Hosszú évek után Budapesten újra dübörög a villamosépítési láz. Várhatóan 2015-re már Budára is át fog menni az 1-es villamos, a tervek szerint a jövőben egészen az Etele térig hosszabbítják a vonalat.
Hosszú évek után Budapesten újra dübörög a villamosépítési láz. Várhatóan 2015-re már Budára is át fog menni az 1-es villamos, a tervek szerint a jövőben egészen az Etele térig hosszabbítják a vonalat. A beruházás terveinek ismertetése, a lakossági észrevételek beérkezése ezekben a hetekben zajlik.
A villamosvonal Kelenföldig történő meghosszabbításának terveivel 2014 áprilisában találkoztunk először. Az akkor felvetett koncepcionális problémák azóta sem oldóttak meg, közben lakossági fórumig jutott a projekt.
A beruházás egyértelműen pozitív hatást gyakorolhat a környék közösségi közlekedésére, azonban sajnálattal fogadtuk, hogy a koncepció a kerékpárral közlekedni kívánók igényeit nem elégíti ki teljes mértékben. Mintha bizonyos szakaszokon "tegyük el a kerékpárútvonalat valahová" elgondolás mellett haladt volna a tervezés. A Fehérvári úttól a Tétényi útig kompromisszumosan ugyan, de sikerült megoldani a kerékpárosok irányhelyes vezetését, azonban továbbhaladva az Etele térig a bicikliseket az út nyugati oldalán vezetik, felesleges oldalváltásokat előidézve.
A tervezett kialakítás ebben a formában a jelenlegihez képest nehezíti a kerékpározók dolgát, elég megnézni a Tétényi úti csomópont körüli káoszt. Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy az új létesítményeket ne a régi, elavult koncepció alapján épült hálózathoz próbáljuk illeszteni, inkább fordítva, a régit illesszük az újhoz. Igyekezzünk a csatlakozásokat a lehető legjobban megvalósítani.
Üdvözlendő, hogy a város kerékpárosbaráttá válása napról napra érzékelhető, azonban jelen esetben az alkalmazott megoldásokkal nem értünk egyet.
1. A fejlesztés nem valósulhat meg a gyalogosok kárára, nem növelheti a gyalogosok és kerékpárosok közötti konfliktusokat.
2. Továbbá, a kerékpárosok Tétényi út és Etele tér közötti egyoldali vezetése nem elégíti ki a városi közlekedés igényeit, mivel:
- a kerékpárral közlekedőket járműként kell kezelni és a közlekedés többi résztvevőjével integráltan kell vezetni, ezt a követelményt ez a kialakítás nem tudja teljesíteni;
- csak az út egyik oldalán lévő létesítményeket szolgálja ki megfelelően, egyébként az út keresztezésére van szükség, az oldalváltások felesleges kockázattal járnak;
- az úttesten közlekedőhöz képest, az ellenirányban kerékpározók természetellenesen balra tarts szerint közlekednek, ami konfliktusokat, esetleges baleseteket generál.
Véleményünk szerint az Etele út Tétényi út - Etele tér közötti szakaszának felülvizsgálatára van szükség, annak érdekében, hogy minden közlekedő számára megfelelő megoldás születhessen. A beruházás hosszú évekig meghatározza a környék forgalmi rendjét, ezért fontos, hogy a jelenleginél rosszabb megoldás semmiképpen se szülessen. Elvárható, hogy a megvalósuló létesítmények képesek legyenek kiszolgálni a jövőben várható növekvő kerékpárosok számát.
A BKK honlapján a beruházás előzményei és az elkészült tervek itt érhetőek el. Az észrevételek beérkezésének határideje augusztus 17 éjfél.
(Fotók: BKK)