Facebook Instagram Youtube

Újabb valódi lépés Budapest belső részén a kerékpározás elterjedése felé: megindult az utak átépítése

Újabb valódi lépés Budapest belső részén a kerékpározás elterjedése felé: megindult az utak átépítése
2013.12.21
A 2009 óta tartó BUBI fejlesztési folyamat egyik fontos – talán legfontosabb – lépése, hogy az utak kisebb átalakításával most jobban kerékpározhatóvá teszik a budapesti belvárost.

A 2009 óta tartó BUBI (közbringa - szakmai rövítéssel KKKR) fejlesztési folyamat egyik fontos – talán legfontosabb – lépése, hogy az utak kisebb átalakításával most jobban kerékpározhatóvá teszik a budapesti belvárost. Ez az a terület, ahol az állomások lesznek, ahol a kölcsönzött kerékpárokkal remélhetőleg nagyon sokan fognak bringázni. 
 
Már a folyamat kezdetén - amikor a Főváros illetékesei a rendszer finanszírozásához szükséges uniós támogatás pályázatának szövegét írták - világos volt, hogy nem lesz elég csupán kirakni az utcára a kölcsönözhető kerékpárokat. Az utakkal is kezdeni kell valamit, hogy azok is kedvet kapjanak a  BUBI használatához, akik nem gyakorlott városi bringások.
 
Ezért született meg az ún. intézkedési terv, és ez is belekerült a támogatási szerződésbe kötelezően megvalósítandó elemként. Ez a terv összefoglalva az alábbi intézkedéseket tartalmazza: 
  • a főútvonalak és a gyűjtőutak (beleértve a hidakat) átalakítása, hogy azokon is lehessen kerékpározni,
  • csomópontok felülvizsgálata, előretolt kerékpáros felállóhelyek kialakítása,
  • egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpáros forgalom számára,
  • forgalomcsillapítás: sebességcsökkentő intézkedések, a gyalogos és kerékpáros övezetek bővítése,
  • akadályok felszámolása a kényelmes kerékpározás érdekében: szegélysüllyesztések, rámpák, tolósínek, kerékpáros átkötések kialakítása;
  • kijelölt autóbuszsávok megnyitása a kerékpáros forgalom számára, 
  • kerékpártámaszok és a Bubi gyűjtőállomások közvetlen környezetének forgalomtechnikai tervezése.
Mindezek alapvetően fontosak a város jobb közlekedése érdekében.
 
 
Ennek eredményeként fogják még sokkal többen elővenni a saját bringájukat és használni azokat mindennapi közlekedésre. Szerencsére az átalakítás eszközei már adottak: a 2010-es KRESZ módosítások teremtették meg a korszerű kerékpáros infrastruktúrák létesítésének jogi hátterét. Ilyenek például a kerékpársáv, nyílt kerékpársáv, kerékpáros nyom, előre tolt kerékpáros felálló hely, vagy az ellenirányban is kerékpározható egyirányú utcák. 
 
 
 
Most - hosszú előkészítés, tervezés után - megindult végre a tervek első ütemének megvalósítása. A folyamatban a Kerékpárosklub is részt vett: naponta kerékpárzó tagjaink segítségével készítettük el a 9 érintett budapesti kerületre vonatkozó változtatási javaslatot.
 
A napokban megjelent BKK közlemény szerint  2014 tavaszáig 120 utcát, 60 jelzőlámpás csomópontot, 30 fő- és gyűjtőutat alakítanak át kisebb-nagyobb mértékben. Reméljük, hogy a nagyobb beruházásokat, jelentősebb változásokat igénylő átalakításokat (az intézkedési terv további ütemei) is hamarosan megvalósítja a Fővárosi Önkormányzat.
Az alábbi térkép mutatja az átalakításokat. Jól látszik, hogy szinte az összes kerületben jelentős változások lesznek a közúti forgalomban (sajnos a XIII. kerület érintett részén – a helyi önkormányzat ellenállása miatt – nem történnek meg a szükséges átépítések, annak ellenére, hogy a kerület 2011-ben elnyerte a „kerékpárosbarát település” címet). 
 
 
Fontos, hogy ezek a változások csak akkor fognak a gyakorlatban is működni, ha az átépítés mellé aktív kommunikáció is társul. E nélkül a legjószándékúbb közlekedő (legyen az kerékpárt vagy autót vezető vagy éppen gyalogos) sem fogja tudni, mit jelentenek számára az új jelek az úton, hogyan kell közlekednie az átalakított kereszteződésekben, stb. Ezért várjuk nagyon a BUBI bevezetését segítő – remélhetőleg hatékony – kommunikációs kampányt legalább annyira, mint a most induló közúti átalakításokat. 
 
(Nagyobb felbontású térképet alább a csatolmányok között, illetve a BKK oldalán találsz)

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron