Facebook Instagram Youtube

Tavaly tüntettünk érte, most örömbiciklizést tartottunk az új Bartók Béla úti kerékpársávokon

Tavaly tüntettünk érte, most örömbiciklizést tartottunk az új Bartók Béla úti kerékpársávokon
2017.10.19
Budapest legszélesebb biciklisávjait ünnepeltük 250-en szerda este a Bartók Béla úton, ahol tavaly nyáron még tüntettünk a kerékpársávért. 2006-ban vetette fel a Kerékpárosklub dél-budai szervezete a sávok szükségességét, aminek a Bartók Béla út tavalyi átépítésekor kellett volna elkészülnie. A kerület és a főváros visszavont terveiben a járdák szélesítése, kerékpársávok, rakodóhelyek kialakítása tette volna élhetőbbé a 11. kerület kulturális központját. A terv visszavonása után még járdaszűkítéssel és fakivágással járó, biciklisáv nélküli útszélesítésről is szó volt.

Budapest legszélesebb biciklisávjait ünnepeltük 250-en szerda este a Bartók Béla úton, ahol tavaly nyáron még tüntettünk a kerékpársávért. 2006-ban vetette fel a Kerékpárosklub dél-budai szervezete a sávok szükségességét, aminek a Bartók Béla út tavalyi átépítésekor kellett volna elkészülnie. A kerület és a főváros visszavont terveiben a járdák szélesítése, kerékpársávok, rakodóhelyek kialakítása tette volna élhetőbbé a 11. kerület kulturális központját. A terv visszavonása után még járdaszűkítéssel és fakivágással járó, biciklisáv nélküli útszélesítésről is szó volt. 

Idén ősszel a főváros felfestette a kerékpársávok első szakaszát, melyek Budapest legszélesebb biciklisávjai lettek. A szerdai „Happy Mass” felvonuláson a Kerékpárosklub mellett felszólalt a helyi Hadik Kávéház és a Szatyor Bár, valamint a Kortárs Építészeti Központ képviselője is, akik a kerékpározás gazdasági hasznáról, és a fejlesztések folytatásáról beszéltek. Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos és Riz Levente 17. kerületi polgármester, a főváros Városfejlesztési, Közlekedési és Környezetvédelmi Bizottságának elnöke is a menettel tartott.

Fotó: Dimény András / Magyar Kerékpárosklub

„Mégis bringázható város lesz Budapest!” – ezzel a felkiáltással indult el a Kerékpárosklub örömtekerése a Bartók Béla úton szerda este, több százan ünnepelték meg a biciklisávok felfestését. Hangsúlyozták, hogy Budapest, és talán az ország legszélesebb bringasávjai születtek meg a Bartók Béla úton, ahol tavaly még több mint ezren tüntettek a korábban megtervezett, majd visszavont fejlesztés megvalósulásáért.

A biciklisávok első szakaszát ünneplő szerdai „Happy Mass” felvonuláson arra bíztatták a döntéshozókat, hogy a folytassák a sávfestést, és a járdák is legyenek tágasabbak, padokat is szereljenek fel. A kerékpáros és gyalogos fejlesztések a gazdaság fejlesztését is segítik, hangsúlyozták a tavalyi demonstráción is részt vevő helyi érdekeltségek a szerdai eseményen.

A videó Youtube-on is elérhető

Kürti Gábor, a Kerékpárosklub elnöke kiemelte, hogy „teljes beruházásról volt szó, de egyelőre ennek is örülünk” – utalva az eredetileg tervezett átfogó fejlesztésekre. „Most már a Bartók Béla út két végén van kerékpársáv, a közepén még nincs. Minden attól épül, hogy sokan használjuk, ezért arra kérek mindenkit, hogy biciklizzen sokat a Bartók Béla út kerékpársávjain” – mondta Kürti, aki szerint „Budapest indul tovább a kerékpáros fejlődés útján.”

Az örömtekerésen ott volt Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos és Riz Levente 17. kerületi polgármester, a főváros Városfejlesztési, Közlekedési és Környezetvédelmi Bizottságának elnöke. A Kerékpárosklub elnöke mindkettőjüknek megköszönte a Tarlós István főpolgármesterrel és a városházával folyó szakmai párbeszéd felélesztésében nyújtott segítséget.

Fotó: Dimény András / Magyar Kerékpárosklub

„A tévhitekkel ellentétben a bringasávval nem csökkent, hanem nőtt az út kapacitása” – hívta fel a figyelmet a Halász Áron a Magyar Kerékpárosklub szóvivője a Bartók Béla úton tavaly megnyitott fonódó villamos és az alatta futó 4-es metró mellett az egyre több kerékpározó sávjaira célozva. „A járdán biciklizők többsége máris az úton teker” – emelte ki a kerékpársávok másik fontos hatását.

„Sokkal jobban fog működni a Bartók Béla út mostantól. A bicikliseknek is lesz helye, és az autósok is nyugodtabban fognak tudni autózni, mert nem lépnek ki a külső sávba azt gondolva, hogy ott el tudnak menni, hogy az első lámpánál beakadjanak” – mondta a tekerés elején Szemerey Samu építész, aki a Kortárs Építészeti Központ Bartók Béla úti ablakából figyelte az utóbbi másfél évben – a tavaly váltakozóan egy és kétsávossá alakított úton – kialakult forgalmi helyzetet.

„Azokon az utcákon, ahol biciklisek járnak, az üzletek is jól működnek, hiszen meg lehet állni, van értelme oda menni. A biciklizhető város arról is szól, hogy az utcáinkon van értelme galériát, kávézót, üzletet nyitni. Oda fognak jönni az emberek, jól fog működni a biznisz.” – emelte ki a kerékpározás gazdasági hasznát az építész.

A helyi vendéglátóhelyek részéről a Hadik Kávéházat és a Szatyor Bár és Galériát képviselő Bosznai Tibor hozzátette, „abban reménykedünk, hogy a végén a járdaszélesítéssel, utcabútorok kivitelezésével járó fejlesztés is elkészül.”

A kerékpársáv története

A Bartók Béla úti kerékpársávért és korzóért 2016 nyarán rendeztek demonstrációt, miután kiderült, hogy a villamosmegállók szélesítésével egy időben mégsem festik fel a biciklisávokat. Az eredeti tervekkel ellentétben nem szélesítették a járdákat, nem rendezték a parkolást, és nem alakítottak ki rakodóhelyeket sem az áruszállításhoz. A tavalyi demonstráción elhangzott, hogy az elmúlt 15 évben galériák, vendéglátóhelyek és új üzletek töltötték meg élettel a Bartók Béla utat, a környék gazdasági fejlődését, élhetővé tételét legjobban a gyalogos és kerékpáros közlekedéssel lehet segíteni.

A demonstráció után egy hónappal több szakmai civil szervezet közösen fordult a fővároshoz az utca élhetőbbé tételéért. Nyár végi sajtótájékoztatóján Tarlós István főpolgármester nem utasította el a kerékpársávok felfestését.

Előzmények részletesen itt

Az elmúlt évtizedben enyhült a Bartók Béla út autóforgalma. A Móricz Zsigmond körtér Fehérvári út felőli végének lezárásával, a 4-es metró és a fonódó villamos megépülésével tömegek közlekedhetnek már itt autó nélkül. A kerékpársáv felfestésére a járdák biztonságosabbá tétele miatt is szükség volt, a sávok kialakítása óta sokkal kevesebben bicikliznek a gyalogosok között. 

Mi jön ezután?

A tekerés után I Bike Budapest fórumot tartottunk a Kortárs Építészeti Központot képviselő Szemerey Samu építésszel. A fórumon a Bartók Béla út példáján keresztül beszélgettünk aktuális fővárosi kerékpáros ügyekről (pl. Nagykörút, rakpart, VEKOP fejlesztések), illetve a főváros és a Kerékpárosklub kapcsolatának változásairól.

A beszélgetést itt nézhetitek vissza:

Fotók:


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron