Facebook Instagram Youtube

Villamosépítés buktatókkal

Villamosépítés buktatókkal
2014.08.12
Hosszú évek után Budapesten újra dübörög a villamosépítési láz. Várhatóan 2015-re már Budára is át fog menni az 1-es villamos, a tervek szerint a jövőben egészen az Etele térig hosszabbítják a vonalat.

Hosszú évek után Budapesten újra dübörög a villamosépítési láz. Várhatóan 2015-re már Budára is át fog menni az 1-es villamos, a tervek szerint a jövőben egészen az Etele térig hosszabbítják a vonalat.

Hosszú évek után Budapesten újra dübörög a villamosépítési láz. Várhatóan 2015-re már Budára is át fog menni az 1-es villamos, a tervek szerint a jövőben egészen az Etele térig hosszabbítják a vonalat. A beruházás terveinek ismertetése, a lakossági észrevételek beérkezése ezekben a hetekben zajlik.

A villamosvonal Kelenföldig történő meghosszabbításának terveivel 2014 áprilisában találkoztunk először. Az akkor felvetett koncepcionális problémák azóta sem oldóttak meg, közben lakossági fórumig jutott a projekt.

A beruházás egyértelműen pozitív hatást gyakorolhat a környék közösségi közlekedésére, azonban sajnálattal fogadtuk, hogy a koncepció a kerékpárral közlekedni kívánók igényeit nem elégíti ki teljes mértékben. Mintha bizonyos szakaszokon "tegyük el a kerékpárútvonalat valahová" elgondolás mellett haladt volna a tervezés.  A Fehérvári úttól a Tétényi útig kompromisszumosan ugyan, de sikerült megoldani a kerékpárosok irányhelyes vezetését, azonban továbbhaladva az Etele térig a bicikliseket az út nyugati oldalán vezetik, felesleges oldalváltásokat előidézve.

A tervezett kialakítás ebben a formában a jelenlegihez képest nehezíti a kerékpározók dolgát, elég megnézni a Tétényi úti csomópont körüli káoszt. Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy az új létesítményeket ne a régi, elavult koncepció alapján épült hálózathoz próbáljuk illeszteni, inkább fordítva, a régit illesszük az újhoz. Igyekezzünk a csatlakozásokat a lehető legjobban megvalósítani.

Üdvözlendő, hogy a város kerékpárosbaráttá válása napról napra érzékelhető, azonban jelen esetben az alkalmazott megoldásokkal  nem értünk egyet.

1. A fejlesztés nem valósulhat meg a gyalogosok kárára, nem növelheti a gyalogosok és kerékpárosok közötti konfliktusokat.
2. Továbbá, a kerékpárosok Tétényi út és Etele tér közötti egyoldali vezetése nem elégíti ki a városi közlekedés igényeit, mivel:

  • a kerékpárral közlekedőket járműként kell kezelni és a közlekedés többi résztvevőjével integráltan kell vezetni, ezt a követelményt ez a kialakítás nem tudja teljesíteni;
  • csak az út egyik oldalán lévő létesítményeket szolgálja ki megfelelően, egyébként az út keresztezésére van szükség, az oldalváltások felesleges kockázattal járnak;
  • az úttesten közlekedőhöz képest, az ellenirányban kerékpározók természetellenesen balra tarts szerint közlekednek, ami konfliktusokat, esetleges baleseteket generál.

Véleményünk szerint az Etele út Tétényi út - Etele tér közötti szakaszának felülvizsgálatára van szükség, annak érdekében, hogy minden közlekedő számára megfelelő megoldás születhessen. A beruházás hosszú évekig meghatározza a környék forgalmi rendjét, ezért fontos, hogy a jelenleginél rosszabb megoldás semmiképpen se szülessen. Elvárható, hogy a megvalósuló létesítmények képesek legyenek kiszolgálni a jövőben várható növekvő kerékpárosok számát. 

A BKK honlapján a beruházás előzményei és az elkészült tervek itt érhetőek el. Az észrevételek beérkezésének határideje augusztus 17 éjfél.

(Fotók: BKK)

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron