Facebook Instagram Youtube

19 év után az Andrássy úti járda újra a gyalogosoké!

19 év után az Andrássy úti járda újra a gyalogosoké!
2014.09.05
Az Andrássy út külső szakaszán lekerült a járdáról a kerékpárút. A kerékpárral közlekedők mind a szervizutat, mind a főpályát szabályosan használhatják mostantól. 8 éve adtuk be a szakasz átalakítására vonatkozó első javaslatunkat a Fővárosnak, melynek egy része 2 évvel ezelőtt, a többi része most valósult meg. Már csak néhány korrekció szükséges.
Az Andrássy út külső szakaszán lekerült a járdáról a kerékpárút. A kerékpárral közlekedők mind a szervizutat, mind a főpályát szabályosan használhatják mostantól. 8 éve adtuk be a szakasz átalakítására vonatkozó első javaslatunkat a Fővárosnak, melynek egy része 2 évvel ezelőtt, a többi része most valósult meg. Már csak néhány korrekció szükséges.
 
Már 2006-ban beterjesztettük az illetékeseknek szakmai javaslatunkat az Andrássy úttal kapcsolatban, hiszen a kialakított kerékpáros létesítmények nem feleltek meg a kerékpáros  közlekedés minimális feltételeinek sem.
Javaslataink alapján az Erzsébet tér és az Oktogon közötti szakaszon 2012 májusában cserélték meg a parkoló autók és a kerékpársáv sorrendjét, ám az Oktogonról a Hősök tere irányában csak most került sor a változtatásra.
 
Ezen a szakaszon még 1995-ben került kijelölésre közös gyalog- és kerékpárút az ún. lovagló sétányon, ami akkoriban megfelelő megoldásnak tűnt a fővárosi úttervezők számára. Ám a forgalmi igényekhez képest keskeny gyalogkerékpárút indokolatlan feszültséget okozott a gyalog és a kerékpárral közlekedők között.
 
A BKK mérése alapján 2014-re a kerékpáros forgalom elérte itt a naponta, irányonként 1300-as értéket, ami hozzávetőleg a gépjárműforgalom 12%-a. 8 évig vártunk javaslataink megvalósításra - de nagyon örülünk, hogy végre a Főváros is belátta, hogy megoldást kell találniuk. 

Most ezek a változtatások léptek érvénybe:
  • Az Andrássy úton az Oktogon és a Kodály körönd között a lovagló sétányon a közös kerékpáros-gyalogos út megszűnt, az kizárólagosan gyalogos sétánnyá vált. (A Köröndtől kifelé eddig sem lehetett a sétányon kerékpározni)
  • A szervizúton végig 30 km/h-s sebességkorlátozás került bevezetésre, illetve kerékpáros piktogramok kerültek felfestésre
  • Az Andrássy út főpályáján nem került ki kerékpározást tiltó tábla, így a gyorsabban tekerők azt is használhatják!
  • A Kodály köröndnél történt tűzvész miatti munkálatok következtében átmenetileg továbbra is a gyalog-kerékpárúton kell közlekedni.
 
A kialakítás érzékeny pontjának tűnt már eredeti javaslatunkban is a szerviz útról a kerékpárútra és onnan vissza a szervizútra való átvezetése - ami a jelenlegi megvalósulást látva további korrekciót igényel. Közlekedési munkacsoportunk megvizsgálta a kérdéses pontokat és már be is adta szakmai véleményét a BKK-nak azt kérve, hogy a hiányosságokat mielőbb orvosolják.
 

8 évvel ezelőtti javaslataink röviden ezek voltak:
  • A szervizúton 30 km/h sebességkorlátozás 
  • A szerviz úton: „Behajtani tilos, kivéve célforgalom és kerékpár!” jelzőtábla
  • Keresztutcákban „Kerékpárosok” veszélyjelző tábla „Keresztirányú kerékpár forgalom” kiegészítő táblával
  • A kereszteződéseknél felállás helyét jelző vonal és elsőbbségadás kötelező burkolati jel
  • Sárga kerékpáros piktogramok
  • A Kodály köröndnél, a köröndön keresztül minimum 2,20 m széles kerékpárút
 

A Magyar Kerékpárosklub a legnagyobb civil szakmai szervezet ma Magyarországon, mely az élhető településekért és ennek részeként a kerékpározás feltételeinek megteremtéséért dolgozik. Munkánk elengedhetetlen feltétele a függetlenség - nem függhetünk olyan szervezetektől, melyeket kontrollálnunk kell, ezért alapvető fontosságú a közösségi finanszírozás megerősítése. Ha egyetértesz céljainkkal, támogass minket éves tagsági díjaddal és adód 1%-kával !

 

Fotó: Halász Áron

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron