Az Európai Mobilitási Héten nagy figyelmet kapott a kerékpározás a szakemberek körében is. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) 2013. szeptember 19-én csütörtökön rendezte meg Kerékpáros Konferenciáját, amelyen a Magyar Kerékpárosklub két ízben is előadott, továbbá szinte valamennyi előadás során hivatkoztak munkánkra.
Nyitóbeszédében dr. Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár is pozitív példaként hivatkozott a Kerékpárosklub által kezdeményezett kampányokra és projektekre.
A részletes program elérhető a KKK honlapján: kkk.gov.hu/
A rendezvény elsősorban tervezőknek és döntéshozóknak szólt, de az előadások publikusak - a szervezők hamarosan feltöltik azokat a KKK nyílvános honlapjára. A résztvevők száma 80 fő körül volt, ami reményt keltő lehet mindannyiunk számára.
A nemzetközi kitekintésről Bodor Ádám (ECF - Európai Kerékpáros Szövetség, EuroVelo koordinátor), majd László János gondoskodtak. Mindketten részt vettek a júniusban Bécsben megrendezett négy napos Velo-City-n is, ami a világ legjelentősebb kerékpáros konferenciájának számít.
"A szervezők azt kérték, mutassam be a bécsi Velo-City konferenciát a hallgatóságnak. Szinte lehetetlen feladat 3 nap sok száz előadását, a hangulatot, a sok eseményt egy 20 perces előadásba zsúfolni. Ezért inkább kiválasztottam 3 előadást, amik arról szólnak, hogy hol, hogyan gondolkoznak kerékpáros infrastruktúra integrációjáról, szegregációjáról. Egy brüsszeli, egy japán és egy angol példával szeretném megmutatni, hogy településeken belül nem egyedül és főleg nem elsősorban a külön épített kerékpárút vagy éppen a járdára kényszerített kerékpáros forgalom vezet a kerékpáros közlekedés terjedéséhez. Természetesen érdemes és nagyon hasznos a Velo-City honlapjára látogatni és időt szánni az oda már feltöltött többi prezentáció tanulmányozására."
Kilián Zsolt a nem motorizált forgalom eddigi felmérésein keresztül mutatta be, hogy bár egyre többet tudunk a kerékpárforgalom méreteiről, mégsem tudunk eleget. A budapesti Múzeum körúton közadakozásból állított automata kerékpáros számláló értékes adatokat gyűjt mind a tervezők, mind a döntéshozók számára, ugyanakkor hiányzik egy olyan (országos) mérőrendszer, ami lehetővé tenné a különböző kerékpáros létesítmények összehasonlítását. Fontos lenne választ kapnunk olyan kérdésekre, mint pl.
- Most hol és hányan kerékpároznak a városban?
- Mik a kerékpárral közlekedők motivációi?
- Mik a kerékpározástól visszatartó tényezők?
- Mik a kerékpárral közlekedők szokásjellemzői?
- Hol milyen arányban kerékpároznak a járdán?
- Mennyire biztonságos egy adott útszakasz?
- Milyen egy adott keresztmetszet teljes forgalmának megoszlása a közlekedési módok között?
Mivel sem a közlekedés sem a szabadidős célú "kerékpáros forgalom nagyságának meghatározásához jelenleg nem áll rendelkezésre egzakt módszer" (ÚT 2-1.203:2010 Útügyi Műszaki Előírás), ezért olyan feladatok állnak még előttünk, mint pl.
- a mérési módszertanok egységesítése
- a forgalom törvényszerűségi tényezőinek meghatározása gyalogosokra és kerékpárosokra egyaránt
- országos mérőhálózat kiépítése
- mérések mellett rendszeres kérdőíves felmérések
- mozgó mellett a parkoló kerékpárforgalom vizsgálata
- mérések és számlálások eredményeinek publikálása
- városi mobilitási jelentések készítése, kiemelten kezelve a közösségi közlekedést és a nem motorizált forgalmat
A részletes program ez volt:
9:30 9:40 Köszöntő előadás dr.Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
9:40 10:00 Kerékpáros közlekedés az EU-ban Bodor Ádám igazgató ECF - Európai Kerékpáros Szövetség
10:00 10:20 VeloCity 2013 konferencia tapasztalatok, következtetések László János elnök Magyar Kerékpárosklub
10:20 10:40 Kerékpárutak fenntartásának, üzemeltetésének tapasztalatai a Magyar Közút NZrt.-nél Sajgó Tamás osztályvezető Magyar Közút NZrt.
10:40 11:00 Kerékpárút-fejlesztések a Fertő-tájon Fersch Attila igazgatóhelyettes Fertő-Hanság Nemzeti Park Igazgatóság
11:20 11:40 Vidéki nagyvárosok kerékpáros infrastruktúra fejlesztései – Győr Polgári István stratégiai csoportvezető Győr Polgármesteri Hivatal, Településfejlesztési Főosztály
11:40 12:00 Vidéki nagyvárosok kerékpáros infrastruktúra fejlesztései – Kaposvár Tóth István alpolgármester Kaposvár Polgármesteri Hivatal
12:00 12:20 Célegyenesben a Bubi: a budapesti közbringa rendszer előkészítésének folyamata és a kapcsolódó kerékpárosbarát fejlesztések Bencze-Kovács Virág/Vértesy László/Dalos Péter stratégiai koordinátor/projektvezető/tervezőmérnök Budapesti Közlekedési Központ / BKK / Trenecon COWI
12:40 13:00 TeleBike munkatársi kerékpárkölcsönző rendszer a Magyar Telekomnál dr. Vasvári Gábor üzletfejlesztési senior menedzser Magyar Telekom Nyrt.
14:00 14:20 A KTI kerékpáros közlekedésbiztonsági kutatásának bemutatása Hóz Erzsébet tudományos főmunkatárs Közlekedéstudományi Intézet
14:20 14:40 KKK kerékpáros KÖZOP projektek ismertető Mihálffy Krisztina projektvezető KKK
14:40 15:00 Kerékpáros mobil alkalmazás fejlesztése a SEE-ITS projekt keretében dr. Havas Gergely projektvezető KKK
15:20 15:40 Nem motorizált forgalom felvétele Kilián Zsolt közlekedésszakmai tanácsadó Magyar Kerékpárosklub
15:40 16:00 Bejárható Magyarország Program - kerékpáros vonatkozások Kovács-Asztalos Noémi vezető Bejárható Magyarország Program
16:00 16:20 Mobile 2020 képzés-szemléletformálási projekt bemutatása Mezei Csaba projektvezető REC - Regionális Környezetvédelmi Központ, Fenntartható közlekedés, és környezetvédelmi információ munkacsoport
16:20 16:25 Berencsi Miklós osztályvezető KKK