A parkolók megépítése helyett tiltótáblák a pályaudvarokon! MEGJÖTT A MÁV VÁLASZA
** Megérkezett a MÁV válaszlevele! ** Budapest főpályaudvarain több, mint 5000 kerékpár parkolása továbbra sem lehetséges, ám a megoldás helyett tiltótáblák: az otthagyott kerékpárokat elszállítják.
Frissítés 2013. aug. 8-án: megérkezett a MÁV válaszlevele, melyet változatlan formában teszünk közzé. Reméljük, hogy a budapesti pályaudvarokra is gyorsan kikerülnek a tárolók!
Lehangoló a helyzet a pályaudvarokon: Budapest főpályaudvarain több, mint 5000 kerékpár parkolása továbbra is megoldatlan. A MÁV azonban a parkolók megépítése helyett tiltótáblákat helyezett ki.
A kerékpárosok legnagyobb szakmai és érdekvédelmi szervezete, a Magyar Kerékpárosklub nem most próbálkozik először a vasúti közlekedés kerékpárosbarát fejlesztéseinek előremozdításával, ám a MÁV számára a jelek szerint nem annyira fontos az ügy. Ugyanis évek óta nincs előrelépés kerékpárok tárolásában a budapesti pályaudvarokon, hacsak az újabban kihelyezett tiltótáblákat nem tekintjük annak.
A Klub már régóta működik együtt a MÁV-val, legutóbb 2012-ben
vizsgálták közösen a kerékpáros és vasúti közlekedés kapcsolatát, a budapesti pályaudvarok kerékpárparkolóinak tervezésében is résztvettek, egyelőre látható eredmény nélkül.
Ha a budapesti főpályaudvarokon nagy kapacitású és biztonságos kerékpárparkolók jelennének meg, akkor azzal az ingázók számára a vasúti szolgáltatás szintje jelentősen emelkedne – tehát vélhetően nőne az utasszám és ezzel együtt a közvetlen bevétel is. Budapest három jelentős vasúti csomópontjába a MÁV 2012. május végére el is készítette a terveket a kerékpárparkolás színvonalának fejlesztésére, ám a megvalósítás máig nem indult meg.
A Déli, Keleti és Kelenföldi pályaudvarokon a kerékpárok parkolása egyáltalán nem megoldott. Kijelölt kerékpárparkoló kizárólag a Nyugati pályaudvaron található, de itt is nagyon kevés. A kereslet-kínálat abszurditását jól szemlélteti, hogy ott a hajnali órákban fürtökben lógnak a biciklik: az utasszámhoz viszonyítva a kerékpárparkoló kapacitása olyan, mintha nem is létezne.
Egy 2011-es
tanulmány („A Budapesti főpályaudvar kialakítási lehetőségeinek innovatív vizsgálata”) szerint Budapest négy legforgalmasabb vasútállomásán kb. 110.000 ember fordul meg naponta. Az érvényben lévő OTÉK (Országos Településrendezési és Építési Követelmények) szerint a főpályaudvarokon a tervezett vagy mért napi utasszám 5%-ával azonos darabszámú kerékpárparkolót lenne szükséges kialakítani. Ez azt jelenti, hogy a Keleti pályaudvaron a 35.000 utas számára
1.750 db, a Nyugati pályaudvaron a 44.000 utas számára
2.200 db, a Déli pályaudvaron 22.000 utas számára
1.100 db kerékpárparkoló kialakítására lenne szükség. Ezzel szemben a 2012-ben elkészült tervek egyik helyen sem tennék lehetővé 50-nél több bicikli elhelyezését, de még ezek a parkolók sem épültek meg.
A fent említett 2012-es Kerékpárosklub-MÁV közös
felmérés eredményei alapján az látható, hogy a vasutat biciklivel kombináló utasok csupán egynegyede elégedett a kerékpártárolási lehetőségekkel, többségük a tárolók hiánya miatt kénytelen a kerékpárját magával vinni olyan szerelvényeken, ahol a kerékpárszállítási kapacitás megindult fejlődése ellenére is rendre nehéz a kerékpárok elhelyezése.
A Magyar Kerékpárosklub követeli, hogy a MÁV azonnal tegyen lépéseket a jelenlegi tarthatatlan helyzet megoldásának érdekében. A másfél éve elkészült tervek alapján lásson neki a 3 főpályaudvaron kerékpárparkolók kiépítésének.
Epilógus:
A pályaudvaroknál a “fejlődés” megindult, a helyzet "javult”: egyre több tájékoztató tábla hirdeti: „Tájékoztatjuk tisztelt utasainkat, hogy a pályaudvar területén hagyott kerékpárok elszállításra kerülnek! MÁV - Vasút Biztonsági Osztály”, újabban pedig már kerékpárral behajtani tilos tábla is került a bejáratokhoz.