Az Európai Parlament plenáris ülésén kulcsfontosságú EuroVelo jogszabályokat fogadtak el.
Az Európai Parlament plenáris ülésén kulcsfontosságú EuroVelo jogszabályokat fogadtak el.
Az Európai Kerékpáros Szövetség, az ECF hosszan tartó kampányát követően - mely során az összes parlamenti képviselő levelet kapott - örömmel jelentjük, hogy a múlt heti strasbourgi plenáris ülésen nagy többséggel elfogadták a TEN-T irányelveket. Ez azért kiemelkedő hír, mert első alkalommal említik meg ezekben az irányelvekben a kerékpározást és az EuroVelo-t!
A transzeurópai közlekedési hálózat (Trans-European Transport Network, TEN-T) egy EU szakpolitikai terület, amit azért hoztak létre, hogy az EU számára is stratégiai fontosságú transzeurópai közlekedési infrastruktúra-fejlesztések támogatására összpontosítsa a pénzeket.
Az ECF szerint az EuroVelo, az európai kerékpárút-hálózat teljes természetességgel tud kapcsolódni a TEN-T-hez: a kerékpározás tökéletesen illeszkedik "intelligens, fenntartható és inkluzív növekedést" hirdető Európa 2020 stratégia filozófiájába. Ennek ellenére az EuroVelo a mai napig nem képezte részét az Európai Bizottság a TEN-T irányelvekkel kapcsolatos eredeti javaslatának, sőt, eddig még utalást sem tettek benne a kerékpározásra.
Az ECF ezért 2011 óta keményen dolgozott, hogy biztosítva legyen az EuroVelo hálózat javaslatba való felvétele, és hogy hivatkozzanak a kerékpározásra is. 2011. december 15-én az Európai Parlament, az Európai Bizottság közlekedéssel foglalkozó Fehér Könyvére adott válaszában kifejezetten kérte, hogy az EuroVelo-t foglalják bele a TEN-T-be. Ezt követően az ECF egy sikeres kampánnyal mindezt továbbvitte a 2014-2020-as periódus tényleges TEN-T szabályozásainak terveibe.
A Parlament plenáris ülésén ezekről a szabályozásokról szavaztak a múlt héten. (A szabályozást az Európai Bizottság dolgozta ki, majd az Európai Parlament valamint az Európai Unió Tanácsa módosította.)
A jelentést nagy többséggel elfogadták. Tehát most, első alkalommal hivatkoznak a TEN-T iránymutatásokban a kerékpározásra és EuroVelo-ra! Ez remélhetőleg biztosítja majd, hogy az EuroVelo útvonalakat tiszteletben tartsák, ha kereszteznék a TEN-T-projektek, valamint megnyitja a lehetőséget az EuroVelo infrastruktúra finanszírozásának a TEN-T kiemelt folyosók mentén.
Múlt héten, az ECF EuroVelo csapata összehangolt erőfeszítéssel
755 levelet küldött az Európai Parlamentbe, remélve hogy támogatást szerez az EuroVelo és a kerékpározás beillesztéséhez. Arra is felszólították a képviselőket, hogy kérjék fel a Bizottságot annak tisztázására, hogy a referenciákat hogyan fogják használni a gyakorlatban. Az ECF a képviselőktől kapott válaszokat be fogja építeni munkájába annak érdekében, hogy a szabályozások értelmezése egyértelmű legyen.
Az ECF továbbra is úgy tartja, hogy a kerékpározás elsőbbséget kell hogy élvezzen TEN-T kereteiben, sőt, a szükséges kiadások sokkal kisebbek, mint az ilyen esetekben szokásos gigászi infrastrukturális projekteknél szokás, amelyeket éppen a TEN-T által szokás finanszírozni. Ezt az érvelést az Európai Zöld Párt hozta fel a plenáris ülésen, a tervezet vitája során. A kerékpározás viszonylag nagy megtérülést jelent - egy, az Európai Parlament által elvégeztetett tanulmány becslései szerint, a teljes EuroVelo hálózat évente 7 milliárd euró bevételt generál, de csak 1,5 - 2,5 milliárd euró kell a következő hét évre, hogy 2020-ra elkészüljön.
A legutóbbi plenáris szavazás eredménye azt jelenti, hogy az EuroVelo és a kerékpározás beillesztése a TEN-T hálózatba már két alkalommal kapott megerősítést az Európai Parlamentben.
A plenáris ülésen történt szavazást követően a szabályozás beiktatása előtt már csak egy utolsó akadály van: az, hogy az Európai Unió Tanácsa is jóváhagyja. Az ECF továbbra is törekedni fog az EuroVelo hálózat és TEN-T teljes integrációjára és arra fogja kérni az Európai Bizottságot, hogy hozza ki a legjobbat az elfogadott irányelvekből.
-------------------------------------------------------------
* A fordításért köszönet Gaál Dávidnak, a Kerékpárosklub debreceni aktivistájának