Támogasd 1%-kal a munkánkat!

Az új fővárosi közlekedési cég, a Budapest Közút vezetőjével tárgyaltunk bringás ügyekről

Tarlós Istvánnal folytatott áprilisi tárgyalásunk után múlt hétfőn vettünk részt az első városházi kerékpáros bizottsági ülésen, ahol kezdeményeztük egy együttműködési megállapodás aláírását a BKK átalakítása során létrehozott Budapest Közúttal. Dr. Almássy Kornél, a cég vezérigazgatója már csütörtökre tárgyalni hívott bennünket székházukba.
 
Résztvevők:
 
Dr. Almássy Kornél, Kovács Dénes - Budapest Közút
Nyul Zoltán, Bereczky Ákos, Tőkés Balázs - BKK
Kürti Gábor, Radics Miklós - Magyar Kerékpárosklub
 
 
Ez a találkozó már jobb hangulatban kezdődött mint az előző, kezdésként Almássy Kornél felvázolta a Budapest Közút feladatait. A BKK leányvállalataként közútkezeléssel (ez április 1. előtt csak a BKK feladata volt) és üzemeltetéssel foglalkoznak. Utóbbiba tartozik az utak felújítása, kátyúzása, forgalomtechnika (festések, lámpák, táblák), de saját kivitelezést is végeznek. A metróberuházások mérnöki feladatai, taxi engedélyek és teherforgalmi terület is hozzájuk tartoznak. A BKK a nagyobb stratégiai és EU-s projektek kezelője maradt (hidak, Széll Kálmán tér, fonódó villamos, stb.), és továbbra is viszik a Bubit.
 
A feladatok átcsoportosításával a Kerékpárosklubnak fontossá vált, hogy a BKK-val idén kötötthöz hasonló, rendszeres konzultációt biztosító együttműködés a Budapest Közúttal is. A hétfői témák újramelegítése mellett erről egyeztettünk.
 
A következőkön dolgoznánk együtt:
 
- Infrastruktúrával kapcsolatos "legjobb gyakorlatok" összeírása
- Mesterterv létrehozása (térinformatikai alapokon minden utcához hozzárendelni, milyen szerepe lehet az úthálózatban)
- Javaslatok bejuttatása/beépítése kerékpáros témákban
- Társadalmi párbeszéd
- Közlekedésbiztonsági egyeztetés (veszélyes helyek, veszélyes infrastruktúra típusok, és gyakorlatok)
- Szabálykövetés és közlekedési morál javítása
 
Felmerült, hogy a Budapest Közút megállapodás a BKK megállapodásunk kibővítése legyen, amit a Közút elvetett. Ugyanakkor szeretnénk majd olyan egyeztetési rendszert, amin akár közös találkozók is lehetnének, mivel logikusabb lehet az egymást érintő kérdéseket helyben és közösen tisztázni. A megállapodás tervezetet ezen a héten szövegezzük.
 
Megjegyzés
 
Fontos lenne, hogy a Budapest Közúthoz kerülő ügyekben is megmaradjon a BKK modern szemlélete. A kapcsolat jól alakul, de érezhető némi szemléletbeli különbség a BKK és a Közút között. A Budapest Közútban többször utaltak rá, hogy az autóforgalom kapacitását szerintük évek óta nem emelték az alternatív közlekedési beruházások javára (pl. csökkenő hosszú útfelújítások, nem épült Munkáskörút, két újabb Duna híd).
 
Szerintünk a közútfejlesztésnek lehet alternatívája a tömegközlekedés fejlesztése, a kerékpárosbarát felújítások pedig hoztak javulást, de továbbra is hátrányos a kerékpáros közlekedés helyzete. Ezért a fejlesztéseknél és felújításoknál továbbra is vizsgálandóak a kerékpárosbarát kialakítás lehetőségei.
 
Ma a kerékpározással szemben minden útvonalon biztonságos az autózás. Ráadásul a szűk belvárosi útszakaszokon a kerékpározás feltételeinek javítása az egyik megoldás, mert kisebb helyigényével növelheti az utak áteresztő képességét.
 
A találkozó végén elmondtuk, hogy a városfejlesztési koncepció, a Balázs Mór Terv céljai és a felvállalt közlekedési átalakítások nincsenek összhangban. A mindkettőben célul kitűzött 10%-os kerékpáros forgalmi részarány a belvárosban 20%, a külvárosban 5% körüli helyi arányt jelentene. A nagyjából 60%-os belvárosi tömegközlekedési részarány mellett ez bizonyos helyeken akár második helyet is jelenthet a kerékpározásnak. Sajnos eddig jellemzően a forgalmi részarányokat nem bolygató beruházások kaptak zöld lámpát.
 
Plafonba ütköztünk, és egyértelműen látszik egy holtpont. A budapestiek hajlandóak közlekedési módváltásra ha az alternatíva biztosított, de az alternatíva biztosításához hely kell. A Kerékpárosklub szerint a budapesti kerékpáros közlekedés akkor billenhet át ezen a holtponton, ha a város hisz a kijelölt céljai elérhetőségében, és felvállalja ennek egyre kisebb politikai kockázatát. Vagy lassan már előnyeit. A város sokat nyer a kerékpáros és közösségi közlekedés erősítésén, így érdemes minden fejlesztésnél számolni az "átülőkkel". Az elmúlt pár évben pozitív átrendeződés indult el a választott közlekedési eszközök arányában, és ez a kedvező trend várospolitikai támogatással tovább erősödhet.
 
 
Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke
 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

 

 

 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

javítva, köszi
toreki

A „Munkáskörút” link végéről hiányzik egy „n” betű.