Facebook Instagram Youtube

Az új fővárosi közlekedési cég, a Budapest Közút vezetőjével tárgyaltunk bringás ügyekről

Az új fővárosi közlekedési cég, a Budapest Közút vezetőjével tárgyaltunk bringás ügyekről
2016.05.30
A Tarlós-bizottság után a BKK átalakítása után létrejött Budapest Közút vezetőjével, Almássy Kornéllal tárgyaltunk.
Tarlós Istvánnal folytatott áprilisi tárgyalásunk után múlt hétfőn vettünk részt az első városházi kerékpáros bizottsági ülésen, ahol kezdeményeztük egy együttműködési megállapodás aláírását a BKK átalakítása során létrehozott Budapest Közúttal. Dr. Almássy Kornél, a cég vezérigazgatója már csütörtökre tárgyalni hívott bennünket székházukba.
 
Résztvevők:
 
Dr. Almássy Kornél, Kovács Dénes - Budapest Közút
Nyul Zoltán, Bereczky Ákos, Tőkés Balázs - BKK
Kürti Gábor, Radics Miklós - Magyar Kerékpárosklub
 
 
Ez a találkozó már jobb hangulatban kezdődött mint az előző, kezdésként Almássy Kornél felvázolta a Budapest Közút feladatait. A BKK leányvállalataként közútkezeléssel (ez április 1. előtt csak a BKK feladata volt) és üzemeltetéssel foglalkoznak. Utóbbiba tartozik az utak felújítása, kátyúzása, forgalomtechnika (festések, lámpák, táblák), de saját kivitelezést is végeznek. A metróberuházások mérnöki feladatai, taxi engedélyek és teherforgalmi terület is hozzájuk tartoznak. A BKK a nagyobb stratégiai és EU-s projektek kezelője maradt (hidak, Széll Kálmán tér, fonódó villamos, stb.), és továbbra is viszik a Bubit.
 
A feladatok átcsoportosításával a Kerékpárosklubnak fontossá vált, hogy a BKK-val idén kötötthöz hasonló, rendszeres konzultációt biztosító együttműködés a Budapest Közúttal is. A hétfői témák újramelegítése mellett erről egyeztettünk.
 
A következőkön dolgoznánk együtt:
 
- Infrastruktúrával kapcsolatos "legjobb gyakorlatok" összeírása
- Mesterterv létrehozása (térinformatikai alapokon minden utcához hozzárendelni, milyen szerepe lehet az úthálózatban)
- Javaslatok bejuttatása/beépítése kerékpáros témákban
- Társadalmi párbeszéd
- Közlekedésbiztonsági egyeztetés (veszélyes helyek, veszélyes infrastruktúra típusok, és gyakorlatok)
- Szabálykövetés és közlekedési morál javítása
 
Felmerült, hogy a Budapest Közút megállapodás a BKK megállapodásunk kibővítése legyen, amit a Közút elvetett. Ugyanakkor szeretnénk majd olyan egyeztetési rendszert, amin akár közös találkozók is lehetnének, mivel logikusabb lehet az egymást érintő kérdéseket helyben és közösen tisztázni. A megállapodás tervezetet ezen a héten szövegezzük.
 
Megjegyzés
 
Fontos lenne, hogy a Budapest Közúthoz kerülő ügyekben is megmaradjon a BKK modern szemlélete. A kapcsolat jól alakul, de érezhető némi szemléletbeli különbség a BKK és a Közút között. A Budapest Közútban többször utaltak rá, hogy az autóforgalom kapacitását szerintük évek óta nem emelték az alternatív közlekedési beruházások javára (pl. csökkenő hosszú útfelújítások, nem épült Munkáskörút, két újabb Duna híd).
 
Szerintünk a közútfejlesztésnek lehet alternatívája a tömegközlekedés fejlesztése, a kerékpárosbarát felújítások pedig hoztak javulást, de továbbra is hátrányos a kerékpáros közlekedés helyzete. Ezért a fejlesztéseknél és felújításoknál továbbra is vizsgálandóak a kerékpárosbarát kialakítás lehetőségei.
 
Ma a kerékpározással szemben minden útvonalon biztonságos az autózás. Ráadásul a szűk belvárosi útszakaszokon a kerékpározás feltételeinek javítása az egyik megoldás, mert kisebb helyigényével növelheti az utak áteresztő képességét.
 
A találkozó végén elmondtuk, hogy a városfejlesztési koncepció, a Balázs Mór Terv céljai és a felvállalt közlekedési átalakítások nincsenek összhangban. A mindkettőben célul kitűzött 10%-os kerékpáros forgalmi részarány a belvárosban 20%, a külvárosban 5% körüli helyi arányt jelentene. A nagyjából 60%-os belvárosi tömegközlekedési részarány mellett ez bizonyos helyeken akár második helyet is jelenthet a kerékpározásnak. Sajnos eddig jellemzően a forgalmi részarányokat nem bolygató beruházások kaptak zöld lámpát.
 
Plafonba ütköztünk, és egyértelműen látszik egy holtpont. A budapestiek hajlandóak közlekedési módváltásra ha az alternatíva biztosított, de az alternatíva biztosításához hely kell. A Kerékpárosklub szerint a budapesti kerékpáros közlekedés akkor billenhet át ezen a holtponton, ha a város hisz a kijelölt céljai elérhetőségében, és felvállalja ennek egyre kisebb politikai kockázatát. Vagy lassan már előnyeit. A város sokat nyer a kerékpáros és közösségi közlekedés erősítésén, így érdemes minden fejlesztésnél számolni az "átülőkkel". Az elmúlt pár évben pozitív átrendeződés indult el a választott közlekedési eszközök arányában, és ez a kedvező trend várospolitikai támogatással tovább erősödhet.
 
>> Olvass tovább: Kerékpárosklub Budapest Program.
 
Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke
 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

 

 

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron