Országos kerékpáros szakmai konferencián vettünk részt
A konferencia nyitóbeszédei után a délelőtti program a plenáris előadásoknak adott helyet. A hazai előadók sorát két külföldi vendég színesítette: Martin Blum Bécsből és Troels Andersen Dániából. Az ebédszünet után az interaktivitásé volt a főszerep, a résztvevők három párhuzamos workshop közül választhattak.
- dr. Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára nyitotta meg az eseményt. Bevezető előadásában egyértelművé tette, hogy kormányzati szinten is fontos a kerékpáros közlekedés támogatása. Az előadásból megismerhettük a minisztérium fejlesztési céljait, a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia kerékpáros vonatkozásait.
- Martin Blum Bécs Város kerékpárügyi megbízottja Bécs kerékpáros politikáját körvonalazta.
Bécs az elmúlt években jelentős erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy vonzóvá tegye a városi kerékpározást. Az úthálózat kerékpárosbaráttá tétele, a szemléletformáló és promóciós kampányok mind hozzájárultak, hogy mára 6% körüli a Bécsben kerékpárral közlekedők részaránya, ami ráadásul folyamatosan nő. - Kerényi László Sándor, a BKK közlekedésstartégiai vezetője a BKK Integrált városi mobilitás-fejlesztéséről beszélt.
Hova tovább Budapest? A főváros friss fenntartható mobilitási terve ambíciózus terveket és célokat fogalmaz meg egy élhetőbb Budapest felé. A kerékpáros közlekedés integrációja érdekében már megvalósult és a jövőben várható intézkedésekről hallhattunk. - Troels Andersen Dánia kerékpáros nagykövete a kerékpározás gazdasági hasznát mutatta be.
Mint az közismert, a kerékpárhasználat részarányának növekedése számos gazdasági előnnyel jár. Vendégelőadónk jóvoltából néhány dán trendet és statisztikát ismerhettünk meg a témában. Piackutatási adatok alapján látható volt, hogy a kerékpáros vásárlók összességében legalább annyit költenek, mint gépkocsival érkező társaik.
- Berencsi Miklós a KKK osztályvezetője a Bringázni Élmény projektet mutatta be.
A projekt tartalmazza az ország több turisztikai nyomvonalának újragondolását és tervezését, a KENYI (Kerékpárút Nyilvántartó Rendszer) fejlesztését és több döntéselőkészítő tanulmány elkészültét. A tervek szerint hamarosan döntés születhet egy Kerékpáros Koordinációs Szervezet felállításáról, valamint egy miniszteri vagy miniszterelnöki kerékpáros megbízott kijelöléséről. - Pengő Julianna Komárom-Esztergom megye főépítésze a megyei hálózatos kerékpáros fejlesztésekről beszélt.
Komárom-Esztergom megye számos előremutató fejlesztést valósított meg a fenntartható közlekedési módok támogatása érdekében. A közösségi és kerékpáros közlekedés támogatása, az intermodalitás feltételeinek megteremtése, az utasbarát utasinformációs rendszerek kiépítése folyamatos és magától értetődő. - Mihálffy Krisztina a Közlekedési Koordinációs Központ (KKK) projektvezetője a megvalósíthatósági tanulmányok eredményeit ismertette.
A Bringázni élmény! projekt keretében átgondolásra kerül az Euro-Velo 6 Rajka-Budapest szakasza, valamint a balatoni bringakör, továbbá kiépül a Budapest-Balaton nyomvonal. A tervek elkészültek, ezek részleteiről, a megvalósítás ütemezéséről hallhattunk előadást. - László János a Magyar Kerékpárosklub elnöke a bennünk levő félelemről beszélt, és arról, mit tehetnek az önkormányzatok a kerékpárosbarát közlekedés fejlesztése érdekében.
Kerékpározni veszélyes? Valójában ki veszélyeztet kit a közlekedésben? Mi okozhatja azt, hogy a közlekedő veszélybe kerül? Milyen eszközök állnak rendelkezésre a veszély elhárítására? Ezeket a kérdéseket járta körbe László János, majd bemutatta azokat a költséghatékony eszközöket, melyekkel egyszerűen és olcsón kerékpárosbaráttá tehetjük településeinket.
A délutáni programot 3 szekció ülés tette interaktívvá:
1. Infrastruktúra-fejlesztés - Kovács Gergely, TRENECON COWI:
- Bencze-Kovács Virág kerékpáros stratégiai koordinátor, BKK - Komplex szemléletű kerékpárosbarát fejlesztés tapasztalatai Budapesten
- Nagy Sándor alpolgármester, Szeged - Kerékpáros fejlesztések Szegeden
- Kovács Gergely és Vincze Tibor tervezők, TRENECON COWI - Kerékpársáv emelt szinten
- Kilián Zsolt tervező, Hajtás-Pajtás - E-cargo és kerékpáros szállítmányozás
- Dalos Péter üzemeltetési főmunkatárs, BKK - MOL BuBi projekt megvalósítás műszaki nehézségei, tanulságai
- Szabó László CityBike Szeged - CityBike Szeged
- Varga Mihály designer, Neuzer Kft. - Cycleme system Esztergomban
- Polgári István stratégiai csoportvezető, Győr - Közösségi kerékpárkölcsönző rendszer kialakítása a városban
- dr.Vasvári Gábor projektvezető, Magyar Telekom Zrt - Munkatársi kerékpárkölcsönző rendszer a MT Zrt-nél
3. BYPAD kerékpáros audit – László János és Radics Miklós, Magyar Kerékpárosklub
A BYPAD (Bicycle Policy Audit) egy auditáló eljárás, mely a városvezetés kerékpáros közlekedés fejlesztésébe vetett erőfeszítéseit, a település kerékpárforgalmi hálózatának használhatóságát, a népszerűsítés és oktatás-nevelés területén hozott intézkedéseket hivatott értékelni. A procedúra alapja az önértékelés, célja pedig az értékelő felek (városvezetők, döntéshozók, politikusok, helyi civil szervezetek, lakosok) közötti kommunikáció és együttműködés elindítása. A BYPAD remek eszköze lehet a fejlődés útján való elindulásnak. A workshopon interaktívan, közös munka keretében ismertettük meg a résztvevőket a módszerrel, annak alkalmazásával és hasznával.
Kapcsolódó hírek
A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.
2021.01.11 | aron2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.
2020.12.29 | aronTérképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!
2021.02.03 | aron