Facebook Instagram Youtube

Gerilla kerékpársávok bizonyítják, hogy az utak bringázhatóvá tehetők

Gerilla kerékpársávok bizonyítják, hogy az utak bringázhatóvá tehetők
2017.12.08
Lettország fővárosának hivatalnokai folyton azt mondták, hogy nincs hely elkülönített kerékpársávnak. Aktivisták mutatták meg, hogyan valósítható meg mégis.

Lettország fővárosának hivatalnokai folyton azt mondták, hogy nincs hely elkülönített kerékpársávnak. Aktivisták mutatták meg, hogyan valósítható meg mégis.

Rigai gerilla kerékpársáv használatban
(Fotók: Citylab)

Feargus O'Sullivan cikke eredetileg a Citylab oldalán jelent meg. Benya-Magyar Marietta fordította, Halász Áron szerkesztette.
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!
 

Amikor a városi hivatalnokok ragaszkodnak ahhoz, hogy nincs hely kerékpársávoknak, hogyan változtathatod meg a gondolkodásukat? A lett főváros aktivistáinak válasza, hogy saját maguk alakítottak ki kerékpársávot.

Riga fő útvonalán, a Brīvības Iela-n jelent meg a legújabb gerilla kerékpársáv. A városvezetés évekig ígérte kerékpársávok kialakítását az út két oldalán, de helyhiányra hivatkozva nem valósították meg. Idén tavasszal Riga lakói egy nap arra ébredtek, hogy ez mégse igaz. Széles sávok kerültek kialakításra titokban, az éj leple alatt olyan aktivistáknak köszönhetően, akik belefáradtak a tétlenségbe, és meg akarták mutatni, hogy a kivitelezés lehetséges.

A sávok felfestésével az aktivisták a tiltakozás olyan formáját alkalmazták, amely meglepően hatékony eszköznek bizonyult a változás eléréséhez. Az elmúlt években egyre több gerilla bringasáv hívta fel a figyelmet a hivatali közönyösségre és a fejlesztésre szoruló pontokra Európa, Észak-Amerika és Ausztrália városaiban, némelyik örökre ott is maradt. Márciusban az amerikai Kansas állambeli Wichitában, 2016-ban San Franciscoban arattak hasonló győzelmet a biztonságos kerékpározásért dolgozó civilek. Ha a lett aktivisták ezt a globális trendet kívánják meglovagolni, akkor sikerült egy hatékonyságát bizonyított eszközt találniuk.

Ki festette fel a rigai kerékpársávokat? A város kiterjedt, de egymáshoz csak lazán kapcsolódó közlekedéssel foglalkozó aktivista hálózattal rendelkezik, akik közül bárki lehetett. A pletykák viszont ennél tovább mennek, a sávok precíz felfestése miatt többen tippeltek elkeseredett önkormányzati dolgozókra, vagy ellenzéki politikai pártokra is. Az 1 milliós lakosságú várost annyira meglepte ez az újfajta tiltakozás, hogy néhányan annak ellenére gratuláltak a polgármesternek a kerékpársávokhoz, hogy a hivatalok még aznap lekapartatták a gerilla biciklisávokat.

A tiltakozás által felszínre hozott témák most is aktuálisak. A Brīvības Iela baleseti gócpont, ahol a lazán betartott sebességkorlátozások miatt a kerékpározók a járdán keresnek biztonságos felületet. A város szívén keresztül futó út zajszintjét jól jelzi, hogy a lett motorverseny pálya tulajdonosai azzal hárították el a zaj elleni tiltakozásokat, hogy a Brīvības Iela még a versenypályánál is zajosabb. Néhány apró módosítással az utcát vonzó, gyalogosbarát hellyé lehetne tenni egy egyedülállóan szép, emberléptékű város szívében.

Városi dolgozók távolítják el a kerékpársávot

Nem lenne igazságos azt mondani, hogy a Riga vezetői teljesen elutasítóak a kerékpárutakkal szemben, de eddig kevés hatékony lépést tettek a biciklis közlekedés fejlesztése irányába. Ez nem is lenne szerencsés, hiszen a lett főváros szeret párhuzamot vonni maga, és a haladó gondolkodású, kerékpáros fejlesztésekben is példamutató skandináv városok között. A város politikai vezetői elfogadtak néhány kerékpárosbarát irányelvet, de következetesen nem valósították meg ezeket. Felfestettek pár kerékpársávot a külvárosokban, a legtöbb ingázót vonzó belvárosban viszont semmi nem változott az utóbbi időben.

Kerékpáros és gyalogos fejlesztésekért küzdő aktivisták folyamatos lobbizása után a város 2015-ben átfogó stratégiai tervet készített a jobb kerékpáros infrastruktúra kialakítására. A terv egyik szerzője Toms Kokins közlekedési tanácsadó szerint ez egy kipipálandó feladat lehetett, aminek a végrehajtását sosem vették komolyan.

A város azt remélhette, hogy felkérésünkkel elhallgattatja az elégedetlenséget, a dolgok azonban sem a polgármester, sem számunkra nem a tervek szerint alakult. Megtervezték az új mobilitási stratégiát, de teljesen rosszul hajtják végre. Az alapvető mobilitási problémák megértésének és a politikai akarat teljes hiánya látszik a középszintű állami és városi intézmények szintjén. – nyilatkozta a Citylab-nek Kokins.

Az teszi igazán frusztrálóvá a tétlenséget, hogy nem lenne túl nagy feladat Riga sík, gyakran széles utcáin egy valamire való kerékpáros infrastruktúrát létrehozni. A lenti képpár mutatja milyen rossz most a városi köztér kihasználása, és milyen lehetne:

Oto Ozols tervező látványterve bemutatja, hogyan alakítható ki mindkét oldalon kerékpársáv, a járdák egyidejű kiszélesítése és fásítás mellett, ami csökkenti a balesetveszélyt, és valószínűleg több embert vonz az utca üzleteihez.

Mire való a köztér? 

A helyi Fine Young Urbanist aktivistáinak egy másik beavatkozása azt mutatja, milyen könnyen át lehetne alakítani Riga utcáit. Jelenleg az autóké és a villamosoké a városi tér oroszlánrésze, a járdákon pedig parkoló autók, gyalogosok, kerékpárosok osztoznak. Ez nem csak a kerékpározást teszi nehezebbé, hanem Jane Jacobs mondása szerinti „járdabalett” helyétt inkább egy „gördülő versenypálya” foglalja el.

A Fine Young Urbanist aktivistái 2014-ben az egyik Brīvības Iela-t keresztező utcában mutatták be, hogy kerékpársávok létrehozása nemcsak a kerékpározást tenné biztonságosabbá, de helyet adna a kellemesebb, gyalogosbarát felhasználásokhoz anélkül, hogy a maradó sávokban torlódást okozna a forgalomban.

Mierīgi! from Fine Young Urbanists on Vimeo.

A gerilla bringasávok felfestése néhány, vandalizmust emlegető embert felbosszanthat, a sávok visszaalakítása pedig közpénzbe kerül. A figyelemfelhívás viszont szükséges volt, és egy olyan helyet érintett, amit pár héttel később amúgy is átépítettek.

A bringasáv-festő gerillák által bemutatott működő példáknak köszönhetően azonban a kerékpársávok lehetőségét elutasító hivatalnokoknak keményebben kell dolgozniuk, hogy igazolni tudják állításaikat.

 

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

A csoport eddigi fordításait itt találod.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
Tagsági akciónkban értékes nyeremények várnak. Részletek itt.
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron