A német parlament által ősszel jóváhagyott új pénzügyi szabályozás megteszi az első lépéseket a közlekedés és ingázás adórendszerének fenntarthatóbb kialakítása felé. Mostanáig, a munkavállalóknak biztosított magánhasználatú vállalati autók és kerékpárok egy adókalapba tartoztak. Az új szabályozás szerint az eddigi adóértékek vonatkoznak a hagyományos üzemanyagú gépjárművekre, 50%-os adókedvezmény az elektromos autókra és teljes adómentesség a biciklikre.
Fotó: Berlin Cycle Chic
Holger Haubold cikke eredetileg az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) honlapján jelent meg, Buday Bence fordította, Halász Áron szerkesztette. A cikk a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában készült.
Ezzel a lépéssel Németország követi szomszédait, Ausztriát és Belgiumot, ahol a munkáltatók adómentesen kínálják a céges kerékpárokat. Belgiumban a vállalatok még hasznot is hajtanak a kerékpárokhoz és kerékpáros infrastruktúrához kapcsolódó kiadások révén az adócsökkentésből. A másik pozitív változás az, hogy az új német szabályozás tömegközlekedési bérletekre is vonatkozik, amelyeket szintén adómentesen kínál a munkáltató. Bár a fenntartható közlekedési módok adói csökkennek, ez a szabály nem érinti a magánhasználatra adott cégautók adótámogatását, ami 23 milliárd euró kiesést jelent évente a német költségvetésből – írja egy, az Európai Bizottságnak szóló jelentés.
Van néhány más figyelmeztetés is. Stephanie Krone, az ECF német tagszövetségének, az ADFC-nek szóvivője úgy nyilatkozott:
"Természetesen fontos jel adópolitikai szempontból, hogy a tömegközlekedés és a kerékpározás vonzóbbá váljon az autózás alternatívájaként. Sajnos a jövedelemadó egyéb változásai miatt még nem tisztázott, hogy az új törvény valóban pénzügyi előnyhöz juttatja-e a céges kerékpárokat biztosító vállalatokat. A kerékpárok biztosítása mindenesetre a munkáltatónak kifizetődő; a kerékpárral ingázó munkavállaló átlagosan kettővel kevesebb betegnapot vesz ki évente, fittebbek és motiváltabbak."
Összességében az új törvény kiváló első lépés a mobilitás fenntarthatóbb adóztatása felé, de ambiciózusabb reformokat kell követni. Az emberek biciklire ültetése érdekében még fontosabb tényező a jobb és biztonságosabb kerékpáros infrastruktúrába való befektetés. Sajnos a 2019-es közlekedésre szánt költségvetés, amelyet szintén ősszel fogadtak el, ismét jóval elmarad a 200 millió eurós éves beruházási céloktól, amelyeket 2017-ben a dízelbotrány után fogalmaztak meg.
További információ érhető el a kerékpáros és egyéb közlekedési módok pénzügyi ösztönzőiről a különböző európai országokban online összehasonlításunkban és jelentésünkben.
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!
További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.
Tetszett a cikk?
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide! Ne maradj le tagsági akciónkról!
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
- Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!