A Margit híd kerékpáros szempontból sajnos nem egy sikertörténet, számos cikket írtunk már a témában, és ezek többségében nem tudtunk pozitív fejleményekről beszámolni. Most azonban egy kis jó hír: újrafestik a kerékpáros nyomokat – sűrűbben és tartósabban, mint eddig voltak, kijavítják a hídfőknél a töredezett útburkolatot, és további lehetőségeket vizsgálnak meg a kerékpáros helyzet javítása érdekében.
Margit híd északi járda 2012 márciusában - Fotó: Cyclechic.hu
A Kerékpárosklub többször és több fórumon is jelezte észrevételeit a Margit híd kerékpáros infrastruktúrájával kapcsolatban a BKK felé – ezekre most választ kaptunk a BKK Stratégiai, Fejlesztési és Beruházási osztályától, a konkrét intézkedések:
"1. Az útpályán mindkét irányban elhelyezett kerékpáros nyom burkolati jelek lekoptak. Új piktogramok felfestése technológiai okokból a tél folyamán nem volt lehetséges, 2012 áprilisában azonban végleges formában alakítjuk ki őket (ez a korábbinál sűrűbb elhelyezést, a műszaki előírásoknak megfelelő méretű és elrendezésű, vékony, de mégis tartós kivitelű kialakítást jelent).
2. A Margit híd végleges forgalomba helyezési engedélyének kiadása előtt a déli oldali járdán korábban tervezett rámpák építése, a gyalog-kerékpárút kijelölése nem lehetséges. A jelenleg kialakított- forgalmi rend -közútkezelői hatáskörben történő későbbi módosításról való döntéshez a Közreműködő Szervezet esetleges előzetes jóváhagyására és az aktuális forgalomszámlálási adatokra lesz szükség. 2012júniusáig forgalmi vizsgálatot és konfliktus vizsgálatot fogunk végezni a hídfelújítás és használatbavétel után kialakuló forgalmi helyzet pontos megismerése érdekében, a gyalogos, kerékpáros és gépjárműforgalomra vonatkozóan.
3. A kapcsoló útszakaszokon, illetve kerékpárutakon a következő korrekciók várhatók:
- A hídfőkben a fokozottan igénybevett, összetöredezett útpálya helyreállítása a BKK útfelújítási programjának részeként valósulhat meg. A Fővárosi Közgyűlés döntése értelmében a híd környezetében az alábbi útfelújításokra kerül sor: Bem rakpart (Lipthay utca - Árpád fejedelem útja), Lipthay utca (Bem rakpart - Margit híd, budai hídfő), Margit krt. (Lipthay utca - Margit utca), Tölgyfa utca (Margit krt. Csomópontbál kimaradt szakasz). [Az első helyszín felújítása 2013-ban, a többi a Budai fonódó villamos projekt megvalósítása után, tervezetten 2014-ben valósulhat meg].
- A jelzőlámpás csomópontoknál a forgalomba helyezési eljárás keretében ellenőrizzük a terv szerinti megvalósulást, és megvizsgáljuk az esetleges kerékpáros forgalmi konfliktusokat, és az adottságok figyelembe vételével törekszünk azok lehetséges feloldására.
A Jászai Mari téri felszíni gyalogátkelő engedélyezési tervei elkészültek, megvalósítása 2012 év végig várható. Itt a Pozsonyi út - Balassi Bálint utca irányú kerékpáros kapcsolatok helybiztosítása megtörténik.
- A pesti és a budai hídfő tágabb környezetének kerékpáros szempontú tervezésére a „Budapest belső városrészének komplex kerékpárosbarát fejlesztése” C. projekten belül kerül sor 2012-ben, a kivitelezést 2013-ra tervezzük."
A teljes levelet megtalálhatjátok a csatolmányban.
Hogy a fentiek mennyire jelentenek jó híreket, az persze viszonyítás kérdése. Az ideális megoldástól messze vagyunk, de a jelenlegi helyzeten ezek az intézkedésekkel sokat javítananak, és érdemes azt is szem előtt tartani, hogy a BKK már egy elrontott kész tervet igyekszik kerékpárosbaráttá formálni.
Mi tehát nagyon örülünk a fent vázolt módosításoknak és továbbra is együttműködünk a BKK-val a kerékpárosbarát Budapest megteremtésén.