Facebook Instagram Youtube

Továbbra is rengetegen kerékpározunk Budapesten! Összesítettük a budapesti kerékpáros forgalomszámlálók adatait

Továbbra is rengetegen kerékpározunk Budapesten! Összesítettük a budapesti kerékpáros forgalomszámlálók adatait
2023.01.10
A legnépszerűbb mérési pont továbbra is a Bem rakpart , a Kiskörúton és Hungária körúton pedig növekedést mértek a számlálók. 2022-ben május volt a legbringásabb hónap, akkor összesen 381.185 elhaladást mértek a kerékpáros forgalomszámlálók, ez 38%-os növekedést jelent 2021 májusához képest.

2022-ben is rengetegen választották a kerékpárt a mindennapi közlekedés során Budapesten. A BKK öt, nyilvános adatokat szolgáltató kerékpáros forgalomszámlálója 2022-ben összesen 2.831.724 elhaladást mért, 2021-ben ez a szám 2.844.699, míg 2020-ban 2.771.710 volt. 2022-ben több hónapos adatvesztéssel kellett számolnunk a Weiss Manfréd úti kerékpárút esetében, ugyanis a nyár végén kábelcserés munkálatok kezdődtek a csepeli kerékpárúton, az újraaszfaltozás során azt tapasztaltuk, hogy a burkolat nem megfelelő minőségben került visszaállításra, ezért kértük, hogy a felbontás előtti minőségnek megfelelő útburkolat kerüljön helyreállításra - viszont ez még a cikk írásának időpontjában sem fejeződött be, így a számláló sem került vissza a helyére.


A legnépszerűbb mérési pont továbbra is a Bem rakpart, a Kiskörúton és Hungária körúton pedig növekedést mértek a számlálók. Az adatok azt mutatják, hogy egyre többen ismerik fel a kerékpározás előnyeit, ám növekedés fenntartásához folytatni kell a fejlesztéseket. A BKK öt, nyilvános adatot szolgáltató mérőeszköze szerint mért  2.831.724 elhaladási szám a valóságban nagyobb lehet, mivel a több meghibásodás, és a nagyobb csoportok esetén hiányos mérés inkább a tendenciára segít következtetni.

Bringán maradtak a városlakók:

2020-ban mért kiugró 15%-os növekedés határozottan nem egynyári kerékpározókat hozott a város számára, ugyanis akik akkor kerékpárra ültek, azok 2022-ben is rajta maradtak. 2022-ben május volt a legbringásabb hónap, akkor összesen 381.185 elhaladást mértek a kerékpáros forgalomszámlálók, ez 38%-os növekedést jelent 2021 májusához képest. Egyre többen ismerik fel, hogy a kerékpár télen is a legmegbízhatóbb és legszabadabb közlekedési eszköz: novemberben 157.881-, decemberben pedig 93.186 elhaladást mértek a számlálók.


A budapestiek továbbra is szívesen kerékpároznak a mindennapok során, és ezzel nem csak maguknak, hanem a környezetüknek is élhetőbb várost teremtenek. Még többen kerékpároznának, ha további jelentős kerékpárosbarát fejlesztések valósulnának meg. Szerencsére a 2022-es év sem volt eseménytelen bringás-fejlesztések terén, a Kerékpárosklub munkatársai, tagjai és támogatói nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy az alábbi fejlesztések megvalósuljanak:

Nézzük a számokat:

A mért útvonalak közül évek óta a budai rakpart kerékpárútja a legnépszerűbb, ahol nyáron egybefüggő kerékpáros dugókat lehet látni, ez jól mutatja, hogy a régen tervezett és nem bővített infrastruktúra sem a jelenlegi igényeket, sem a várt növekedést nem szolgálja már ki. A Bem téri számláló 2022-ben 1.144.542 elhaladást mért, ez a szám 2021-ben 1.145.165 volt. A számok nagysága és a kerékpározók egymáshoz közeli elhaladása miatt feltételezhetjük, hogy az itteni mérőeszközök nem képesek mindenkit egyesével megszámolni, több kerékpárt számolhatnak egynek. 

A képzeletbeli népszerűségi listánk második helyére az Árpád híd forgalomszámlálója került, itt 603.265 elhaladást mértek. A dobogó harmadik helyére pedig a Múzeum körúti számláló került a maga 533.343 elhaladásával, ami 6%-os növekedést jelent 2021-hez képest, amikor 503.181 elhaladást mért a számláló. De nem csak itt mértünk növekedést, hanem a Hungária körúton is, ahol 344.632-re nőtt az elhaladások száma, ez 2021-ben 341.481 volt - itt annak ellenére nőtt a kerékpáros forgalom, hogy a Hungária körút útburkolatának felújítása a kerékpáros átvezetéseket is érintette, és ezek a sokszor balesetveszélyes felbontások sem tartották vissza a kerékpárosokat. A bevezetőben már említett Weiss Manfréd úti kerékpárút felbontása, és a számláló eltávolításának következtében sajnos nem a valós mért adatokat közöljük, hanem a BKK által - matematikai módszertannal meghatározott áthaladási értékeket használjuk.

2022-ben a MOL Bubi közbringa kihasználtsága hónapról hónapra rekordokat döntött, bővült a kerékpárok- és a gyűjtőállomások száma is. 2023 január 19-től a szolgáltatás díja is növekedni fog: a havi bérlet 500ft/hó helyett 1000ft/hó, a percalapú használat pedig 20ft/perc díj helyett 40ft/perc lesz. Bízunk abban, hogy a használati díjak növelésével tovább fog bővülni a gyűjtőállomások és a kerékpárok száma is.


2023-ban is azért fogunk dolgozni, hogy minél több biztonságos kerékpáros infrastruktúra létesüljön az egész országban, így Budapesten is. Sok mindent elértünk már, de még többet kell dolgoznunk azért, hogy a kerékpározás iránti növekvő igényt kiszolgáló fejlesztések valósuljanak meg a városban. Idén az egyik legfontosabb célunk, hogy a Lánchíd átjárhatósága megmaradjon a tesztidőszak után is; emellett pedig azt szeretnénk, hogy a metrópótlás után kerékpársáv legyen az Üllői úton és a Váci úton, valamint a kerékpárral közlekedők számára biztonságosabb legyen a Kiskörút és az Astoria; biztonságosabbá akarjuk tenni a város kerékpársávjait, mert sokszor parkoló autók foglalják el a kerékpározók helyét; a Szent István körút bringázhatóvá tétele ötletünk nyert, de meg is kell valósuljon még idén; és további ötleteket adtunk be a 2023-as közösségi költségvetésbe - idén is számítunk a szavazatokra! 

A mérésekről:

Elemzésünkben a BKK 5, nyilvános adatot szolgáltató kerékpárszámlálójának méréseit tudjuk összegezni.
A helyszínek:

  • Árpád híd
  • Bem rakpart
  • Hungária körút
  • Múzeum körút
  • Weiss Manfréd út

Örülünk, hogy korábbi kérésünk utat talált, ma már mindenki számára elérhető a kerékpáros forgalom adatai a BKK holnapján.

Itt találjátok: Kerékpáros mérőpontok adatai

Olvasd el ezt is:


Figyelem

Támogasd adód 1%-ával a Magyar Kerékpárosklub bringás fejlődésért végzett munkáját!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron