Két előadással is szerepeltünk az 2016-os Nemzeti Közlekedési Napok kerékpáros szekciójában. A konferencia után a Kerékpárosklub debreceni területi szervezetének vezetésével megnéztük, milyen a második legnagyobb magyar városban kerékpározni.
A kerékpárút a fal mellett vezet, az emberek logikusan a rövidebb utat választják
Egy teljes délelőtti szekció szólt a kerékpározásról az őszi Nemzeti Közlekedési Napokon, ahol az ország minden részéről érkezett szakmai közönségnek mutathattuk be elképzeléseinket. Elsőként Révész Máriusz kerékpározásért felelős kormánybiztos mutatta be a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban létrejött főosztályának terveit.
A kormánybiztost Radics Miklós műszaki tanácsadó követte a Kerékpárosklubtól, aki turisztikai és közlekedési célú kerékpáros fejlesztések különbségeiről és közös pontjairól tartott előadást. Miki kiemelte, hogy nem a jelenlegi, hanem a jövőben várható igények figyelembe vételével kell tervezni. Ez nem történt meg a budapesti Bálna melletti kerékpárút, vagy a Velencei-tó melletti bicikliút strandon átvezető szakaszain, hozott példákat. Turisztikai folyosóknak is lehet szerepe a városi hálózatban, de fontos, hogy egyik felhasználási mód se szenvedjen kárt, hangsúlyozta. A hétvégi bringázás kapudrog szerepét a mindennapi tekeréshez, mondta Miklós, akinek képes prezentációját itt tölthetitek le.
A Kerékpárosklub nevében Halász Áron elnökhelyettes lépett még a mikrofonhoz, aki a bringázást népszerűsítő kampányok fontosságáról beszélt. A szemléletformálás alapelve, hogy a vonzó és biztonságos kerékpárosbarát infrastruktúra megépítése mellett a széles tömegek számára is elérhetővé, természetessé kell tenni a kerékpározásról alkotott képet. Mainstream példákkal, a „te is meg tudod csinálni” érzés erősítésével lehet hatékonyan terjeszteni a biciklis közeledést, mondta.
A szekcióban előadott Bereczky Ákos a BKK részéről, aki a fővárosi fejlesztéseket és kihívásokat ismertette. Kovács Gergely a Trenecon és Dalos Péter a BKK részéről a hazai közbringa-rendszereket mutatta be, végül a klub volt közlekedésmérnöke Kovács Virág több kontinens utazásainak bringás vonatkozásairól mutatott képeket.
Milyen Debrecenben bringázni?
Délután kirándulni mentünk a Debreceni Egyetem kampuszán működő Unibike közbringáival, a Magyar Kerékpárosklub helyi erőinek vezetésével. Debreceni területi szervezetünk tagjai egy abszolút bringás közlekedésre teremtett, de mégis túlzottan autócentrikus várost mutattak be a résztvevőknek. A túra után körkérdést tettünk fel a résztvevőknek, a továbbiakban a szakemberek válaszainak összegzését olvashatjátok.
Debrecen méretéből és adottságaiból fakadóan tökéletes a gyors, egyszerű és olcsó mindennapi kerékpáros közlekedésre, de háttérbe szorításával és a rövid távú autózás elősegítésével könnyen elvesztheti ez a kiváltságos helyzetét. A fenntartható közlekedési módok sokadrangúvá tétele hosszú távon Debrecen élhetőségét veszélyeztetheti a megkérdezettek szerint.
Sokan járnak biciklivel, de az infrastruktúra több helyen, főleg átvezetéseknél a csúcsidőn kívüli forgalomnak is szűk.
Arra kértük az ország több pontjáról érkezett kerékpáros szakembereket, hogy más magyar városok mintái alapján 1-től 5-ig osztályozzák a debreceni kerékpáros infrastruktúrát. Egyöntetűen 3-as osztályzatot kapott a város. Mindenki egyetértett, hogy a kerékpározás sokadrangú szereplőként van kezelve, amire jó példa, hogy kacifántos, felesleges oldalváltásokra kényszerítő és indokolatlanul hosszú lámpaváltásokkal nehezített kereszteződéseken vezetik át a bringázókat.
Nincsenek kirívóan rossz megoldások, de a csomópontok átjárhatóbbá tételére, és a belső területek egyoldali, szeparált kerékpárútjai helyett kétoldali irányhelyes megoldásokra lenne szükség. Szerencsére vannak működő példák az utóbbira, de sok helyen elférne még ez a megoldás, amivel a gyalogos-kerékpáros konfliktusok is csökkenthetők. Kerékpársávok kialakításához nem is feltétlenül kell helyet elvenni az autóktól. Néhol olyan szélesek a forgalmi sávok, hogy keskenyebbé tételükkel elég hely szabadulna fel kerékpársávoknak, és az száguldásra ösztönző szélesség nélkül az autók sebessége is csökkenne.
Vonzó környezetben családok is kényelmesen tekernek együtt
A megkérdezett résztvevők szerint az autómentesített főtér és a forgalomcsillapított Piac utca nem csak kerékpározók számára vonzó hely. Ezek mintája alapján lehetne területi szemlélettel csillapítani a forgalmat. A forgalom csillapítása nem feltétlenül jár az autóforgalom kitiltásával, viszont lassításával, valamint a gyalogos és kerékpáros forgalom biztonságosabbá tételével máris élhetőbbé lehetne tenni a várost.
Volt, aki kiemelte, hogy milyen sok park van a városban és milyen jó fasorok mentén bringázni. Több helyen lehet kényelmes, a váz és kerék közös rögzítésére alkalmas kerékpártámaszokat látni, amikből többre lenne szükség. Persze láttunk teljesen értelmetlenül, úticéloktól távol elhelyezett bicikliparkolókat is. Utóbbiak jó típusúak voltak, de közelebb kéne tenni őket a lakóházakhoz, intézményekhez.
Meglepő volt látni, hogy az egyetemi kampusz közbringái láttán feltűnően csodálkoztak a város lakói. Érdemes lenne a rendszert az egész városra kiterjeszteni, és kényelmesebb, jobban karbantartott kerékpárokat alkalmazni.
Áruház bejárata elé terelt kerékpáros forgalommal a tervező balesetveszélyt okoz, és nehezíti a közlekedést
Felmerült az is, hogy a kerékpározást kevésbé háttérbe szorító megoldásokra való áttéréssel mellett aktív szemléletformálásra lenne szükség. Annyira berögzült ugyanis a járdán kerékpározás, hogy még kis forgalmú utcákon is a gyalogosokat veszélyeztetik a kerékpárral közlekedők.
Tetszett a cikk?
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!