Miért jó tagnak lenni?

Újabb valódi lépés Budapest belső részén a kerékpározás elterjedése felé: megindult az utak átépítése

Címkék:
A 2009 óta tartó BUBI (közbringa - szakmai rövítéssel KKKR) fejlesztési folyamat egyik fontos – talán legfontosabb – lépése, hogy az utak kisebb átalakításával most jobban kerékpározhatóvá teszik a budapesti belvárost. Ez az a terület, ahol az állomások lesznek, ahol a kölcsönzött kerékpárokkal remélhetőleg nagyon sokan fognak bringázni. 
 
Már a folyamat kezdetén - amikor a Főváros illetékesei a rendszer finanszírozásához szükséges uniós támogatás pályázatának szövegét írták - világos volt, hogy nem lesz elég csupán kirakni az utcára a kölcsönözhető kerékpárokat. Az utakkal is kezdeni kell valamit, hogy azok is kedvet kapjanak a  BUBI használatához, akik nem gyakorlott városi bringások.
 
Ezért született meg az ún. intézkedési terv, és ez is belekerült a támogatási szerződésbe kötelezően megvalósítandó elemként. Ez a terv összefoglalva az alábbi intézkedéseket tartalmazza: 
  • a főútvonalak és a gyűjtőutak (beleértve a hidakat) átalakítása, hogy azokon is lehessen kerékpározni,
  • csomópontok felülvizsgálata, előretolt kerékpáros felállóhelyek kialakítása,
  • egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpáros forgalom számára,
  • forgalomcsillapítás: sebességcsökkentő intézkedések, a gyalogos és kerékpáros övezetek bővítése,
  • akadályok felszámolása a kényelmes kerékpározás érdekében: szegélysüllyesztések, rámpák, tolósínek, kerékpáros átkötések kialakítása;
  • kijelölt autóbuszsávok megnyitása a kerékpáros forgalom számára, 
  • kerékpártámaszok és a Bubi gyűjtőállomások közvetlen környezetének forgalomtechnikai tervezése.
Mindezek alapvetően fontosak a város jobb közlekedése érdekében.
 
 
Ennek eredményeként fogják még sokkal többen elővenni a saját bringájukat és használni azokat mindennapi közlekedésre. Szerencsére az átalakítás eszközei már adottak: a 2010-es KRESZ módosítások teremtették meg a korszerű kerékpáros infrastruktúrák létesítésének jogi hátterét. Ilyenek például a kerékpársáv, nyílt kerékpársáv, kerékpáros nyom, előre tolt kerékpáros felálló hely, vagy az ellenirányban is kerékpározható egyirányú utcák. 
 
 
 
Most - hosszú előkészítés, tervezés után - megindult végre a tervek első ütemének megvalósítása. A folyamatban a Kerékpárosklub is részt vett: naponta kerékpárzó tagjaink segítségével készítettük el a 9 érintett budapesti kerületre vonatkozó változtatási javaslatot.
 
A napokban megjelent BKK közlemény szerint  2014 tavaszáig 120 utcát, 60 jelzőlámpás csomópontot, 30 fő- és gyűjtőutat alakítanak át kisebb-nagyobb mértékben. Reméljük, hogy a nagyobb beruházásokat, jelentősebb változásokat igénylő átalakításokat (az intézkedési terv további ütemei) is hamarosan megvalósítja a Fővárosi Önkormányzat.
Az alábbi térkép mutatja az átalakításokat. Jól látszik, hogy szinte az összes kerületben jelentős változások lesznek a közúti forgalomban (sajnos a XIII. kerület érintett részén – a helyi önkormányzat ellenállása miatt – nem történnek meg a szükséges átépítések, annak ellenére, hogy a kerület 2011-ben elnyerte a „kerékpárosbarát település” címet). 
 
 
Fontos, hogy ezek a változások csak akkor fognak a gyakorlatban is működni, ha az átépítés mellé aktív kommunikáció is társul. E nélkül a legjószándékúbb közlekedő (legyen az kerékpárt vagy autót vezető vagy éppen gyalogos) sem fogja tudni, mit jelentenek számára az új jelek az úton, hogyan kell közlekednie az átalakított kereszteződésekben, stb. Ezért várjuk nagyon a BUBI bevezetését segítő – remélhetőleg hatékony – kommunikációs kampányt legalább annyira, mint a most induló közúti átalakításokat. 
 
(Nagyobb felbontású térképet alább a csatolmányok között, illetve a BKK oldalán találsz)

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Tisztelt László János/MK!

"Nem, a Kerékpárosklub nem támogatja a rossz megoldásokat, így a hidak mostani terveit sem."

Ahogy ezt több hozzászólás mutatja (itt illetve egyéb fórumokon), ez a tény egyáltalán nem ismert a kerékpáros közösség nagy többsége számára (sem).

Szerintem érdemes lenne a Bubi átalakítások vitatott pontjaival kapcsolatos MK álláspontot markánsabban kommunikálni. Az rendben van, hogy sok jó dolog történik és ezeket megdicséri ez a cikk, de van jó pár kritikus pont is. Ehhez képest ebben a cikkben egyetlen kritikai megjegyzés van (a XII. kerülettel kapcsolatos) holott pl. a hidakra vonatkozó tervek nézetem szerint igencsak rászolgálnának az MK nyílt kritikájára.

Sajnos ez nem az az ország ahol bármit megmutatnak bárkinek(:
Mi az "első körös" rajzokkal találkoztunk, arra adtunk elég részletes javaslatot. Az, hogy azután mi történt, azt csak sejteni lehet. De valószínűleg jópár dolgot kihúztak. Például a Szondi utca nincs a térképen /én mondjuk a Szinyei megfúrásától tartottam, szerencsére az megvalósul/.

Amúgy meg ha valami jól sikerül, annak nem kell látnod a rajzát, a rossz terveket pedig inkább ne akard megnézni. A Petőfi hídhoz csak a kézenfekvő, kerékpársávos tervváltozat nem készült el /a kőcicik odébbtolásával simán elfér az úttesten/, de abszurd ötletek annál inkább voltak.

Kedves VEGHA!

Nem, a Kerékpárosklub nem támogatja a rossz megoldásokat, így a hidak mostani terveit sem. Sőt, a kommunikációval sem vagyunk megelégedve, finoman szólva. És ezekről persze írtunk is sokat, mondtuk is. De - talán nem tudod - nem mi építjük a várost, nem nálunk van a pénz, nem mi döntünk. Ha ezt hitted, és ezért léptél be tagnak, akkor valóban inkább lépj ki, mert tévedésben voltál. Ha viszont elfogadod azt, hogy a munkánk azért nagy átlagban pozitív hatással van az ország kerékpáros fejlődésére, akkor meredj velünk!

> Kerékpáros zöldlámpák is mehetnének olyan főutakra, ahol csak az autós zöld késleltetve indul. Nagy segítség, és csak egy icipici lámpa és programozás :)

nagyonnagy +1 :D

Ez mind remek! Egy kis VI. ker és egyéb észrevétel, hátha még lehet:

A Bulcsú utca - Bajza utca összeköttetés nagyon hiányzik, a XIII. és a VI. kerület szinte egyedüli biztonságos összekötése! Gyakorlatilag a Bulcsú utca egy szakaszára kéne egy szembesáv, és a Lehel úti lámpát átalakítani. (az alagutat sem ártana rendbe rakni, de azt egyébként is.)

A Podmaniczkyre nagyon fontos lenne valami kerékpáros infra, ha nem is mindenhol. Az út 1-1,5-2 sávos, és folyton ki-be kell sorolni, ami veszélyes. (nem a gyakorlottaknak, hanem a maradék 70%-nak) Majdnem vér nélkül lehetne legalább kifelé felfesteni sávot.

A Szondi utca Szinyei és Munkácsy közti szakasza gond nélkül, parkolóhely elvétel nélkül kétirányúsítható.

Kerékpáros zöldlámpák is mehetnének olyan főutakra, ahol csak az autós zöld késleltetve indul. Nagy segítség, és csak egy icipici lámpa és programozás :)

A bubi megállók remélem csak szimbólumok, mert nagyon furán vannak egymás hegyén-hátán...

Szóval van még beleszólása az MK-nak, hogy ne csak csonka megoldások szülessenek (megint)

Ez komoly ? Gyalog- és kerékpárút fog "épülni" 2014-ben két budapesti hídon is ? Az eszem megáll ! Van tippem melyik kontinens adja a pénzt a sárga festékre.
A Pannónia utcával végre teljesülni fog az amerikai álom: szívhatjuk a gázt, ugyanis csúcsidőben (7-10 és 16-19 óra között) a Victor Hugotól áll az autósor a körútig.
Egy lépést előre, kettőt hátra...

De úgy látom legalább a kommunikációval nem lesz baj: http://kerekagy.blog.hu/2013/11/25/bringasav_az_erzsebet_es_a_petofi_hidon Már a cím is távol áll a tervektől.
Jesszusom, és ehhez a MK még a nevét is adja ? Eljött az ideje, hogy kilépjek a klubból.

A BKK terveztette, nem ismerünk minden lépést, nekik kellett a kerületekkel is egyeztetni.

A Szász Károly utca viszont intézkedési területen belül van, lehet tudni, hogy miért maradt ki?
Kifejezetten széles, és jelenleg, szabálytalanul is elég sokan használják szembe. A GRoby és a Mechwart liget arrafelé közelíthető meg a bicikliút felől.
(Az Erőd utca megnyitása már jó lépés, de még az is feleslegesen nagy kerülő, ráadásul szűkebb is.)

A tervekkel a BKK rendelkezik, ha valakitől, tőlük lehet elkérni. Sajnos a Dráva utca már nincs az intézkedési területen belül, arra még kell várnunk.

Ennek jegyében igazán megszűntethetnének néhány biciklis izét, pl. a Dráva utcai "infra" épp ideje lenne, hogy eltűnjön, főleg, hogy ahol még nincs, ott lesz eszerint a térkép szerint sáv.

Kiváló. De engem érdekelnének például a konkrét tervrajzok is, hogy mi merre meddig hány centiméter.