú része kell legyen a közlekedésnek, ezt a szempontot következetesen minden közlekedésfejlesztésnél figyelembe kell venni. Minden egyes utcában önálló kerékpárút építésére sem mód, sem szükség nincsen. Van. ahol szükséges önálló kerékpárút, van, ahol a kerékpáros együtt haladhat más járművekkel. Azok a jó megoldások, amelyek elsősorban nem a forgalom résztvevőinek teljes fizikai elválasztására, hanem a kölcsönös együttműködésre alapozzák a kerékpárosok biztonságos közlekedését. A gépjárművektől való teljes elválasztás mindkét félnek hamis biztonságérzetet ad, a kereszteződésekben nem tanít a megfelelő körültekintésre. A legtöbb baleset a kerékpárút és a közút keresztezésében történik! A cél tehát nem kizárólag az, hogy önálló kerékpárutak épüljenek, hanem hogy a meglévő úthálózat is kerékpárosbarát legyen! Nem a kerékpárutak hossza, hanem a kerékpárosbarát terület nagysága mutatja meg, hogy egy település mennyit tesz a fenntartható közlekedésért. A vasárnapi Critical Mass-en a kerékpárosok valóban elérték a kritikus tömeget. Előző pénteken, a sztrájk idején már láttuk, hogy rengeteg budapestinek van biciklije, és meri forgalomban is használni. Budapesten már több tízezren bicikliznek naponta. Sorra dőlnek meg az előítéletek. Kiderült, hogy kortól, nemtől és szinte lakhelytől függetlenül lehet kerékpárral közlekedni, és ez még jó közérzetet is okoz. Szabadságot ad a közlekedésben, egészséges, olcsó és tiszta. Kerékpárosbarát városi közlekedést szeretnénk. A Critical Mass üzent, hogy helyet kér az utakon. Minden út bringaút!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron