Facebook Instagram Youtube

A parkolók megépítése helyett tiltótáblák a pályaudvarokon! MEGJÖTT A MÁV VÁLASZA

A parkolók megépítése helyett tiltótáblák a pályaudvarokon! MEGJÖTT A MÁV VÁLASZA
2013.08.05
** Megérkezett a MÁV válaszlevele! ** Budapest főpályaudvarain több, mint 5000 kerékpár parkolása továbbra sem lehetséges, ám a megoldás helyett tiltótáblák: az otthagyott kerékpárokat elszállítják.
 
Frissítés 2013. aug. 8-án: megérkezett a MÁV válaszlevele, melyet változatlan formában teszünk közzé. Reméljük, hogy a budapesti pályaudvarokra is gyorsan kikerülnek a tárolók!
 
Lehangoló a helyzet a pályaudvarokon: Budapest főpályaudvarain több, mint 5000 kerékpár parkolása továbbra is megoldatlan. A MÁV azonban a parkolók megépítése helyett tiltótáblákat helyezett ki.
 
 
 
A kerékpárosok legnagyobb szakmai és érdekvédelmi szervezete, a Magyar Kerékpárosklub nem most próbálkozik először a vasúti közlekedés kerékpárosbarát fejlesztéseinek előremozdításával, ám a MÁV számára a jelek szerint nem annyira fontos az ügy. Ugyanis évek óta nincs előrelépés kerékpárok tárolásában a budapesti pályaudvarokon, hacsak az újabban kihelyezett tiltótáblákat nem tekintjük annak.
 
A Klub már régóta működik együtt a MÁV-val, legutóbb 2012-ben vizsgálták közösen a kerékpáros és vasúti közlekedés kapcsolatát, a budapesti pályaudvarok kerékpárparkolóinak tervezésében is résztvettek, egyelőre látható eredmény nélkül.
 
Ha a budapesti főpályaudvarokon nagy kapacitású és biztonságos kerékpárparkolók jelennének meg, akkor azzal az ingázók számára a vasúti szolgáltatás szintje jelentősen emelkedne – tehát vélhetően nőne az utasszám és ezzel együtt a közvetlen bevétel is. Budapest három jelentős vasúti csomópontjába a MÁV 2012. május végére el is készítette a terveket a kerékpárparkolás színvonalának fejlesztésére, ám a megvalósítás máig nem indult meg.
A Déli, Keleti és Kelenföldi pályaudvarokon a kerékpárok parkolása egyáltalán nem megoldott. Kijelölt kerékpárparkoló kizárólag a Nyugati pályaudvaron található, de itt is nagyon kevés. A kereslet-kínálat abszurditását jól szemlélteti, hogy ott a hajnali órákban fürtökben lógnak a biciklik: az utasszámhoz viszonyítva a kerékpárparkoló kapacitása olyan, mintha nem is létezne.
Egy 2011-es tanulmány („A Budapesti főpályaudvar kialakítási lehetőségeinek innovatív vizsgálata”) szerint Budapest négy legforgalmasabb vasútállomásán kb. 110.000 ember fordul meg naponta. Az érvényben lévő OTÉK (Országos Településrendezési és Építési Követelmények) szerint a főpályaudvarokon a tervezett vagy mért napi utasszám 5%-ával azonos darabszámú kerékpárparkolót lenne szükséges kialakítani. Ez azt jelenti, hogy a Keleti pályaudvaron a 35.000 utas számára 1.750 db, a Nyugati pályaudvaron a 44.000 utas számára 2.200 db, a Déli pályaudvaron 22.000 utas számára 1.100 db kerékpárparkoló kialakítására lenne szükség. Ezzel szemben a 2012-ben elkészült tervek egyik helyen sem tennék lehetővé 50-nél több bicikli elhelyezését, de még ezek a parkolók sem épültek meg.
 
A fent említett 2012-es Kerékpárosklub-MÁV közös felmérés eredményei alapján az látható, hogy a vasutat biciklivel kombináló utasok csupán egynegyede elégedett a kerékpártárolási lehetőségekkel, többségük a tárolók hiánya miatt kénytelen a kerékpárját magával vinni olyan szerelvényeken, ahol  a kerékpárszállítási kapacitás megindult fejlődése ellenére is rendre nehéz a kerékpárok elhelyezése.
 
A Magyar Kerékpárosklub követeli, hogy a MÁV azonnal tegyen lépéseket a jelenlegi tarthatatlan helyzet megoldásának érdekében. A másfél éve elkészült tervek alapján lásson neki a 3 főpályaudvaron kerékpárparkolók kiépítésének.
 
Epilógus:
A  pályaudvaroknál a “fejlődés” megindult, a helyzet "javult”: egyre több tájékoztató tábla hirdeti: „Tájékoztatjuk tisztelt utasainkat, hogy a pályaudvar területén hagyott kerékpárok elszállításra kerülnek! MÁV - Vasút Biztonsági Osztály”, újabban pedig már kerékpárral behajtani tilos tábla is került a bejáratokhoz.
 
Sajtóanyag itt.
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron