Facebook Instagram Youtube

Mit tehet az önkormányzat a kerékpáros közlekedés fejlesztése érdekében?

Mit tehet az önkormányzat a kerékpáros közlekedés fejlesztése érdekében?
2015.01.05
FRISS: Már angolul és románul is elérhető önkormányzatoknak készített kiadványunk! - Szakmai munkacsoportunk által összeállított kiadványunk abban segíti az önkormányzatokat, miképpen tehetik településüket élhetőbbé költséghatékonyan és gyorsan - a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása által. Töltsd le a kiadványt az oldal legalján!
FRISS: Már angolul és románul is elérhető önkormányzatoknak készített kiadványunk! - Szakmai munkacsoportunk által összeállított kiadványunk abban segíti az önkormányzatokat, miképpen tehetik településüket élhetőbbé költséghatékonyan és gyorsan - a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása által. Töltsd le a kiadványt az oldal legalján!
 
Mit tehet az önkormányzat a kerékpáros közlekedés fejlesztése érdekében? Ez a kérdés korábban nem így hangzott, szakpolitikusok és mérnökök is inkább azt kérdezték: mit csináljunk a bringásokkal, egyre többen vannak és zavarják a közlekedést.
 
Mára már van néhány szakember hazánkban is, aki nem azt gondolja, hogy a közlekedés kizárólag autók jövését-menését jelenti. Ők azok, akik tudják, hogy a gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlesztése, ellentétben azzal, amilyen olcsó, sokszoros gazdasági, egészségügyi és környezeti haszonnal jár. 
 
Az önkormányzati választásokra készülve a Kerékpárosklub szakemberei összeszedték, melyek azok a kerékpáros fejlesztések, amelyek olcsón és gyorsan tehetik fenntarthatóbbá a közlekedést és jobbá, élhetőbbé a településeket.
 
A 10 oldalas kiadvánnyal azt szeretnénk elérni, hogy a következő 5 éves önkormányzati ciklus vezetői tisztában legyenek ezekkel az eszközökkel és egyben szeretnénk felajánlani együttműködésünket a szakmai munkában. A kiadvány része annak a kampánynak, melynek részeként Budapesten, Debrecenben, Szentendrén és Sopronban egy Tour de Voks névre hallgató bringás felvonulás keretében keressük fel a polgármesterjelölteket, ezen kívül pedig több száz polgármesterjelölthöz juttatjuk el a kiadványt. 
 

Pár tény a kiadványból:

  • A megfelelő kerékpáros fejlesztések segítik a levegő- és az életminőség javulását, a gazdasági fejlődés motorjai lehetnek.
     
  • A ma leggyakrabban épülő rossz minőségű bicikliutakra fordított pénzből sokkal több és biztonságosabb kerékpársáv építhető.
     
  • Egy darab kerékpárparkoló építésének költsége töredéke egy aszfaltozott parkolóhelyének
     
  • Biciklitárolók telepítésével egy autó helyén 8 kerékpár is elfér, ezzel hatékonyabbá válik a közlekedés, fellendül a kereskedelem
     
  • Előretolt kerékpáros felállóhelyekkel könnyebbé és biztonságosabbá lehet tenni a lámpáknál való elindulást és kanyarodást
  • Kerékpáros nyommal ott is segíthetjük a bringázást, ahol nincs hely külön kerékpársávra, költségéből pedig 250 méter elkülönített kerékpárút helyett 50 kilométer úttest tehető biztonságosabbá
  • Egyirányú utcák megnyitása kétirányú kerékpározásnak kerülőutakat spórol meg és a tévhitekkel ellentétben még a közlekedés biztonságát is javítja
     
  • Sebességcsökkentéssel, forgalomcsillapítással elkerülhetőek a balesetek és élhetőbbé tehetőek az utcák
     
  • Autóbusz-kerékpársávok szinte ingyen alakíthatóak ki

A "Költséghatékony megoldások önkormányzatok számára" c. kiadvány alább tölthető le:


Angolra fordította Liptay Orsolya, lektorálta: Dalos Péter, Dormán Emese, Rachel Hideg és Greg Spencer.
 
A román nyelvű fordításért köszönet romániai partnerünknek, a Marosszéki Közösségi Alapítványnak (Fundația Comunitară Mureș).
 
 
 

Magyar Kerékpárosklub a legnagyobb civil szakmai szervezet ma Magyarországon, mely az élhető településekért és ennek részeként a kerékpározás feltételeinek megteremtéséért dolgozik. Munkánk elengedhetetlen feltétele a függetlenség. Nem függhetünk olyan szervezetektől, melyeket kontrollálnunk kell, ezért alapvető fontosságú a közösségi finanszírozás megerősítése. Ha egyetértesz céljainkkal, támogass minket éves tagsági díjaddal és adód 1%-ával !

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron