Miért jó tagnak lenni?

Már Párizsban sem kell feltétlenül megállni a pirosnál kerékpárral

Címkék:

A közlekedési lámpa  és a kerékpározás viszonya  régóta témája nemcsak a szakmai, hanem a mindennapi beszélgetéseknek, és néha a médiában is megjelenik. Kerékpáros érdekvédelmi szervezetként gyakran találkozunk az alábbi végső érvvel: „Mit akartok, amikor még azt sem tudjátok elérni, hogy a bringások a  piros lámpát betartsák”. Erre az a válaszunk, hogy inkább a szabályokat lenne érdemes úgy alakítani, hogy ténylegesen segítsék a közlekedést -  nem utolsósorban pedig a kerékpáros közlekedés fejlődését. Nézzük, milyen válaszokat próbálnak adni erre a kérdésre/problémára külföldön. Ott, ahol eldöntötték: a kerékpár mint közlekedési eszköz kiemelten fejlesztendő.

Legutóbb Belgiumban engedélyezték kerékpárosok számára piros lámpáknál a jobbra kanyarodást, és most a franciák kísérleteznek hasonló rendszerrel. Sőt, Párizsban még tovább mennek: nemcsak jobbra kanyarodásnál hajthat be a kerékpáros piros jelzés esetén a kereszteződésbe, hanem T kereszteződésben akár egyenesen is továbbhaladhat.


Ha kint a kiegészítő tábla, akkor piros jelzés esetén is továbbhaladhatunk kerékpárral.
Kép: The Times

A rendszert már tesztelik Bordeauxban, Strasbourgban és Nantesban, ahol a módosítások bevezetése óta nem romlottak a baleseti mutatók, közlekedési szakemberek pedig hosszútávon a mutatók javulására számítanak.

Párizs keleti részének 15 kereszteződésében kezdték meg az új rendszer tesztelését, ami az egész városra kiterjesztve több mint 1700 kereszteződést érint majd. A kerékpárosok a megkülönböztető táblákkal (lásd bal oldali kép) ellátott kereszteződésekben piros lámpánál is kanyarodhatnak jobbra, illetve T kereszteződésben – a T betű felső szára által jelképezett úton jobbról balra haladva – egyenesen is továbbhaladhatnak.

Párizs az utóbbi években elkötelezte magát a kerékpárosbarát fejlesztések területén, a Vélib bevezetése és az azzal párhuzamosan folytatott kerékpárosbarát infrastruktúra-kiépítés hatására ugrásszerűen megnőtt a városban a kerékpárosok száma. Egyre több a kezdő kerékpáros az utcákon, a város pedig felismerte, hogy a balesetek csökkentésének nem a túlszabályozás a módja, hanem épp ellenkezőleg – a részletes szabályozás helyett a közlekedők partnerségét, egymásra figyelését kell erősíteni. 

A világsajtó hamar fel is kapta a témát, és olyan szalagcímekkel jelentettek meg cikkeket, hogy a kerékpárosok figyelmen kívül hagyhatják a piros lámpát, és joguk van megszegni a KRESZ-t, stb. Pedig nem arról van szó, hogy a kerékpárosokra nem vonatkozik a piros lámpa, vagy úgy kezelhetik, mintha ott sem lenne. Ilyen kereszteződésekben ugyanis piroson áthajtás esetén elsőbbséget kell adni a gyalogosoknak és balról érkező járműveknek - jobbról ugye nem kell forgalomra számítani ezekben az esetekben.  

Ezeknek a módosításoknak természetesen több ellenzője is van. A legfőbb ellenérv az, hogy bizonytalanságot szül az, ha a közlekedési szabályok betartása nem vonatkoznak mindenkire. Pedig nem erről van szó – a szabályok továbbra is a közlekedés minden résztvevőjére érvényesek. Fentebb írtuk is, hogy az új rendszer nem azt jelenti hogy a piros nem vonatkozik a kerékpárosra – vonatkozik rá is, csak a betartása más módon történik. Egy autópálya kezdete tábla eddig is más jelentett egy gépjárművezetőnek mint egy kerékpárosnak – az egyiknek azt, hogy mehet 130-cal, a másiknak azt, hogy behajtani tilos.  

 

Bicycles, Rolling Stops, and the Idaho Stop from Spencer Boomhower on Vimeo

De nemcsak piros lámpák esetében találkozhatunk a ilyen szabályokkal. Az USA-ban például Idaho államban a stoptáblánál nem kell megállnia a kerékpárosnak – persze az elsőbbség megadása ugyanúgy kötelező. Az ottani törvény szerint a kerékpárosoknak a STOP táblát elsőbbségadás kötelező táblaként kell kezelni, a piros lámpát pedig STOP táblaként. Ez egy 1982-es törvény – tehát a párizsi példa nem új. Bővebben az idahoi törvény hatásairól itt olvashattok.

A lényege ezeknek az intézkedéseknek, hogy népszerűbbé tegyék a kerékpározást, és a „safety in numbers” elmélet alapján a kerékpárosok számának növekedésével csökkenjen a balesetek aránya.

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Nekem az a véleményem, hogy az ilyen és ehhez hasonló szabályoknak nem csak a népszerűsítés az értelmük. Amikor eltérő módon közlekedünk, akkor eltérő adottságokkal is közlekedünk, ezt szerintem jó, ha megpróbálják minél inkább figyelembe venni, ne csak autópályáknál. (gyalogos övezetekben, tereken ugye nincs semmi tábla meg lámpa meg zebra mégsincs sok baleset).

Ide kapcsolódik a jelenlegi szabályozás szentirásként való értelmezése (ami nyilván azért van, mert ezt verték bele az emberek fejébe) ez nem igy van, ha nálunk nem is nagyon, de azért nálunk is változik és szükség is van rá. Nálunk különösen, ahol az autózásra lett szabbva nagyon is erősen, és sajnos, nem sajnos nem csak a szabályozás, de az alkalmazás is. Ez talán jó volt , valamikor de már nem az.
Amikor egy megálló előtt lámpás zebra van csakis azért, mert az autóvezetők nem voltak képesek betartani a szabályokat, vagyis megállni a gyalogosnak a zebránál (nincs erős gyalogos, közepes járműforgalom) amikor átkelnek a buszhoz, vagy arról leszállva... igy lehet csökkenteni a belesetek ugye... vagy nem, de a hibás már egyértelműbb, ugyanakkor 10-15 perces intervallumok között, amikor nem jön busz de a lámpa vált, mindenki szív. Vagy a gyalogos, aki vár, pedig semmi nem jön (nem is vár) vagy a kerékpáros (és más járművezető is), mert bár üres a járda belátható távolságokon belül, neki szabály szerint állnia kell(lene).

Ez csak egy példa volt, amit én nap mint nap átélek, ezért bosszantó, de sok ilyet lehetne találni

Na, ez már tényleg valamiféle igazi fejlődés.